• Anonym (Hanna)

Förstår inte varför jag får frågan?

Hej!

Jag har två frågor.

Fråga 1) 

Jag undrar över en fråga som jag får när jag ansöker om föräldrapenning.

Min son fyller 1 år den 8/5 och från och med måndagen i den veckan (dvs 5/5) har jag lagt in att jag ska ta mån-fre (alltså 5 d/v), heldag FP fram till sista september då jag börjar jobba 1/10. För månaderna innan han fyller 1 år har jag tagit 3 dagar/v och det finns med i samma ansökan.

När jag går vidare med min ansökan får jag bl.a. frågan som följer:

Sysselsättning under perioden*                                                                    hjälpikon

Du har ansökt om färre än fem hela dagar per vecka med föräldrapenning. Har du arbetat, haft semester, varit föräldraledig med annat barn, varit sjukskriven eller arbetssökande under den tid du inte har ansökt om föräldrapenning för?

och om jag klickar på informationssymbolen står det:

Du får frågan därför att ditt barn är äldre än 1 år och då ändras reglerna för sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Du får behålla din SGI om du tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka.

Varför får jag den frågan? Jag har ju lagt in 5d/v efter att han fyller 1 år? Har jag gjort fel någonstans? Tycker det låter som att jag är på väg att nolla min SGI, men jag förstår inte vart jag gjort fel? Har ju lagt in 5d/v.

Fråga 2

Jag går som sagt tillbaka på jobbet 1/10 och då undrar jag hur man svarar på frågan om man har tänkt ansöka om föräldrapenning efter den perioden jag ansöker om nu? Jag kommer kanske att ta ut FP i samband med semester längre fram i tiden, ska jag då svara ja på den frågan även fast det ligger långt fram i tiden?? Kommer ev gå ner i tid när jag börjar jobba och då kanske jag tar 1 dag i v för att behålla min sig och i så fall ska jag väl svara ja antar jag? Eller ska man svara NEJ eftersom jag börjar jobba?

• Svar på tråden Förstår inte varför jag får frågan?
  • Försäkringskassan

Hej,

När jag inte kan se din sida så har jag svårt att ge dig ett svar på varför du får det meddelandet.

Om du har kontrollerat att du verkligen har valt att ta ut fem dagar i veckan från och med barnets 1-årsdag så kan du skriva det när den frågan dyker upp.

Skulle det vara något som inte stämmer så kommer handläggande kontor att höra av sig till dig för att få kompletterande uppgifter.

Om du ska börja arbeta helt och inte kommer att ta ut någon föräldrapenning i direkt anslutning till den tidigare perioden svarar du Nej på den fråga.

Nästa gång du i så fall ska ansöka om föräldrapenning så gör du en ny anmälan och då startas ett nytt ärende upp.

Ska du fortsätta att ta ut föräldrapenning men välja att bara ta ut en dag i veckan så ska du svara Ja på frågan, då kommer ärendet fortfarande vara aktivt så du kan göra din ansökan.

Hälsningar

Jane, handläggare

• Anonym (Hanna)

Hej igen!

Jag tog två printscreen så du kan se ett exempel på hur jag har gjort. I exemplet har jag inte tagit för hela perioden till oktober, utan bara till juli. Men som du ser har jag fyllt i 5 d/v från och med ettårs-dagen (8/5)

När jag då går vidare kommer frågan om sysselsättning för perioden enligt bilden nedan där det står att jag ansökt om färre än 5 d/v. Har jag gjort något fel i den ovanstående planeringen vad du kan se? Ska jag svara nej på nedanstående fråga (har inte gjort något av det eftersom jag ju är helt föräldraledig). Hoppas du kan svara, annars får jag nog ringa så nån får kolla på det.

Angående fråga 2 så har jag inte bestämt ännu om jag ska gå ner i tid eller inte. Kan man svara ja (alltså att jag ska ansöka om fler dagar) och sedan ändra det ifall jag väljer att jobba heltid eller väljer att inte fylla på med dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi har en bugg i systemet,systemet känner av 1-31 medans våra utbetalningsperioder är 21-20 varje månad. Så därför tror inte systemet att man tagit 5 dagar/vecka.
    I ditt fall så har du ju tagit 5 dagar/vecka från barnets 1 årsdag.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (Hanna)

Tack! Då vet jag att jag gjort rätt och att det inte ska vara något problem :)

Svar på tråden Förstår inte varför jag får frågan?