Nordea
Måste man verkligen ha en inkomst för att öppna ett konto hos Nordea? Var hos Nordea häromdagen för att öppna konto och jag blev nekad till det!
Måste man verkligen ha en inkomst för att öppna ett konto hos Nordea? Var hos Nordea häromdagen för att öppna konto och jag blev nekad till det!
ingen bank får neka någon till att öppna ett vanligt lönekonto även om du inte har en krona, det står i våran grundlag. Det finns några undantag som är om dom misstänker att du kommer använda kontot till brottslighet eller penningtvätt, annars har dom ingen laglig rätt att neka dig.
Dem sa att eftersom jag inte har en inkomst för tillfället så kan jag inte öppna ett personkonto! Blev riktig förbannad, jag kommer ju att ha en inkomst om några månader!
De försökte göra samma sak med min man när han flyttade till Sverige, men efter att jag argumenterat en stund om att han visst behövde ett konto gick de med på att det var möjligt. Han fick någon "tonårsvariant" av visa-kort till sitt personkonto, utan kredit, men det passade oss bra. De tjänar väl inte så mycket pengar på dessa kunder, så det försöker komma undan.
Jag öppnade själv ett konto som tonåring i Nordea, utan fast inkomst, men fick ett bankomatkort till det. Klart de skall kunna fixa detta om de bara vill!
Då får jag ta mig tillbaka dit igen och klaga! Tack snälla ni för svar
Använd konsumentmakten och välj en annan bank. Berätta sen för alla du känner vad du varit med om! Gärna på sociala medier så det når många. Jag antar du är ung. Anta att du kommer ha i snitt 20.000 kr på dina konton i 60 år. Pengar som banken kunnat låna ut till andra. Anta vidare att du har lån på 1.000.000 kr (bostad tex) i 40 år. Mycket ränta banken missar. Dyrt misstag där Nordea!
22! Söker jobb men har ingen inkomst alls för tillfället, hade ett konto hos nordea för ca. 1 år sedan men stängde av den. Ni ville jag öppna nytt men det hade jag inte rätt till, konstigt nog!
Du har rätt att få ett konto i en bank om inte banken kan presentera särskilda skäl för att neka dig ett konto.
Särskilda skäl för att neka någon ett konto kan exempelvis vara att kunden tidigare varit ohederlig mot banken, att det finns misstanke om penningtvätt eller risk för att banken främjar brottslig verksamhet genom att erbjuda ett konto. Det framgår av lagen om insättningsgaranti. Enligt allmänna råd från Finansinspektionen bör banken inte neka dig att få ett konto enbart på grund av en betalningsanmärkning.
För att du på ett effektivt sätt ska kunna ta ut kontanter, göra överföringar och betala räkningar bör du också få tilläggstjänster till kontot (Finansinspektionens allmänna råd FFFS 2001:8). En tilläggstjänst kan vara ett kort, en girotjänst eller Internetbank.
Även om du inte har svenskt personnummer, en svensk adress eller om du har skyddad identitet har du rätt att få öppna ett konto. Men en förutsättning för att få öppna ett konto är att banken kan kontrollera din identitet. Går inte det kommer du inte att få något konto.