• Poppaloppa

Avsluta långtidsamning. Hjälp!

Jag har nu bestämt mig för att det är dags för min snart treåriga dotter att sluta amma. Jag hade velat att hon själv skulle vilja sluta men har nu insett att den dagen aldrig kommer komma och jag känner nu att jag fått nog. Hon tuttar mest på nätterna (i sömnen) och lite grann på dagtid. Mina andra två ammade jag ca 18 månader och avsluten kom väldigt naturligt. De trappade ner av sig själva och plötsligt var det liksom klart. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har pratat med henne om att det börjar bli dags att sluta men hon blir arg och vill inte höra på. Någon som har tips eller erfarenhet. Hur gjorde ni? Jag vill ju såklart att det skall ske så skonsamt som möjligt för dottern.

• Svar på tråden Avsluta långtidsamning. Hjälp!
  • milli79

Barn har ju olika perioder då det kan vara mer känsligt kanske. Nu har jag inte ammat så länge då mjölken försvann när jag blev gravid med 2an och 2an slutade självmant dagtid vid 8mån. Vid 15mån slutade vi även på natten då hon fick välling och inte verkade bry sig om bröstet ändå.

Får se hur det blir nu med 3an (han ammar mycket mer än de andra hittills och är nu 10mån).

Så jag har ingen egen erfarenhet men gissar att det först och främst gäller att DU bestämmer dig fullt ut annars kan säkert dottern känna av din osäkerhet och "spela på" att du kanske både vill och inte vill sluta. 

Känns det helt fel nu så vänta några veckor och se om det passar bättre för henne då. Antar att ni samsover? Kan du låta henne sova bredvid sin pappa (om du lever i en relation), sov med tight linne på så det inte är så lätt för henne att hitta tutten. 

Kanske kan du förbereda henne på det lite innan det är dags och bestämma ihop med henne vilken dag. Du kan ju försöka förklara att du måste få sova och tex säga att ni gör en utflykt tillsammans när ni känner att det avslutats. Hon kan få vatten ur nappflaska på natten?!

Svar på tråden Avsluta långtidsamning. Hjälp!