• Beremen

Analys av foster-dna med ett blodprov (Non-invasive prenatal testing (NIPT))

Hej!

Jag bor utomlands men kommer eventuellt att flytta till Sverige under min graviditet. Nu ar jag i sjunde veckan och forsoker jag ta stallning till vilken typ av fosterdiagnostik jag ska gora. Dar jag bor nu kan jag forutom KUB-test, moderkaksprov och fostervattenprov ocksa gora en analys av foster-dna med ett blodprov, dvs. Non-invasive prenatal testing (NIPT). Testet som erbjuds heter “Harmony”: http://www.fetalmedicine.com/fmc/03-harmony-test .

Jag undrar darfor:

Hur sakert ar NIPT(speciellt Harmony)? Ger NIPT (tillsammans med resultat fran KUB) lika säkert besked om eventuella kromosomavvikelser som ett traditionellt fostervattenprov eller ett moderkaksprov? Erbjuds nagra NIPT i Sverige?
    Har inte hittat information om NIPT i Sverige pa webben sa jag vore tacksam for tips!
  • Svar på tråden Analys av foster-dna med ett blodprov (Non-invasive prenatal testing (NIPT))
  • Alicia li

Jag hade testa i v 10 om jag var du i det land du nu befinner dig i. Sverige har inte börjat med NIPT ännu. I mitt landsting kostar kub 1500 kr om man är under 35 men det varierar. Jag skulle mycket hellre ta harmony.

• Den lilla M

Du kan läsa en del om NIPTs säkerhet i % mm på GENDIAs hemsida. Jag har valt att mitt nipt via dem. www.gendia.net/

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Gena
    Den lilla M skrev 2014-03-12 20:22:58 följande:
    Du kan läsa en del om NIPTs säkerhet i % mm på GENDIAs hemsida. Jag har valt att mitt nipt via dem. www.gendia.net/
    Hur gick detta till rent praktiskt? Var lämnade du blodprovet?
  • Den lilla M

Jag tog blodprovet hos min privat gyn sen skickade jag det med dhl express till Gendia.

• Sereena

Kan man göra det från Sverige?

Fick info om det på MVC igår, men enbart för att ingå  i studie. (att blodprovet skickas till USA), men själv får man ingen nytta av det så att säga.

• Den lilla M

Ja man kan göra det från Sverige men man betalar själv. ?590 för koll av trisomier 21, 18 och 13 samt kön. Skickade mitt blodprov till gendia labet i Belgien (dem skickar sen vidare till USA). Mycket säkrare (ur missfalls synpunkt) och tidigare än att göra FVP/MKP. Fick svar efter ca 10dagar. Smidigt och bra!

• Gena
    Den lilla M skrev 2014-03-23 09:44:47 följande:
    Ja man kan göra det från Sverige men man betalar själv. €590 för koll av trisomier 21, 18 och 13 samt kön. Skickade mitt blodprov till gendia labet i Belgien (dem skickar sen vidare till USA). Mycket säkrare (ur missfalls synpunkt) och tidigare än att göra FVP/MKP. Fick svar efter ca 10dagar. Smidigt och bra!
    Tack för svar! Berätta gärna lite mer! Skickade du alltså blodprovet själv till Belgien? Det var inte kliniken som gjorde det? Hur skickar man ett blodprov egentligen?i
  • Den lilla M

Ja jag skickade det själv med DHL express. Först så skickade labbet i Belgien provrören till mig sen så gick jag till min gyn och fyllde rören. Sen åkte jag till dhl express center och lämnade paketet där och 22h senare var det framme i Gendia

• Gena
    Den lilla M skrev 2014-03-23 15:39:11 följande:
    Ja jag skickade det själv med DHL express. Först så skickade labbet i Belgien provrören till mig sen så gick jag till min gyn och fyllde rören. Sen åkte jag till dhl express center och lämnade paketet där och 22h senare var det framme i Gendia
    OK, tack för svar! Ska kontakta dem. Verkar mycket bättre än de tester som finns tillgängliga i Sverige än så länge!
  • Den lilla M
    Gena skrev 2014-03-23 15:43:35 följande:
    OK, tack för svar! Ska kontakta dem. Verkar mycket bättre än de tester som finns tillgängliga i Sverige än så länge!

Lycka till!
Svar på tråden Analys av foster-dna med ett blodprov (Non-invasive prenatal testing (NIPT))