• elderblossoms

Gillar inte kladd

Det är knappt så att jag vågar ta upp ämnet med rädsla för att få skäll och anklagelser för att våra en dålig förälder men här kommer det i alla fall...jag tycker verkligen att matstunderna med min snart nio månader gamla son är jättejobbiga. Jag vet, jag vet, min rationella röst säger till mig att han såklart inte kan hjälpa sitt beteende och handlingar, men jag kan ändå inte hjälpa att känna det jag känner. Jag är ordningssam av mig, tycker om att ha det snyggt och rent omkring mig, lite av en manisk städare, tänk lite Monica i Friends helt enkelt.

Den här sidan av mig går alltså inte alltför bra ihop med det faktum att min son gärna vill ta i maten, stoppa fingrarna i munnen (när där är mat i den), gnugga sig över hela ansiktet och sedan ta med kladdiga händer på sina kläder, sitt hår, sin stol mm. I början av måltiden går allt såklart väldigt bra, eftersom sonen är hungrig, då sitter han snällt med öppen mun och händerna på sidorna, men i takt med att han blir mättare och mättare så försvinner matkoncentrationen och händerna och huvudet far överallt. Jag blir då mer och mer irriterad och torkar av händer mm allt oftare och förståeligt nog blir sonen klart grinigare och grinigare. Mitt tonläge blir sämre och jag blir dessutom lite hårdhänt. Så snart måltiden är över, är alla irritationer som bortblåsta och sonen och jag kan återgå till att pussas och kramas, men kvar finns ändå ett naggande dåligt samvete. 

Finns det några andra som upplever samma sak och vilka "lösningar" har ni hittat? 

All negativ kritik undanbedes helst, är själv redan min största kritiker. ;) 

• Svar på tråden Gillar inte kladd
  • Duckan

Jag förstår precis hur du känner och jag är inte ens pedant, bara svårt för kladd. För mig blev det inget problem då min dotter glatt lät sig matas till hon var en bra bit över ett år. Sen började hon på fsk vid 19 mån och där var det väl si och så, men då slapp jag se det och fick bara ta hand om kläderna sen.

• nozpa

Gillar inte heller kladd. Kört blw med bägge 2. Mindre kladdiga saker, och kortare kladdperioder. Har funkat kanon här.

• UCharlotte

När min var som allra värst satte jag henne naken i badkaret med tallriken
    - Här ät och kladda bäst du vill 

• Snow Crash

Kan man göra typ ett frisörskynke av vaxduk? Då borde ju händerna hålla sig där under, kam man hoppas...

• Duckan

Baby Led Weaning, man ger barnen plockmat från början som de själva stoppar i sig ts. Jag är inte alls påläst dock, men tror att det finns en tråd i ämnet här på fl.
    För att skydda kläder finns små dressar man tar på vid måltiden som är lätta att skölja av. Jag köpte en på H&; tex.

• elderblossoms

Vill också tillägga att förutom frustrationen över kladdet så blir jag också stressad över att BVC har sagt till mig att han behöver äta mera (varför förstår jag inte eftersom han ligger på medelkurvan, men att han dippade ner dit efter det att jag slutade att helamma honom) vilket därför har lett till att även efter han visar på att han inte vill har mer mat så sitter vi kvar och jag får lura i honom det sista av portionen. Han äter nämligen mer än gärna massor av fruktpuré fast att han är "mätt". 

• Snow Crash

Jag var också skitstressad över att min bebis inte var så intresserad av mat! Men jag har fått intrycket av att det i Sverige är viktigare än i andra länder att bebisar börjar livnära sig på fast föda tidigt. Det kändes mycket bättre när jag lyckades släppa matstressen och lät ungen äta det han ville, och sen fyllde upp med ersättning (eller i ditt fall kanske amning). Periodvis åt han ganska mycket, vissa perioder pillade han mest i sig ärtor och makaroner, när han var sjuk åt han ingen fast mat alls. När han var ca 16 mån hade vi fasat ut ersättningen helt.
    Nicka och le om BVC tjatar.

• Mallis87

På Ikea finns det små målarförkläde/helkroppshaklapp med ärmar.... Skyddar ju kläderna iallafall. Sen kanske en bit skyddsplast, som man använder vid målning, att ha under stolen, bara att kasta sedan, så slipper man rengöra... Så ska nog jag köra när dottern börjar äta ;)

• Flickan och kråkan
    elderblossoms skrev 2014-03-06 15:15:23 följande:
    Vill också tillägga att förutom frustrationen över kladdet så blir jag också stressad över att BVC har sagt till mig att han behöver äta mera (varför förstår jag inte eftersom han ligger på medelkurvan, men att han dippade ner dit efter det att jag slutade att helamma honom) vilket därför har lett till att även efter han visar på att han inte vill har mer mat så sitter vi kvar och jag får lura i honom det sista av portionen. Han äter nämligen mer än gärna massor av fruktpuré fast att han är "mätt". 
    Det ska du strunta i....att stressa med maten alltså. Vi stressade lite med första barnet.....bvc var på oss och det kändes som man skulle...."alla" andras barn åt massor. Andra barnet ammade uteslutande tills han var över 8 månader. Sedan kom intresset. Tredje barnet är 8,5 månad. Förutom en massa amning så äter han oftast en portion gröt på morgonen. Vanlig mat (motsvarande 1/3 barnmatsburk cirka) till lunch, lite mosad frukt (päron eller banan mestadels) någon gång på eftermiddagen och mat (motsvarande 1/2 barnmatsburk) till middag. Ibland mindre (för tillfället är mot ointressant sedan en vecka ungefär och han ammar desto mer), ibland lite mer.
  • elderblossoms

Saken är den att jag började ge mera mat för att jag upptäckte att sonen aldrig blev riktigt mätt på endast amning och nu producerar brösten så lite så jag tror att det mest bara är törstsläckande och inte alls mättande (för en längre tid). Känns inte heller som det är en idé att börja med ersättning när han snart är 9 månader? Kanske får jag börja göra så att han får äta mat från våra tallrikar, han verkar mycket mera intresserad av vad vi äter än sin egen burk. 

Svar på tråden Gillar inte kladd