• Sissel

Bra schampo och balsam?

Hej alla därute! Finns det någon kunnig gällande schampo och balsam?

De produkter jag har börjar ta slut nu och jag funderar på att börja lyda de råd som jag fått från alla håll och kanter om att hitta naturliga produkter (utan silikon, sulfater osv), men allt jag hittar när jag googlar är märken jag aldrig sett förr eller så kostar de över hundralappen. 
    Vilka märken finns som inte kostar för mycket? Är de verkligen så mycket bättre än "vanliga" schampon och balsam?

Kan tillägga att mitt hår är ganska tjockt, "grovt", vågigt och så är min hårbotten ganska torr. Vet inte om det har någon betydelse.

Tack för alla svar :)

• Svar på tråden Bra schampo och balsam?
  • Sissel

Antar att det kanske är svårt att hitta något billigt sådant schampo, men vill iaf vara säker på att det är något "bra" som jag köper. Alltså något som någon annan har prövat redan :)

• Majsan70

Alltså det finns ju en uppsjö av olika produkter, men vill man ha nåt bra så får man betala för det. Å andra sidan så är bra produkter drygare och räcker längre.

Själv använder jag ALTERNAS produkter.  Caviarserien är min favorit, men allt ifrån dem är bra. Den är även fri från sulfater  fast jag tror alla deras produkter är det. 

• Sissel

Jag antar att det är så, jag brukar använda lite mer schampo än man "ska" eftersom det inte känns som om det räcker om jag bara tar "en 5 krona" av schampot, är därför lite skeptisk mot att köpa något jättedyrt. Men kanske får försöka ändå :)
    Jag får kolla upp Alterna.

Tack för ditt inlägg!

• Majsan70
    Sissel skrev 2014-03-05 11:50:49 följande:
    Jag antar att det är så, jag brukar använda lite mer schampo än man "ska" eftersom det inte känns som om det räcker om jag bara tar "en 5 krona" av schampot, är därför lite skeptisk mot att köpa något jättedyrt. Men kanske får försöka ändå :)
    Jag får kolla upp Alterna.

Tack för ditt inlägg!
    Förmodligen för att du använt ett billigt schampo med mycket vatten i ?
  • SolOchSnö

Jag använder ElVitals schampo och balsam, de rosa flaskorna. Jag har testat diverse dyra "frisörschampon" men ElVital är bättre för mig. En gång gick jag igenom innehållsförteckningen och skrev även ner den på ett forum och frågade om det fanns silikon men det var tydligen ok. Relativt billigt är det också.

• Sissel
    Majsan70 skrev 2014-03-05 12:58:49 följande:
    Förmodligen för att du använt ett billigt schampo med mycket vatten i ?
    Jag känner att det inte har räckt till hela hårbotten när jag har tagit "så mycket som man ska ta", jag vet inte om det är för att mitt hår är tjockt eller för att jag är dålig på att fördela schampo men jag behöver kanske två "doser" för att det ska räcka.

Jag vet inte om de har mycket vatten i sig, men troligen har de det, har aldrig använt något speciellt dyrt schampo.
    SolOchSnö skrev 2014-03-05 13:39:47 följande:
    Jag använder ElVitals schampo och balsam, de rosa flaskorna. Jag har testat diverse dyra "frisörschampon" men ElVital är bättre för mig. En gång gick jag igenom innehållsförteckningen och skrev även ner den på ett forum och frågade om det fanns silikon men det var tydligen ok. Relativt billigt är det också.
    Tack för tipset :) Ska kolla upp den!
  • Majsan70
    Sissel skrev 2014-03-05 17:28:24 följande:
    Jag känner att det inte har räckt till hela hårbotten när jag har tagit "så mycket som man ska ta", jag vet inte om det är för att mitt hår är tjockt eller för att jag är dålig på att fördela schampo men jag behöver kanske två "doser" för att det ska räcka.

Jag vet inte om de har mycket vatten i sig, men troligen har de det, har aldrig använt något speciellt dyrt schampo.

Tack för tipset :) Ska kolla upp den!
    Fast det är ju för att det är så mycket vatten i. Med ett bra schampo räcker det med lite som man sen masserar in med vatten i håret. Jag har supertjockt hår och likaså har mina döttrar ändå räcker en flaska med "dyrt" schampo i många månder för oss. 

Jämför så ser du att de är olika i konsistensen. 
  • Sissel
    Majsan70 skrev 2014-03-05 17:36:42 följande:
    Fast det är ju för att det är så mycket vatten i. Med ett bra schampo räcker det med lite som man sen masserar in med vatten i håret. Jag har supertjockt hår och likaså har mina döttrar ändå räcker en flaska med "dyrt" schampo i många månder för oss. 

Jämför så ser du att de är olika i konsistensen. 
    Okej, då är det väl så då :) då kompenseras väl det dyra priset av att den räcker längre. Jag får se om jag hittar något som verkar passa mig
  • Majsan70

m o p har oxå bra produkter till ett mer överkomligt pris. Alterna är ganska dyra, men oerhört bra, men vill man ha budget så är M O P helt ok. =)

• örebroaren

Ett ordentligt schampo är så mycket bättre än de man köper i dagligvaruhandeln.

Maria Nilas Palett är superbra och doftar underbart
    Redken är också grymt men en prisklass dyrare
    Kerastasé är nog det bästa men även det absolut dyraste

Vill du ha något mellanting mellan billigt och dyrt rekommenderar jag Aussies schampon och balsam.

• Sissel

Tack för era tips! :) Jag ska kolla upp de produkter ni rekommenderar

• On top

Jag har också tjockt vågigt hår och för mig är Pureology det bästa märket. Även Redken och Joico är ok. Testa dem, de är dryga.

• Oleanna

Jag använder utan sulfater och de är kerasilk goldwell och BC  schwartzkopf. 
    Har tjockt lockigt hår.

• k girl

Jag älskar Joicos serie för känslig hårbotten. 

• Sissel

Tack för tipsen! :) Ska kolla upp alla tips jag får och bestämma mig för vilken produkt jag ska pröva

• Sissel
    Alternas är väl det som ligger närmast för mig just nu, Jag har sett produkterna förut och frisören har tipsat mig. Dock verkar de från caviarserien vara jättedyra! Var inte beredd på att de skulle kosta dubbelt så mycket som de andra inom alterna? :o Är det värt att köpa de billigare inom alterna?
    Jag kan absolut inte lägga ut 300-400 kronor för bara ett shampo...
Svar på tråden Bra schampo och balsam?