• Anonym (orolig)

Graviditetspenning

Hej. Jag är föräldraledig men kommer börja jobba igen 2/6. Jag kommer då ha ca 3 månader till beräknad födsel för nästa barn. Jag har idag varit i möte med min arbetsgivare som tyckte att jag skulle söka graviditetspenning då risk för hot och våld föreligger i min tjänst. Jag frågade då om jag möjligtvis kunde ta andra arbetsuppgifter men den möjligheten finns inte. Jag känner själv att det är obehagligt att möta de personer som jag vanligtvis möter i jobbet och tror liksom min arbetsgivare att det bästa är att inte jobba för att slippa utsättas för risker. Mina kollegor har sökt och fått graviditetspenning beviljad så jag vet att chansen kan finnas även för mig. Jag har varit inne och kollat på blanketten och har nu några frågor. Eftersom jag inte söker på grund av fysiska hinder, ska jag då söka på grund av avstängning? Hur lång tid kan man få graviditetspenning? Ska jag fylla i den inkomst jag skulle haft om jag jobbat (dvs, den som min fp är uträknad på idag)? Jag kommer ta ut minst fem dagar föräldrapenning i veckan fram till jag ska blrja jobba från det att sonen fyller ett. Är min SGI skyddad då?

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan fylla i blanketten angående graviditetspenning utifrån avstängning. Lämna gärna en utförlig bilkaga där du förklarar din arbetssituation, för att handläggare ska få en bättre inblick i just din situation.

Graviditetspenning betalas ut i 60 dagar innan beräknad förlossning.

Du anger den årsinkomsten som du skulle haft om du hade arbetat.

Om du ansöker om föräldrapenning 5 dagar/vecka från barnets 1 årsdag till du börjar arbeta ska din sjukpenninggrundande inkomst vara skyddad.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning