• LitenLarv

Dyspraxi - erfarenheter?

Vi har nyss fått veta att vår flicka på 2 år har dyspraxi. Hon pratar inte alls, säger inte ett enda ord. Förstår allt som sägs.

Logopeden rekommenderade teckenstöd men vi kommer inte få någon hjälp alls att komma igång med detta. Vi sitter nu här som frågetecken och vet inte alls hur vi ska lyckas med det här, vi kan ju inte ens några tecken själva.

Har inte fått tips på litteratur, internetsidor eller några strategier. Ska ha en uppföljning om 3 månader.

Någon som har erfarenhet? Liknande situation? Eller kanske bara tankar?

ALLA råd, reflektioner och tips mottages tacksamt, med eller utan egen erfarenhet.

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Dyspraxi - erfarenheter?
  • Mamori

Vad innebär dyspraxi? Har en son som inte talar. Jag tror att det finns kurser i stödtecken och även vanligt teckenspråk.

• UnikFamilj

Har hon alltså verbal dyspraxi endast..? Hur är det med den övriga motoriken..? Balansen..? Oavsett finns en hel del att göra, både "alternativ väg" och via logopeden. Låter väldigt konstigt att ni inte får nån hjälp..! För den verbala dyspraxin finns specifika träningsmodeller, såsom tex Praxis. Teckenbiten borde ni kunna få gå kurs i..? Och när det gäller grundorsaken, tipsar jag om sensomotorisk träning.

• LitenLarv
    Mamori skrev 2014-03-05 23:27:07 följande:
    Vad innebär dyspraxi? Har en son som inte talar. Jag tror att det finns kurser i stödtecken och även vanligt teckenspråk.
    Problem med motoriken. De klarar inte av att samordna rörelser. Finns olika typer av dyspraxi. Vet knappt nåt själv! Prova sök på Google så finns det några bra sidor med info Glad

Vilka är det som håller i kurserna? Typ Folkhögskolan, Komvux, BVC?
  • LitenLarv
    UnikFamilj skrev 2014-03-07 11:23:59 följande:
    Har hon alltså verbal dyspraxi endast..? Hur är det med den övriga motoriken..? Balansen..? Oavsett finns en hel del att göra, både "alternativ väg" och via logopeden. Låter väldigt konstigt att ni inte får nån hjälp..! För den verbala dyspraxin finns specifika träningsmodeller, såsom tex Praxis. Teckenbiten borde ni kunna få gå kurs i..? Och när det gäller grundorsaken, tipsar jag om sensomotorisk träning.
    Som jag förstod av logopeden är det endast verbal dyspraxi hon har. Övriga motoriken verkar bra men sen, likaså balansen. Däremot har hon varit sen med det mesta. Började krypa vid 10 mån, gå vid 18 mån, kunde äta ordentligt (eller så ordentligt man kan förvänta sig av ett litet barn... ;)) med bestick, bygga med duplo osv långt efter sina jämnåriga.

Sensomotorisk träning? Ska genast googlas!

Känns lite som att bli strandsatt på en öde ö utan redskap och endast vara utlämnad åt sin egen fantasi och uppfinningsrikedom, typ...
  • UnikFamilj
    LitenLarv skrev 2014-03-08 20:56:57 följande:
    Som jag förstod av logopeden är det endast verbal dyspraxi hon har. Övriga motoriken verkar bra men sen, likaså balansen. Däremot har hon varit sen med det mesta. Började krypa vid 10 mån, gå vid 18 mån, kunde äta ordentligt (eller så ordentligt man kan förvänta sig av ett litet barn... ;)) med bestick, bygga med duplo osv långt efter sina jämnåriga.

Sensomotorisk träning? Ska genast googlas!

Känns lite som att bli strandsatt på en öde ö utan redskap och endast vara utlämnad åt sin egen fantasi och uppfinningsrikedom, typ...
    Med lite sen utveckling generellt på den motoriska sidan, så tror jag du ska ha det i åtanke längre fram - gällande dyspraxi i stort (eller DCD som det i så fall handlar om, det finns verbal dyspraxi men som grov-/finmotorisk diagnos finns inte dyspraxi utan då handlar det om DCD). Hon låter lite i nivå med min äldsta, som nu är 7 år och som precis håller på att få sin DCD-diagnos (bland annat) fastställd. Den typen av motorisk problematik kan ställa till det ganska mycket, så man bör vara uppmärksam i alla fall.

Jag skulle absolut kolla upp sensomotoirsk träning om jag var du. Vi har två barn med DCD och den sensomotoriska träningen har tveklöst haft störst effekt. Det är ännu ingen evidensbaserad form av träning (finns inga riktade studier mot detta område, endast mot inlärningssvårigheter än så länge) så du kommer inte kunna få hjälp annat än privat. Beroende på var ni bor i landet skulle jag tipsa om Sensomove i Dalarna, Motorikverkstan i Söderköping, eller Vestibularis i Mönsterås (Kalmar typ). Finns också ett par terapeuter i Luleåtrakten som är duktiga. Finns många andra terapeuter också i Sverige, några få som har gått längre utbildningar (som jag dock inte känner till) och sedan en ganska stor skara människor som gått kortare kurser. Det är i det här fallet troligtvis värt att satsa pengarna på en bra terapeut. Vestibularis i Mönsterås tar emot yngre barn, vilket inte är en självklarhet på andra ställen. Fråga sig för kan man dock alltid...
  • Eleand84

Vi har precis som ni fått reda på att vår son har dyspraxia, expressiv språkstörning. Vi har börjat med TAKK och det har hjälpt oss mycket både att det har kommit ord men också att han med hjälp av tecken kan göra sig förstådd vilket stärker hans självförtroende. Vi började med att införa några viktiga ord som används dagligen t.ex smörgås, vatten, blöja, äta. Tecknena hittade vi på internet spreadthesign heter sidan finns även som app spread sign, där söker man på ordet man vill lära sig sen får man se hur man gör, väldigt användbar. Men börja med några få ord och utöka sen ju säkrare ni blir. Det är nyckelordet i meningen som ska förstärkas med tecken, inte hela meningen, på så vis visualiserar man ordet och tydliggör. Var noga med att prata hela tiden och betona orden ni tecknar.

• Lillegrill

Lilla boken om tecken av Anneli Tisell är en lättläst intro till TAKK, utgiven av Hattens förlag som även gjort teckenhatten etc. som det tipsades om ovan. Många landsting erbjuder gratis teckenkurser till föräldrar och barnets nätverk. Även förskolor ska jobba med tecken om barnet behöver det. Tecken kan man lära sig från böcker, teckenlexikon eller olika appar, t.ex. Ritade tecken. Man pratar som vanligt (men gärna långsamt och inte babblar hela tiden, så barnet får en chans att höra det man säger och även svara) men förstärker vissa ord med tecken. T.ex. NU ska vi ÄTA!

Kan även tipsa om metoden kommunicerande samspel eller Communicating partners, finns t.ex. två facebookgrupper (en öppen och en sluten) vilken är en bra metod för barn som inte lärt sig prata. Lycka till!

Svar på tråden Dyspraxi - erfarenheter?