• LitenLarv

    Dyspraxi - erfarenheter?

    Vi har nyss fått veta att vår flicka på 2 år har dyspraxi. Hon pratar inte alls, säger inte ett enda ord. Förstår allt som sägs.

    Logopeden rekommenderade teckenstöd men vi kommer inte få någon hjälp alls att komma igång med detta. Vi sitter nu här som frågetecken och vet inte alls hur vi ska lyckas med det här, vi kan ju inte ens några tecken själva.

    Har inte fått tips på litteratur, internetsidor eller några strategier. Ska ha en uppföljning om 3 månader.

    Någon som har erfarenhet? Liknande situation? Eller kanske bara tankar?

    ALLA råd, reflektioner och tips mottages tacksamt, med eller utan egen erfarenhet.


    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-05 22:56
    Råkade lägga tråden i fel forum. Den ska såklart ligga under Barn/funktionshinder. Lägger upp den där på nytt och ska försöka få den här borttagen.
  • Svar på tråden Dyspraxi - erfarenheter?
  • Vevvis

    Jag har två pojkar med grav dyspraxi. De är 4 ½ år och 6 ½ år gamla. Vi fick remiss till logoped redan vid 18 månader men diagnosen dyspraxi fick de inte förrän de hade börjat prata mer. Tror de var över 3 båda två när de fick sin diagnos. Var logopeden helt säker på att det är det hon har eller misstänker hon/han det bara? Tänker att det borde vara svårt att veta att det handlar om just dyspraxi innan barnet har börjat tala?

    Vi fick också rådet att lära oss stödtecken och rekommenderar det verkligen. Här finns kurser som man får gå om det finns platser över. Jag gick en sån kurs när den äldre av sönerna var 2 år. Tycker det fungerade bra. Han pratade inte heller utan kommunicerade bara med kroppsspråk och olika ljud/tjut men med tecknen fick han ytterligare ett sätt att göra sig förstådd. Han har fortfarande användning av tecknen fast han numera pratar långa meningar iom att hans tal fortfarande är svårförstått av framförallt andra utanför familjen. Fick tips om flera hemsidor som var bra men minns inte vad de heter. Kan försöka leta upp dem om du vill? Annars så kan jag tipsa om www.hattenforlag.se där man köpa t.ex teckenhatten, en skiva man kan träna på tecken på datorn med, finns även en liten bok med tecken som man kan ha med sig.
    Även 4-åringen har nytta av tecknen även om vi inte längre använder det så mycket eftersom vi förstår det mesta de säger iaf.

    När barnet har dyspraxi behövs mycket träning och nötning, helst dagligen så det innebär mycket jobb och slit från både barn och föräldrar och det tar ofta tid innan talet blir bra. Mina grabbar har t.ex mest troligt flera år kvar innan de talar lika bra som andra

    Bara fråga på om det dyker upp några frågor så ska jag försöka svara utifrån min erfarenhet.

  • LitenLarv
    Vevvis skrev 2014-03-05 23:10:08 följande:
    Jag har två pojkar med grav dyspraxi. De är 4 ½ år och 6 ½ år gamla. Vi fick remiss till logoped redan vid 18 månader men diagnosen dyspraxi fick de inte förrän de hade börjat prata mer. Tror de var över 3 båda två när de fick sin diagnos. Var logopeden helt säker på att det är det hon har eller misstänker hon/han det bara? Tänker att det borde vara svårt att veta att det handlar om just dyspraxi innan barnet har börjat tala?

    Vi fick också rådet att lära oss stödtecken och rekommenderar det verkligen. Här finns kurser som man får gå om det finns platser över. Jag gick en sån kurs när den äldre av sönerna var 2 år. Tycker det fungerade bra. Han pratade inte heller utan kommunicerade bara med kroppsspråk och olika ljud/tjut men med tecknen fick han ytterligare ett sätt att göra sig förstådd. Han har fortfarande användning av tecknen fast han numera pratar långa meningar iom att hans tal fortfarande är svårförstått av framförallt andra utanför familjen. Fick tips om flera hemsidor som var bra men minns inte vad de heter. Kan försöka leta upp dem om du vill? Annars så kan jag tipsa om www.hattenforlag.se där man köpa t.ex teckenhatten, en skiva man kan träna på tecken på datorn med, finns även en liten bok med tecken som man kan ha med sig.
    Även 4-åringen har nytta av tecknen även om vi inte längre använder det så mycket eftersom vi förstår det mesta de säger iaf.

    När barnet har dyspraxi behövs mycket träning och nötning, helst dagligen så det innebär mycket jobb och slit från både barn och föräldrar och det tar ofta tid innan talet blir bra. Mina grabbar har t.ex mest troligt flera år kvar innan de talar lika bra som andra

    Bara fråga på om det dyker upp några frågor så ska jag försöka svara utifrån min erfarenhet.
    Logopeden lät ganska säker på att det är dyspraxi men såklart kunde hon inte säga till 100%.

    Ska kolla upp sidan du tipsade om.

    Det låter som att vi har en lång resa framför oss. Hur lång tid tog det innan dina pojkar började förstå tecknen och använda dem själva?
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Vevvis

    Det tog inte lång tid alls. Började med ett fåtal tecken och sen ökade vi på efter hand.
    Beror säkert på hur svåra problemen är, båda mina har grav verbal dyspraxi, kanske har er dotter inte lika stora problem, men det kan nog vara bra att ni ställer in er på en hel del jobb ett tag framöver för säkerhetsskull.

Svar på tråden Dyspraxi - erfarenheter?