• jagälskarallaminabarn

Ev fotsvamp hos 8-åring, kan man som förälder göra något?

Har en flicka på 8 år som jag misstänker har fotsvamp. Hon är torr, fnasig, det kliar och är vitt under några tår. Känner igen det från mig själv men hittar ingen kräm/salva som är från tidigare än 12 år på Apoteket. Finns det något man kan göra som förälder? Tänkte annars be skolsköterskan titta på henne, ville höra här först. Tack på förhand!

• Svar på tråden Ev fotsvamp hos 8-åring, kan man som förälder göra något?
  • Wilmersmamma

Å vad svårt- vet bara att svamp älskar socker. Jag blev av med nagelsvamp tillslut genom att utesluta socker och snabba kolhydrater (har testat allt annat). Vet att samma gäller för all slags svamp man kan få i kroppen.

Kanske känns lite drastiskt men det skadar ju inte. Just nu har jag undvikit socker i 3 dagar eftersom det började klia i underlivet (som det lätt gör pga graviditet)- det är mycket bättre redan.

Bäst är ju att kolla med en läkare såklart- kan ju vara någon form av exem också!

• strojes

Ring vc om en läkartid. En läkare kan godkänna att ni får använda svampmedel trots att hon inte är 12 år än om han/hon anser att det är nödvändigt. En skolsyster kan tyvärr inte göra så mycket mer än att titta.

Svar på tråden Ev fotsvamp hos 8-åring, kan man som förälder göra något?