• Anonym (Morsan)

Chefen- sjukdomar dyker inte bara upp under natten...

Jobbar inom restaurangbranschen, fick igår liksom alla mina kollegor ett meddelande från våran chef angående sjukanmälningar. Jag vet inte hur det är med er men jag vill absolut inte bli serverad mat av en snorig människa som smittar eller sprider bakterier i min mat. Jobbar man inom restaurang och hanterar andra människors mat tycker jag att man hellre sjukanmäler sig en gång för mycket än en gång för lite, därför tog jag väldigt illa upp när detta meddelande skickades.... : "Om man vill ringa och sjukanmäla sig så måste man ringa dagen innan och sjukanmäla sig. För det finns ingen av alla som jobbar som svarar i telefonen före 11.00. Dessutom känner man redan kvällen innan om man är dålig eller inte, sjukdomar dyker inte bara upp under natten. Ringer man mot förmodan på morgon och sjukanmälr sig måste man ha en bra anledning eller så är det bara att komma till jobbet och jobba. Jag vill inte att gästerna eller vi medarbetare ska lida längre och det är därför jag skickar ut detta meddelande." Någon dag tidigare skickades detta meddelande "Är man sjuk så måste man sjukanmäla sig minst 3 tim innan, annars får man komma och jobba så får man lösa det på plats!! det gäller alla!! tack för mig!" Är det bara jag som överreagerar eller borde jag ta upp detta med min chef? Efter det här meddelandet vågar man ju knappt sjukanmäla sig, känner sig som en börda..

• Svar på tråden Chefen- sjukdomar dyker inte bara upp under natten...
  • Malima

Oj! Jag skulle absolut prata med chefen. Så kan man inte ha det!

• Anonym (Morsan)

Jag sjukanmäler mig 1-2 ggr / år, men finns dom på jobbet med dagisbarn tex och är därför sjuk/ hemma ofta. Och det är jag glad över då alla lider mer av att gästerna ska bli sjuka av vår mat än om dom får vänta någon minut extra.

• Anonym (personalare)

Jag håller med chefen, det är kanske en gång på typ 10 år som det kan vara okej att meddela sjukdom med så kort varsel - och då har man magsjuka!

I annat fall, lär er att meddela i tid. Det drabbar ju arbetskamraterna annars.

• Anonym (Disknissen)
    Anonym (Morsan) skrev 2014-03-04 17:04:56 följande:
    Jobbar inom restaurangbranschen, fick igår liksom alla mina kollegor ett meddelande från våran chef angående sjukanmälningar. Jag vet inte hur det är med er men jag vill absolut inte bli serverad mat av en snorig människa som smittar eller sprider bakterier i min mat. Jobbar man inom restaurang och hanterar andra människors mat tycker jag att man hellre sjukanmäler sig en gång för mycket än en gång för lite, därför tog jag väldigt illa upp när detta meddelande skickades.... : "Om man vill ringa och sjukanmäla sig så måste man ringa dagen innan och sjukanmäla sig. För det finns ingen av alla som jobbar som svarar i telefonen före 11.00. Dessutom känner man redan kvällen innan om man är dålig eller inte, sjukdomar dyker inte bara upp under natten. Ringer man mot förmodan på morgon och sjukanmälr sig måste man ha en bra anledning eller så är det bara att komma till jobbet och jobba. Jag vill inte att gästerna eller vi medarbetare ska lida längre och det är därför jag skickar ut detta meddelande." Någon dag tidigare skickades detta meddelande "Är man sjuk så måste man sjukanmäla sig minst 3 tim innan, annars får man komma och jobba så får man lösa det på plats!! det gäller alla!! tack för mig!" Är det bara jag som överreagerar eller borde jag ta upp detta med min chef? Efter det här meddelandet vågar man ju knappt sjukanmäla sig, känner sig som en börda..
    Tipsa en kvällstidning istället. Det skulle vara askul om din chef läser sitt mess och sedan läser en kolumn från nån facklig expert. Om du ska prata med någon prata med facket. En såndär skitchef vet man inte vad den hittar på. Du kanske får "arbetsvägran" nästa gång du blir sjuk.
  • Anonym (korkat!)

Det är väl relativt vanligt att man går och lägger sig frisk och sedan spyr på natten, så att sjukdomar inte dyker upp över en natt stämmer ju absolut inte. Om jag skulle jobba där och vilja följa reglerna till punkt och pricka skulle jag ju i så fall sjukanmäla mig varje gång jag har lite huvudvärk på kvällen utifall att jag blir rejält sjuk över natten. Tror knappast att chefen skulle uppskatta onödiga sjukanmälningar mer än sena sjukanmälningar...

