• Anonym (TT)

Lägga bud INNAN visning

Vi har hittat ett hus i ett område som vi vill bo i. Och vi vill verkligen ha detta huset!!
    Har skrivit till mäklaren att vi kan tänka oss ge utgångspriset om säljarna är beredda att sälja nu. Vi är inte med på någon budgivning.
    Bett säljaren höra av sig imorgon.

Hur hade ni gjort om ni VERKLIGEN velat ha huset? Utgångspriset är perfekt för oss, ungefär vad vi tänkt ge för ett hus..

• Svar på tråden Lägga bud INNAN visning
  • Prutt

Det är en jättebra taktik, tror jag, och som jag fattat det är det inte helt ovanligt att folk väljer att sälja för utgångspriset, innan visningen. Och ni kommer ju ändå (antar jag) att kunna göra en besikning innan ni skriver på kontraktet, och då kunna medverka om ni vill, så egentligen har ni ju verkligen inget att förlora.

Lycka till!

• Anonym (nej)

Man väntar ju hellre till efter visning för att få fler- och HÖGRE bud. Utgångspris= det man absolut minst vill ha för huset.

• Anonym (TT)
    Prutt skrev 2014-03-06 00:40:28 följande:
    Det är en jättebra taktik, tror jag, och som jag fattat det är det inte helt ovanligt att folk väljer att sälja för utgångspriset, innan visningen. Och ni kommer ju ändå (antar jag) att kunna göra en besikning innan ni skriver på kontraktet, och då kunna medverka om ni vill, så egentligen har ni ju verkligen inget att förlora.

Lycka till!

Ja ett hus vi kollade på i helgen fick utgångsbudet en timme efter och blev sålt direkt!

Så man får hoppas :)
  • Anonym (TT)
    Anonym (nej) skrev 2014-03-06 00:47:43 följande:
    Man väntar ju hellre till efter visning för att få fler- och HÖGRE bud. Utgångspris= det man absolut minst vill ha för huset.

Ja, fast i denna staden har de flesta hus sålts för -200 000 senaste tiden. Mer eller mindre alla hus.
  • Anonym (Lisa)

Jag har nyss frågat en mäklare angående detta då jag såg att väldigt många hus blev sålda före visning. Mäklaren sa att folk lägger ett bud några procent (5-10) över utgångspriset för att få köpa det innan visningen, och att ingen säljare han arbetat för någonsin accepterat ett bud mindre än 5%mer... Jag tycker det låter troligt, jag hade tänkt så som säljare. Men förhoppningsvis gör inte "era" säljare det ;) Lycka till!

• Anonym (Hm)

Ja det vore ju riktigt trist att betala 5-10% mer än utgångspris om objekt i aktuella staden går för -200.000. Kanske vore det idé i sådant fall att vänta till efter visningen i alla fall eftersom det inte verkar råda direkt sug efter hus där.

• MuppinCowboy

Jag hade inte velat köpa kossan osedd så att säga, självklart ska man gå på visning innan man gör ett så stort köp som boende.

Som säljare hade jag inte heller avstått från budgivning för utgångspris.

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (TT)

Jag förstår även den taktiken, men "bara" 5% mer är trots allt 240 000 mer och då höjs även kostnad för pantbrev och lagfart.. Och det är rätt mycket när marknaden är som den är just nu.

• Anonym (TT)

Vi har varit inne i likadana hus och kommer såklart ha besiktning på det (om det blir så..)

• Anonym (nej)
    Anonym (TT) skrev 2014-03-06 00:51:51 följande:
    Ja, fast i denna staden har de flesta hus sålts för -200 000 senaste tiden. Mer eller mindre alla hus.

Och du tycker inte det är tillräckligt viktig information för att dela det med oss i din TS?
Svar på tråden Lägga bud INNAN visning