Gillar inte kladd
Det är knappt så att jag vågar ta upp ämnet med rädsla för att få skäll och anklagelser för att våra en dålig förälder men här kommer det i alla fall...jag tycker verkligen att matstunderna med min snart nio månader gamla son är jättejobbiga. Jag vet, jag vet, min rationella röst säger till mig att han såklart inte kan hjälpa sitt beteende och handlingar, men jag kan ändå inte hjälpa att känna det jag känner. Jag är ordningssam av mig, tycker om att ha det snyggt och rent omkring mig, lite av en manisk städare, tänk lite Monica i Friends helt enkelt.
Den här sidan av mig går alltså inte alltför bra ihop med det faktum att min son gärna vill ta i maten, stoppa fingrarna i munnen (när där är mat i den), gnugga sig över hela ansiktet och sedan ta med kladdiga händer på sina kläder, sitt hår, sin stol mm. I början av måltiden går allt såklart väldigt bra, eftersom sonen är hungrig, då sitter han snällt med öppen mun och händerna på sidorna, men i takt med att han blir mättare och mättare så försvinner matkoncentrationen och händerna och huvudet far överallt. Jag blir då mer och mer irriterad och torkar av händer mm allt oftare och förståeligt nog blir sonen klart grinigare och grinigare. Mitt tonläge blir sämre och jag blir dessutom lite hårdhänt. Så snart måltiden är över, är alla irritationer som bortblåsta och sonen och jag kan återgå till att pussas och kramas, men kvar finns ändå ett naggande dåligt samvete.
Finns det några andra som upplever samma sak och vilka "lösningar" har ni hittat?
All negativ kritik undanbedes helst, är själv redan min största kritiker. ;)