• sara8888

14 månaders åksjuk

Hej,

Jag börjar misstänka att min 14 månaders är åksjuk. Idag va andra gången på en vecka som han spydde i bilen för att direkt efteråt va helt normal och glad.
    Kan det vara möjligt att han är åksjuk?
    Och vad kan jag göra åt saken?

• Svar på tråden 14 månaders åksjuk
  • fenix 83

Ja det är nog mycket möjligt. Min äldsta dotter blev åksjuk när hon var 7 månader och det försvann när hon var ca 2 år. Man kan se till att inte ha så varmt i bilen. Öppna fönstret för att få lite frisk luft. Skulle vi åka långt fick hon åksjuketablett när blev äldre annars var det inte så mycket mer än att sitta brevid och vara beredd på att ta emot kräket. Ibland försökte vi åka när hon var trött så att hon somnade i bilen, men det är ju inte alltid man kan det. Prata med BVC också. Dom kan nog komma med fler tips och när man kan börja med åksjuketabletter. Hoppas det snart går över för er.

• Natulcien

Han kan säkert vara åksjuk. Jag var otroligt åksjuk som barn, mellan ca 1-2 års ålder. Men det var före bilbarnstolarnas tid, så jag låg (!) i baksätet oftast...
    Men det kan ju underlätta att tugga på något, släppa in frisk luft, köra mjukt (inga kraftiga inbromsningar/svängar) och vara beredd med kräkpåse!
    Förhoppningsvis är det övergående.

• isolande

Min dotter var oxå åksjuk en period runt två. Det som hjälpte var:

- Inte för mätt, inte för hungrig
    - svalt i bilen.
    - Låååångsam körning, inga gasningar och hårda bromsningar. Inga kraftiga svängar osv.
    - Tugga på lite russin i bilen och smådricka vatten emellanåt.
    - Så fort hon började gnälla stannade vi till en kortis vid vägrenen så hon fick hämta sig lite.

Var jättejobbigt ett tag innan man förstod vad som fungerade...

Svar på tråden 14 månaders åksjuk