• Siljan

Tvättmaskin

Hej,

Någon som vet om någon bra tvättmaskin som tvättar i rikligt med vatten och sköljer i rikligt med vatten?
    Får gärna finnas funktion med extra sköljning.
    Får gärna vara så att man ansluter både varm och kallvatten till tvättmaskinen.
    Jag vill inte ha några finesser som själv ställer vilken vattenmängd som ska användas osv.
    Ska jag tvätta med mer eller mindre vatten vill jag ställa det själv. 

Har idag en Whirlpool där det ofta händer att jag får tvätta om eftersom jag ser vita tvättmedelsrester på kläderna när den tvättat klart.
    Det räcker oftast inte att bara skölja extra då den redan i första blötläggningen använt för lite vatten så all tvätt är inte tvättad med tvättmedel/vattenlösningen.

Ha en bra dag

• Svar på tråden Tvättmaskin
  • Ensam hemma

Du skulle behöva en sådan tvättmaskin som jag hade 1977. Det var en maskin, såg ut som en fyrkantig burk som man fyllde uppifrån, med en liten propeller i botten. Ovanpå satt en liten "mangel" som man körde tvätten igenom för att den blöta tvätten skulle bli hanterbar.

Jag förstår att du har problem, men kan det vara så att du lägger i för mycket tvätt eller använder för mycket tvättmedel?

Moderna maskiner strävar nog efter att använda så lite vatten som möjligt och värma upp vattnet så energieffektivt det går. En väninna köpte en maskin som tar 3 timmar på sig för att tvätta en maskin 40-gradigt.

Jag har som du märker inget svar på din fråga, men du kanske kan ställa den till någon som saluför tvättmaskiner?

• Fia 28

Min Rosenlew har en knapp för extra sköljning. Men som ovan redan skrev. Är du säker på att du inte prackar maskinen för full eller använder ett program som inte är menat för full maskin?

• Purpurbräcka

På vår tvättmaskin (också en whirlpool...) försämrades centrifugeringen efter att vi haft den en tid. Sedan dess sköljer den också sämre. Jag antar att den inte centrifugerar ur tillräckligt med vatten - och därmed tvättmedel - mellan sköljningarna. Underkläder och lakan kör jag numer alltid ett extra tvättprogram (lägsta temperatur) för att jag inte ska få klåda av kvarlämnat tvättmedel. Vad du ska köpa för maskin istället vet jag inte, men jag skulle gärna själv ha tips. Att undvika whirlpool kanske är en bra början?

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
Svar på tråden Tvättmaskin