• Pojkmamma2

otäckt utslag hos 6åring?!

Vad tusan kan detta vara hos min 6 åring?!

• Svar på tråden otäckt utslag hos 6åring?!
  • Zirap

Ringorm? Har ingen egen erfarenhet av det men tycker bilden påminner andra om man googlar på det.

• Pson1977

Borrelia tror jag. Ringorm brukar oftast vara lite mindre och ibland även lite oregelbundna

• Mandelskorpan
    Pson1977 skrev 2014-03-05 04:58:41 följande:
    Borrelia tror jag. Ringorm brukar oftast vara lite mindre och ibland även lite oregelbundna

Fast det är ett konstigt ställe att få en fästing att sätta sig på?
  • Smulu
    Mandelskorpan skrev 2014-03-05 06:57:57 följande:

Fast det är ett konstigt ställe att få en fästing att sätta sig på?
    Är det ju inte, barn är dels kortare än vuxna och är mycket mer benägna att klänga omkring i träd, och buskar.

Som barn lekte jag koja i skogen, nu traskar jag längsstigen.
    Som barn rullade jag nerför grässlänten, nu går jag.
  • SIN74

Har barnet varit i kontakt med djur nyligen? 
    Jag hade ofta ringorm eller revorm som det också kallades då och det såg precis ut sådär. 
    I familjen har jag sett flera ringar av fästingbett och de har inte varit så men man ska aldrig säga aldrig. 
    Ta en tur till vårdcentralen så att du får veta.

• Mandelskorpan
    Smulu skrev 2014-03-05 13:15:15 följande:
    Är det ju inte, barn är dels kortare än vuxna och är mycket mer benägna att klänga omkring i träd, och buskar.

Som barn lekte jag koja i skogen, nu traskar jag längsstigen.

Som barn rullade jag nerför grässlänten, nu går jag.

Våra barn har ofta fästingar, de brukar sitta i hårbotten, vid urringningen, byxkanten eller i knävecken. Har aldrig sett en fästing mitt på en kind sådär men de kan väl säkert sätta sig där också, de små

Jag skulle nog ändå gissa på ringorm.
  • Pson1977

Fästingen behöver inte ha bitit på det stället som utslaget är. Blir det lite fjälligt om du försiktigt "krafsar" lite på det?

• Pojkmamma2

Tack för alla svar. Han har aldrig nånsin haft en fästing då vi bor o Norrland å de e relativit ovanliga här. Visst dom finns men inte i samma utsträckning som längre söder ut. Vi var på vc idag, men känner mig inte mkt klokare då dr för de första knappt kunde svenska (:-O) för de andra började prata om insekter/spindlar som kunnat lägga ägg för att sen jag läst här o nämde ringorm gick o googlade o sa "ja använd dactakort o kom tillbaka om en vecka om de inte blivit bättre.... Satt bara å hmmade mest hela tiden och visste knappt ingenting verka de söm. Men vi provar med dactakort o ser om de blir bättre.

Jo vi har 3 katter här hemma, en långhårig o två korthåriga. Men ingen av dom ser dålig ut i pälsen.. Möjligtvis den på 13, men han va å andra sidan på årlig koll bara i början på feb... de kliar på sonen nått fruktansvärt.. Hoppad de försvinner innan vi ska åka till Thailand..

Tack igen för Alla svar! <3

• Tow2Mater

Sonen fick nåt liknande i somras. Det var varken ringorm eller borelia, det var nåt slags svamp. Han fick en salva och det tog flera månader innan det var helt borta. Vi smorjde varje dag. Det borjade som en ring med några upphojda bulor inne i, sen blev bulorna fler och fler tills de täckte hela området inne i ringen, om du forstår vad jag menar. Som en skorpa.
    Ingen aning hur han fick det, eller varifrån. Naftin hette salvan vi fick, aktiv beståndsdel är 2% naftine hydrochloride.

• Pojkmamma2
    Tow2Mater skrev 2014-03-06 02:33:24 följande:

Sonen fick nåt liknande i somras. Det var varken ringorm eller borelia, det var nåt slags svamp. Han fick en salva och det tog flera månader innan det var helt borta. Vi smorjde varje dag. Det borjade som en ring med några upphojda bulor inne i, sen blev bulorna fler och fler tills de täckte hela området inne i ringen, om du forstår vad jag menar. Som en skorpa.
    Ingen aning hur han fick det, eller varifrån. Naftin hette salvan vi fick, aktiv beståndsdel är 2% naftine hydrochloride.

Ringorm är en sorts svamp sa de till mig o sonen fick salva (daktacort) som vi skulle smörja 2 ggr per dag med 1 v o hade de ej blivit bättre skulle vi tbx o få tabletter
  • Mandelskorpan
    Pojkmamma2 skrev 2014-03-06 11:32:49 följande:
    Ringorm är en sorts svamp sa de till mig o sonen fick salva (daktacort) som vi skulle smörja 2 ggr per dag med 1 v o hade de ej blivit bättre skulle vi tbx o få tabletter

sv.m.wikipedia.org/wiki/Ringorm

Intressant. Visste inte att det var svamp. Här stod det ngt om katter också, tydligen har de ofta inte symtom fast de är bärare.
Svar på tråden otäckt utslag hos 6åring?!