• Anonym (Knäckt)

Spinal huvudvärk?

3/3 så hade jag ett planerat kejsarsnitt , allt gick bra förutom ibörjan då det tog tid att sätta dit bedövningen. Blev nog stucken 4-6ggr innan det tog sig.

Dagen efter hade jag ont i halva övre ryggen, nacken samt smärtan i nacken ger mig huvudvärk. Barnmorskorna sa att det kan bli så efter en förlossning.

Jaja..

Nu är jag inne på 4:e dagen och det har inte blivit bättre precis. Värken/smärtan gör att jag knappt får någon sömn. Fick citodon efter många om och om igen. Akupunktur fick jag igår och det lindrade och vart bättre. Trodde att jag skulle få åka hem idag men ikke då ja vaknade inatt pga smärtorna igen.

Är jätte ledsen att jag ej kan har ork till och ta hand om min dotter.

Ni som har haft spinal huvudvärk , kan ni dela era erfarenheter och vad tror ni om detta? Kan det vara spinal huvudvärk jag har åkt på? Ska träffa en läkare idag vet dock inte vilken tid, väntar och väntar just nu. Fungerar blood patch bra?!

• Svar på tråden Spinal huvudvärk?
  • Anonym (Knäckt)

22 visningar men ingen som kan svara:(?

• BrödernaBus

Jag fick spinal huvudvärk efter snittet med yngsta sonen. Det gick bra så länge jag låg platt på rygg men så fort jag reste mig/satte mig upp kom värken from hell. Jag kände mig liksom stel i hela nacken/huvudet.  Det går över av sig självt inom 1-2 veckor fick jag höra, skulle det inte bli bättre skulle dem göra en blood patch.

Men jag drack vatten och cola samt stoppade i mig koffeintabletter (vatten och koffein hade bäst effekt mot det enl läkaren) så efter en vecka var det borta. Men det var en jäkligt lång vecka och inte ett dugg kul. Tur att sambon var hemma och fixade med storebror säger jag bara!

• Anonym (Fyra veckor)

Hej!

LIDER med dig. För mig tog det FYRA veckor att bli bra från spinal huvudvärk. Om du har spinal huvudvärk så är det det här som gäller: 

Huvudvärken går över om du ligger helt plant på rygg (dvs utan kudde)
    Inga läkemedel hjälper (skippa Citodonet- gör dig bara yr)
    Det är inte farligt- men extremt obehagligt
    Kan lindras med blood patch
    Coca cola och kaffe sägs hjälpa (ej vetenskapligt bevisat). Man kan köpa koffeintabletter receptfritt. 
    Dricka mycket vatten ska lindra

Det som hjälpet snabbt är väl blood patch- annars är det bara "vila ut det" som gäller. Jag vilade, som sagt, platt i fyra helvetes veckor....

• Aimee68

Fick spinalhuvudvärk efter lumbalpunktion . Den var helvetisk och höll i sig i 21 dgr, varav 17 var olidliga. Hade huvudvärk som satan även om jag låg utan kudde men det var inget ändå mot när jag stod upp! Då trodde jag faktiskt att huvudet skulle expandera av smärta. Så usch din stackare, vet vilket helvete du har. Det enda som lindrade något och tog topparna var morfin. Koffein och vatten i mängder hjälpte inte mig iaf. Hoppas det släpper snabbt för dig, Det är absolut spinalhuvudvärk du har. Det pratades inte om bloodpatch för min del men kanske kan vara aktuellt då du redan är på plats. Vet inte hur det fungerar men det sägs ju hjälpa. Håller tummarna att det släpper typ nu❤️Kram

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Anonym (AJJJ)

Gjort lp idag, mådde ganska bra några timmar efter (ca4) sen somnade jag och vaknade med ont i ryggen vid insticksstället, reste mig och gick på toa (magen hade ordentliga behov, inget ovanligt efter lp vet jag så inte oroad för magsjuka eller så)  reste mig och trodde jag hamnat i helvetet, vilken skallebank!!
    Dricker cola och kaffe och vatten dessutom fryser jag i hela kroppen nåt fruktansvärt.
    Men det är förhoppningsvis bättre snart, tro kan försätta berg ;)
    *Smyger tillbaka till sängen*

• Aimee68

Aj då :( stackars dig! Hoppas det går över fort.

• Anonym (Knäckt)

Hej en väldigt sen update men det var spinal huvudvärk jag hade och fick en blood Patch efter 2 dagars sängliggande. Men vart mycket bättre efter den iaf. Tack till er alla som tog er tiden att svara

• Aimee68

Va skönt att du fick hjälp såpass snabbt ☺️ Kan ju som sagt hålla i sig flera veckor.

• Anonym (AJJJ)

TS: skönt att du fick hjälp och mår bättre.
    Här är läget likadant, funderar starkt på att söka hjälp snart.

• Anonym (Knäckt)
    Anonym (AJJJ) skrev 2014-04-14 01:10:17 följande:
    TS: skönt att du fick hjälp och mår bättre.

Här är läget likadant, funderar starkt på att söka hjälp snart.

Tack, ja det tycker jag verkligen du ska göra om inte koffein har hjälpt. Dom rekommenderar ju först att man ska dricka kaffe & Coca-Cola. Vart du också felstucken eller ?:( hoppas allt blir bättre. Krya på dig
  • Anonym (AJJJ)
    Sen, senare,senast svar, ursäkta... Skäms

Nej Jag blev inte felstucken det gick smidigt(tror jag?) men huvudvärken tog ett par dagar till sen.
    Efter provet frågasatte jag om att man bör ligga ca 1 timme efteråt men de sa de att det inte görs längre??
    Har de slutat med det?
    Jag gjorde inte något ansträngande efteråt, åkte bil hem(körde inte själv) tog de lugnt hémma sen sa de BANG!!
    NÄR (tid efter?) med huvudvärk bör man söka hjälp och vart? vårdcentralen, mottagningen som gjorde det? akuten?
    Låg i sängen och orkade inte ens fundera vem som hade ansvar i att lindra det hela.
    Tyvärr ska jag igenom det en gång till, bävar är det minsta jag kan säga!!

Så please! Alla bra tips mot spinalhuvudvärk önskas verkligen.
    Alla tänkbara tips ni misstänker kan hjälpa/lindra om det blir en gång till med den huvudvärken tages tacksamt emot.
  • Anonym (Blood patch)

Ville bara skriva att jag var skeptisk och LIVRÄDD för att göra blood patch efter att de klantat sig vid förlossningen och gett mig denna jävulska huvudvärk. MEN ingreppet (som går f ort o relativt smärtfritt) var mödan värt! Ångrar INTE att jag gjorde det. Värken släppte verkligen DIREKT!!!

Svar på tråden Spinal huvudvärk?