LitenLarv skrev 2014-03-08 20:56:57 följande:
Som jag förstod av logopeden är det endast verbal dyspraxi hon har. Övriga motoriken verkar bra men sen, likaså balansen. Däremot har hon varit sen med det mesta. Började krypa vid 10 mån, gå vid 18 mån, kunde äta ordentligt (eller så ordentligt man kan förvänta sig av ett litet barn... ;)) med bestick, bygga med duplo osv långt efter sina jämnåriga.
Sensomotorisk träning? Ska genast googlas!
Känns lite som att bli strandsatt på en öde ö utan redskap och endast vara utlämnad åt sin egen fantasi och uppfinningsrikedom, typ...
Med lite sen utveckling generellt på den motoriska sidan, så tror jag du ska ha det i åtanke längre fram - gällande dyspraxi i stort (eller DCD som det i så fall handlar om, det finns verbal dyspraxi men som grov-/finmotorisk diagnos finns inte dyspraxi utan då handlar det om DCD). Hon låter lite i nivå med min äldsta, som nu är 7 år och som precis håller på att få sin DCD-diagnos (bland annat) fastställd. Den typen av motorisk problematik kan ställa till det ganska mycket, så man bör vara uppmärksam i alla fall.
Jag skulle absolut kolla upp sensomotoirsk träning om jag var du. Vi har två barn med DCD och den sensomotoriska träningen har tveklöst haft störst effekt. Det är ännu ingen evidensbaserad form av träning (finns inga riktade studier mot detta område, endast mot inlärningssvårigheter än så länge) så du kommer inte kunna få hjälp annat än privat. Beroende på var ni bor i landet skulle jag tipsa om Sensomove i Dalarna, Motorikverkstan i Söderköping, eller Vestibularis i Mönsterås (Kalmar typ). Finns också ett par terapeuter i Luleåtrakten som är duktiga. Finns många andra terapeuter också i Sverige, några få som har gått längre utbildningar (som jag dock inte känner till) och sedan en ganska stor skara människor som gått kortare kurser. Det är i det här fallet troligtvis värt att satsa pengarna på en bra terapeut. Vestibularis i Mönsterås tar emot yngre barn, vilket inte är en självklarhet på andra ställen. Fråga sig för kan man dock alltid...