Förstår inte varför jag får frågan?
Hej!
Jag har två frågor.
Fråga 1)
Jag undrar över en fråga som jag får när jag ansöker om föräldrapenning.
Min son fyller 1 år den 8/5 och från och med måndagen i den veckan (dvs 5/5) har jag lagt in att jag ska ta mån-fre (alltså 5 d/v), heldag FP fram till sista september då jag börjar jobba 1/10. För månaderna innan han fyller 1 år har jag tagit 3 dagar/v och det finns med i samma ansökan.
När jag går vidare med min ansökan får jag bl.a. frågan som följer:
Sysselsättning under perioden*
Du har ansökt om färre än fem hela dagar per vecka med föräldrapenning. Har du arbetat, haft semester, varit föräldraledig med annat barn, varit sjukskriven eller arbetssökande under den tid du inte har ansökt om föräldrapenning för?
och om jag klickar på informationssymbolen står det:
Du får frågan därför att ditt barn är äldre än 1 år och då ändras reglerna för sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Du får behålla din SGI om du tar ut minst fem hela föräldrapenningdagar per vecka.
Varför får jag den frågan? Jag har ju lagt in 5d/v efter att han fyller 1 år? Har jag gjort fel någonstans? Tycker det låter som att jag är på väg att nolla min SGI, men jag förstår inte vart jag gjort fel? Har ju lagt in 5d/v.
Fråga 2
Jag går som sagt tillbaka på jobbet 1/10 och då undrar jag hur man svarar på frågan om man har tänkt ansöka om föräldrapenning efter den perioden jag ansöker om nu? Jag kommer kanske att ta ut FP i samband med semester längre fram i tiden, ska jag då svara ja på den frågan även fast det ligger långt fram i tiden?? Kommer ev gå ner i tid när jag börjar jobba och då kanske jag tar 1 dag i v för att behålla min sig och i så fall ska jag väl svara ja antar jag? Eller ska man svara NEJ eftersom jag börjar jobba?