Har jag uppfattat det rätt att en del av problemet är att telefonen som används till sjukanmälningar inte är bemannad för än kl. 11 och att det då är i senaste laget för att hitta en ersättare? I så fall får väl chefen hitta ett annat sätt att sköta sjukanmälningarna så att det går att nå fram direkt på morgonen.

• Anonym (IQ)
    Anonym (personalare) skrev 2014-03-04 17:16:00 följande:
    Jag håller med chefen, det är kanske en gång på typ 10 år som det kan vara okej att meddela sjukdom med så kort varsel - och då har man magsjuka!

I annat fall, lär er att meddela i tid. Det drabbar ju arbetskamraterna annars.
    Det var konstigt att du påstår det. Jag vaknar oftast med sjukdom. Det är sällan en kraftig förkylning blir som värst under dagtid på jobbet.
  • Anonym (.)
    Anonym (korkat!) skrev 2014-03-04 17:18:12 följande:
    Det är väl relativt vanligt att man går och lägger sig frisk och sedan spyr på natten, så att sjukdomar inte dyker upp över en natt stämmer ju absolut inte. Om jag skulle jobba där och vilja följa reglerna till punkt och pricka skulle jag ju i så fall sjukanmäla mig varje gång jag har lite huvudvärk på kvällen utifall att jag blir rejält sjuk över natten. Tror knappast att chefen skulle uppskatta onödiga sjukanmälningar mer än sena sjukanmälningar...

Har jag uppfattat det rätt att en del av problemet är att telefonen som används till sjukanmälningar inte är bemannad för än kl. 11 och att det då är i senaste laget för att hitta en ersättare? I så fall får väl chefen hitta ett annat sätt att sköta sjukanmälningarna så att det går att nå fram direkt på morgonen.
    Jag tolkar det som att de som de kan ringa in för att vikariera inte svarar i tfn innan kl 11.
  • Anonym (dfghjklövbhjklkm)

Ja du. Sist jag blev magsjuk blev jag det kl 3 på natten.

Prata med facket. Jag förstår din chef om vissa missbrukar vab/sjuskrivning etc, men det får lösas på annat vis än att alla blir drabbade.
    Att ingen finns på plats före 11.00 för att lyssna av telefonsvararen är INTE personalens problem. Hade han sagt före kl 8.00 och haft som vana att lyssna av tfnsvararen på distans vore det en annan sak. Väldigt sällan blir man sjuk efter 8.00 så pass att man inte kan jobba. I de fåtal fall det händer må det vara hem.

Ingen kan bestämma att en person som är sjuk måste komma och jobba om de så ringer 10 min före arbetstidens start (vad jag vet) men han kan kräva sjukintyg från dag ett.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (korkat!) skrev 2014-03-04 17:18:12 följande:
    Det är väl relativt vanligt att man går och lägger sig frisk och sedan spyr på natten, så att sjukdomar inte dyker upp över en natt stämmer ju absolut inte. Om jag skulle jobba där och vilja följa reglerna till punkt och pricka skulle jag ju i så fall sjukanmäla mig varje gång jag har lite huvudvärk på kvällen utifall att jag blir rejält sjuk över natten. Tror knappast att chefen skulle uppskatta onödiga sjukanmälningar mer än sena sjukanmälningar... Har jag uppfattat det rätt att en del av problemet är att telefonen som används till sjukanmälningar inte är bemannad för än kl. 11 och att det då är i senaste laget för att hitta en ersättare? I så fall får väl chefen hitta ett annat sätt att sköta sjukanmälningarna så att det går att nå fram direkt på morgonen.

Folk jobbar på restaurangen från ca 06 då vi även serverar frukost, så att folk inte svarar i telefonen innan 11 är för mig också ett stort frågetecken.....
  • Anonym (dfghjklövbhjklkm)
    Anonym (Morsan) skrev 2014-03-04 17:33:46 följande:

Folk jobbar på restaurangen från ca 06 då vi även serverar frukost, så att folk inte svarar i telefonen innan 11 är för mig också ett stort frågetecken.....
    Ännu knepigare. Han får skaffa en telefonsvarare som någon är ansvarig för att lyssna av SENAST kl xx och meddela chefen direkt om någon är sjuk så denne kan leta vikarie.
Svar på tråden Chefen- sjukdomar dyker inte bara upp under natten...