• mm222

    Hon påstår att min syster mobbar henne

    Min syster är sju år och hon går i samma skola (ej i samma klass) som min väns dotter som vi kan kalla för "Em".
    Em är vad jag har förstått ganska ofta själv på skolan vilket är jätte tråkigt, det är ingen som "aktivt" mobbar henne men hon är så kallat utfryst eller håller sig för sig själv vilket såklart är lika illa det.
    Vi har "tvingat" ihop Em och min syster ett par gånger på fritiden på initiativ av min vän. Em är två år äldre än min lillasyster och jag ser att dom inte har kul ihop, jag upplever det ofta som att Em är lite väl bestämd och taskig i tonen mot min lillasyster och jag har pratat med min syster om detta och min lillasyster blir alltid nedstämd efter de har setts och igår sa hon att hon inte vill leka med Em längre för hon tycker inte att Em är snäll.
    Idag ville min vän komma över med Em och undrade om min lillasyster (som bor granne med mej) också kan vara där. Jag säger som det är, att dom är jätte välkomna till mej men att min lillasyster inte längre vill leka med Em. Jag säger att Em kanske är lite för gammal för min lillasyster och att de kanske inte leker på samma sätt.
    Det blir ett jävla liv som slutar med att min vän säger i telefonen innan hon klickar mig att min syster är en mobbare och att min lillasyster är den enda kompisen som Em har och därför SKA dom leka ihop. Hon sa till och med att hon ska ta upp detta i skolan om min lillasyster fortsätter att mobba hennes dotter osv.
    Jag har gett rådet till min vän flera gånger att låta Em börja med en sport eller aktivitet eller något för att skaffa vänner men då blir hon också jätte arg och "orkar väl inte springa på fotbollsträningar varje helg". Jag fattar att det är känsligt men ska min stackars lillasyster behöva stå ut och leka med en flicka som är snart tio år och som hon tycker är elak mot henne.
    Just nu känner jag att min vän får lugna ner sej och be om ursäkt och efter det vill jag önska henne lycka till men inte ha en nära relation med henne mer. Hon kräver så otroligt mycket av mej och ger bara skit tillbaka känns det som. Jag berättade detta för min mamma och hon har ställt ultimatumet nu att min lillasyster inte får vara hos mej om min vän är där. Ett ultimatum jag förstår och jag håller med.
    Just nu är jag bara rädd att min lillasyster ska bli utpekad som någon mobbare bara för att hon inte vill leka med Em. Jag tycker detta är helt sjukt och jag känner att ansvaret på att Em ska ha kompisar att leka med och må bra bör vara förälderns och skolans ansvar, inte min sjuåriga lillasysters??

  • Svar på tråden Hon påstår att min syster mobbar henne
  • Venne

    Jag tror du råkade bli den som fick ta emot vännens oro för hennes dotter. Hon vet ju att hennes barn inte har vänner och är säkert väldigt ledsen gör hennes skull. Att din syster lekte med henne ibland var nog ett litet plåster på såret som gjorde att det kändes bättre. Det finns en anledning till uttrycket "don't shoot the messanger", folk gör lätt det, även om det inte är budbärarens fel. Men självklart ska inte lillasyster tvingas va vän med någon som hon inte mår bra av att leka med.

Svar på tråden Hon påstår att min syster mobbar henne