• Cherry Cupcake

Är så fruktansvärt trött - hur ska jag orka jobba heltid?

Jag har jobbat deltid, ca 50% och har nu äntligen fått heltid och det börjar på måndag.
    Jobbet är fysiskt krävande och jag har nyligen fått veta att jag är gravid med mitt första barn.
    Grejen är att jag är så otroligt trött. (och illamående) Jag kan sova hur mycket som helst och orkar knappt göra någonting. 
    Jag är på riktigt orolig för att jag inte ska klara av mitt jobb..
    Försvinner tröttheten med tiden eller blir det värre? :/

• Svar på tråden Är så fruktansvärt trött - hur ska jag orka jobba heltid?
  • studentbruttan29

Vad är det för jobb? 

Jag var trött(ast i hela världen) under hela min graviditet..kunde sova 16 tim per dygn sedan orkade jag inte mycket mer. Tröttheten kom redan vecka 8-10 (cirka).

Varför måste du jobba heltid? (ist för att fortsätta jobba deltid)

• Cherry Cupcake
    studentbruttan29 skrev 2014-03-05 17:30:50 följande:
    Vad är det för jobb? 

Jag var trött(ast i hela världen) under hela min graviditet..kunde sova 16 tim per dygn sedan orkade jag inte mycket mer. Tröttheten kom redan vecka 8-10 (cirka).

Varför måste du jobba heltid? (ist för att fortsätta jobba deltid)
    jobbet är som trädgårdsmästare.
    tjänsten är på 100% och det är en jättebra chans för mig, det är redan klart och
    min gamla tjänst är tillsatt. (kan inte ångra mig nu)
    vill ha heltid för att kunna lägga undan till barnets ankomst och få en bättre föräldrapenning.
  • studentbruttan29
    Cherry Cupcake skrev 2014-03-05 17:40:43 följande:
    jobbet är som trädgårdsmästare.
    tjänsten är på 100% och det är en jättebra chans för mig, det är redan klart och
    min gamla tjänst är tillsatt. (kan inte ångra mig nu)
    vill ha heltid för att kunna lägga undan till barnets ankomst och få en bättre föräldrapenning.
    aha, smart. :)

Det är bara kämpa på, finns inte så mycket mer man kan göra. Bara försöka sova så mycket som möjligt utöver jobbet men för en del kan träning hjälpa mot tröttheten. 
    Tränar du något redan nu?
  • nozpa

Ät regelbundet. Tröttheten har för mig lagt sig runt vecka 12. Sedan har jag haft en väldans energi resten av mina graviditeter. Visst, man har varit trött pga att man är tyngre än vanligt. Men ändå pigg liksom.
    Ät, drick, sov.

• Cherry Cupcake

tack för tipsen!
    ja träning är nog tyvärr det sista jag orkar med just nu.

• studentbruttan29
    Cherry Cupcake skrev 2014-03-05 18:00:03 följande:
    tack för tipsen!
    Jag förstår, men lätt träning kan göra att du känner dig piggare. Menar absolut inte gå till gymmet och sånt, men en rask promenad eller yoga (eller vad du tycker om).  

Oavsett, lycka till med nya jobbet.  :)
  • Cherry Cupcake
    studentbruttan29 skrev 2014-03-05 18:08:49 följande:
    Jag förstår, men lätt träning kan göra att du känner dig piggare. Menar absolut inte gå till gymmet och sånt, men en rask promenad eller yoga (eller vad du tycker om).  

Oavsett, lycka till med nya jobbet.  :)
    tack:)
  • FrökenCarlsson

Jag går till jobbet, åker hem o sover tills dess att det är dags att åka till jobbet igen! Man är inte så rolig precis o man får jättedåligt samvete hemma (vi har barn sen tidigare) men det funkar inte annars..

• daimstrut

Det brukar bli bättre framåt fjärde månaden iaf, mellan cirka vecka 16-32 har jag varit ganska normalt trött, absolut värst i början. Som andra sagt, prioritera jobbet och sov eller vila resten av tiden. Planera inte in en enda social aktivitet på kvällarna efter jobbet

• FruB
    Cherry Cupcake skrev 2014-03-05 18:00:03 följande:

tack för tipsen!

Här har du en till som är dödstrött. Och jag lovar att träningen ger massor av energi. Testa!
  • Rebecca 551

Det är värst i början av graviditeten! Eftersom du inte har några fler barn så kan du direkt när du kommer hem från jobbet lägga dig och vila, och då kommer du att klara av det! Ett tips är att alltid ha med något i fickan som du kan tugga på, typ nötter eller sugtabletter så att du klarar av illamåendet. 

• veronica03

Jag tycker att trottheten gar lite i perioder (ar nu gravid i v 24 med min andra: jobbar liksom forra gangen fultid i en amerikansk firma med fart pa...). Sjalv har jag bada gangerna varit rysligt utmattad i forsta trimestrarna grundat illamaende och problem med at fa i mig tillrackligt med naring. Andra trimestrarna har jag inte varit illamaende men fatt perioder (liksom just precis nu) med total hammrande somninghet/dasighet - specielt eftermiddagar och kvallar. I bland beror det pa blodsockret eller att jag glomt att ata tillrackligt. I denna graviditet har jag haft problem med hemoglobi/jarn-nivaerne, sa ater nu dessutom extra jarn tabletter men hann bli sa somnig att jag somnade i taget innan jag markte det. Generellt ar jag mycket trottare nu i andra graviditeten - antagligen for att jag redan har ett livligt barn att ta hand om efter jobbet....

• fyrabarnsmor4

Hihi, där med om att vara dödstrött.
    Det var jag i januari o februari sen plötslig blev jag piggare o piggare.
    Jag är en kontorsråtta så jag sitter mycket o skriver med dator... stillsittande jobb och trötthet är en superjättedålig kombi.
    Tror jag har somnat flera ggr. Satt o sa till mig själv att jag ska bara vila ögonen lite stund... Plötyslig kände jag hur jag nickade till så jag tvingade mig själv att hålla mig vaken.

Var tvungen gå runt o hitta på/låtsas olika saker som tex: jag ska kopiera, gå på toa m.m.....

Sen när jag upptäckte jag inte blev lika dödstrött efter lunch så förstod jag att tröttheten försvinner. Gissa hur glad jag blev.

• Cherry Cupcake

hehe fyrbarnsmor, jobbigt att somna på jobbet. mitt jobb är fysiskt, jag sitter aldrig stilla så somna är ingen risk. när klockan börjar närma sig 14 brukar jag dock bli riktigt trött och bara väntar på att jag ska få sluta för dagen, 16. Vissa dagar är segare än andra beroende på vad som görs.
    har iaf blivit lite piggare sedan jag skrev detta inlägg. är nu i vecka 11 och hoppas energin ska komma tillbaka mer och mer :)

Svar på tråden Är så fruktansvärt trött - hur ska jag orka jobba heltid?