• Anonym (IH)

Särskilt högriskskydd

Hej,
    Jag har varit långtidssjukskriven och är nu återigen arbetssökande. Jag är bipolär, vilket innebär att risken är stor att jag kommer bli sjukskriven i perioder i framtiden. 

Kan jag ansöka om högriskskydd i förväg? Så att potentiella arbetsgivare ser mig/min sjukdom som en mindre ekonomisk risk. Eller måste jag ha påbörjat en anställning och insjuknat på nytt innan man kan ansöka? 

Vem är det som tar beslut om högriskskyddet? Är det nån särskild avdelning eller är det min personliga handläggare?

• Svar på tråden Särskilt högriskskydd
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om särskilt högriskskydd om du har en medicinskt väl dokumenterad sjukdom som gör att du troligen måste vara borta från arbetet minst tio gånger om året. Med särskilt högriskskydd kan du få sjuklön redan från första dagen. Dessutom får din arbetsgivare ersättning för hela sjuklönekostnaden från Försäkringskassan. Du  kan även få detta om du är arbetslös och så visar du beslutet för dina nya arbetsgivare

Du måste ansöka skriftligt om särskilt högriskskydd hos Försäkringskassan. Vi prövar om du har rätt till särskilt högriskskydd.

För att kunna behandla din ansökan måste du också skicka in ett aktuellt medicinskt underlag som styrker diagnos och att du riskerar att få en omfattande sjukfrånvaro.
    Vi har handläggare som arbetar endast med särskilt högriskskydd.
    Läs gärna mer på följande länk:

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/funktionsnedsattning/om_du_inte_kan_arbeta_-_hogriskskydd/om_du_inte_kan_arbeta

H
    älsningar
    Birger, handläggare

• Anonym (IH)

Tack så mycket för ditt svar. Jag har redan lämnat meddelande på läkarmottagningen om läkarintyget. 

Ha en trevlig dag.

Svar på tråden Särskilt högriskskydd