• Anonym (l)

Hur viktiga är betyg efter en juristexamen från universitet?

Som rubriken lyder undrar jag hur viktigt det är med betygen efter att man har tagit juristexamen? Bryr sig arbetsgivarna sig mycket om dem? Första jobbet förstår jag att de kollar på dem och att de avgör då de inte har något annat att gå på.

Vissa får det att låta som att ett B = underkänt. Att om man inte får AB är man körd. Jag vill inte arbeta på byrå eller i domstol. Skiter i att sitta ting också.

Någon??

• Svar på tråden Hur viktiga är betyg efter en juristexamen från universitet?
  • Anonym (Samma)

Jag undrar detsamma!

• Anonym (pia)

Olika studieorter har olika status . alla fall i en del utbildningar. Uppsala , Lund  och Linköping m.fl brukar rankas högt.

• Kaa76

Ingen bryr sig om betyg i arbetslivet. Att ens fundera över det anses bland de flesta direkt barnsligt, är sådant man funderar över som ung student, inte som mogen medarbetare.
    Har du din examen struntar alla seriösa/erfarna arbetsgivare i vilka betyg du har. E räcker rakt igenom.  Betyg är bara ett verktyg för att komma in på en utbildning, de är inte värda något efteråt.  Alla vet dessutom att de till stor del speglar kemin mellan den som satte betyget och studenten, tyvärr.  
    Studie ort är i så fall viktigare, men det som avgör när du söker jobb är till 100% hur du presenterar dig själv både i ansöka och på intervju, så länge du har en godkänd examen. Attityden att man inte vill ha vilket jobb som helst som första jobb är inget man skall skylta högt med då man skriver sitt CV. 

• Fannypack

Har inte pluggat juriduk men flera kompisar + min bror gör det. Om du inte vill sitta ting och/eller göra byrå-karriär är betygen mindre viktiga, säger de. Har bland annat en bekant med juristexamen som jobbar på biståndshandläggare på en kommun. Jag tror att man kanske får lägga ner lite tid på att hitta jobb som passar en, men jobb finns det.

• Studentpappa

Att säga att betyg inte spelar någon roll är givetvis fel. Speciellt för första jobbet och som jurist, nöjer du dig med att jobba åt en kommun är det antagligen inte viktigt. Men vill du göra karriär och sitta ting spelar det roll.

Är man som jag ingenjör spelar det för de flesta jobb inte så stor roll men jag har ändå fått visa mina betyg på de senaste jobben jag sökt (och fått). Men E rakt igenom ser inte bra ut alltså..

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Sisisisi
    Kaa76 skrev 2014-03-05 00:42:11 följande:
    Ingen bryr sig om betyg i arbetslivet. Att ens fundera över det anses bland de flesta direkt barnsligt, är sådant man funderar över som ung student, inte som mogen medarbetare.

Har du din examen struntar alla seriösa/erfarna arbetsgivare i vilka betyg du har. E räcker rakt igenom.  Betyg är bara ett verktyg för att komma in på en utbildning, de är inte värda något efteråt.  Alla vet dessutom att de till stor del speglar kemin mellan den som satte betyget och studenten, tyvärr.  

Studie ort är i så fall viktigare, men det som avgör när du söker jobb är till 100% hur du presenterar dig själv både i ansöka och på intervju, så länge du har en godkänd examen. Attityden att man inte vill ha vilket jobb som helst som första jobb är inget man skall skylta högt med då man skriver sitt CV. 

Har du koll på juristbranschen? Det du skriver låter tvärtom mot vad alla säger. Dessutom får vi inte E i betyg och tentorna rättas anonymt så det där med att kemin stämmer...
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Ramborg

Betygen spelar givetvis roll. Jag fick frågor om vissa delar både i tingsbetyget och jur kandbetyget när jag sökte både mitt tredje och fjärde jobb.

42.
  • The Fugly

Alla jag pluggade med fick jobb men det var absolut mycket lättare med övervägande Ba och AB. De som hade mest B behövde oftare annan kompetens och hamnade i större grad på mindre firmor. Har man mest B skulle jag föreslå att välja specialkurser taktiskt. Sen spelar ju uppenbart betygen en helt avgörande roll om man vill bli notariemeriterad.

• Anonym (Jätte)

Betygen från juristlinjen är helt avgörande om du vill sitta ting eller in på en större byrå.

• Pirum
    Kaa76 skrev 2014-03-05 00:42:11 följande:

Har du verkligen koll på juristutbildningen? Det du skriver kanske gäller andra utbildningar eller gymnasiet ( det är väl endast där E finns på betygsskalan?) men just juristlinjen är lite speciell i betygshänseende.
Svar på tråden Hur viktiga är betyg efter en juristexamen från universitet?