• Kb8701

    7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!

    Hej... Min dotter på 7 månader har sovit väl fram tills hon var 4.5-5 månader gammal. Sedan dess har det blivit värre och värre. Var natt vaknar hon allt mellan 8-30 ggr. De nätter hon sover "bra" ligger på 8 uppvak, och de är få. Hon vill inte äta alla ggr, utan börjar bara gråta. Får läggas på sidan, får nappen och somnar om. I vissa fall den senaste veckan har hon behövts o vaggas om till sömns. På dagarna sover hon Max 2-2.5 timme. Somnar 19 på kvällen och gör morgon mellan 6-7. Vi går på knäna. Jag har tagit nätterna sen hon kom, och min man morgonarna, men nu orkar jag inte ens nätterna mer. Jag är fullständigt slutkörd. Och det som är värst är att vi inte har en endaste liten aning om vad detta beror på. Först trodde jag det var en utvecklingsfas, och sedan tänder. Men i snart 3 månader? På dagarna är hon ofta gnällig, troligtvis av de brutna nätterna som säkerligen tär på henne också. Trots detta får jag inte henne till att sova mer på dagen. På förmiddagen sover hon runt en timme, ibland lite mer, och på resten av dagen 2 halvtimmes sovningar. Hon har ätit mjölkfritt sen månad 2. Har provocerat lite grann sedan hon var 4-5 månader med mjölk på BVC inrådan men går nu sedan en vecka tillbaka helt på mjölkfritt efter besök och tester hos läkare. Ej fått svar på mjölktesterna ännu. Men tvivlar på att det ska vara mjölken då hon inte har några andra symptom. Känns fruktansvärt, mannen jobbar i regel 10-19/20 5 dagar i veckan. Katastrofnätter tillsammans med väldigt krävande dagar då hon kräver min absoluta uppmärksamhet konstant. Bäras, hållas, sittas, stås, och i alla dessa ställningar vrids det och vänds och duger bara någon minut. Kan sitta i sin gåstol ibland ca 15 min. Sen ska hon till mig. Har knappt någon tid för min 7 åring. När jag ska laga mat gnäller hon oavsett var hon sitter för det är tråkigt. Vi har testat egen säng, men nu samlivet vi. Men det hjälper inte. Hon sover samma inne som ute. Har testat mata allt jag kan under dagen. Testat mata allt jag kan på natten. Testat att inte mata alls på natten. Nu har hon sovit i 2 timmar och haft 6 uppvak hittills. Jag blir nervös och går på tår direkt efter hon lagt sig och bara väntar på att hon ska vakna. Min stubin är likamed noll. Har svårt och koncentrera mig och ta in nåt annat. Orkar knappt ringa vänner osv. Min man har nu tagit 5 nätter och morgonar och jobbat. Så fort jag tog en natt igår så var det värre än någonsin. Har någon tips? Vi mår inte bra någon av oss :(

  • Svar på tråden 7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!
  • En blå giraff

    Usch det låter fruktansvärt jobbigt Rynkar på näsan Vår äldsta son var ungefär sådär i samma ålder också och det pågick länge. Fick tyvärr heller ingen rätsida på varför han var så orolig som han var. Det är bra att ni kan hjälpas åt, eller det är ett måste i ert fall. Vi turades om men fick också lov att lämna bort sonen till hans farmor någon natt då och då för att inte helt gå på knäna. Det är viktigt att den förälder som INTE tar barnet får sova, helst i annat rum så man inte blir störd. 

    Sover du på dagen när hon sover den där timmen? Gör det, för det ger mer energi. 

    Gör schema för vilka nätter vem ska ta henne, så ni vet att ni båda får sova iallafall vissa nätter.

    Har tyvärr inga bättre tips. Upplevde iaf med min son att han var som värst med sömnen fram till ca 10 månaders ålder, sen blev han spontant lugnare.

  • Kerubmamman

    Ser ni nåt mönster i hennes uppvaknanden? En del barn vaknar av deras egna snarkningar/apnéer, andra vaknar för att de flaxar med armarna/fallreflexen osv.. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kb8701

    Känns så hopplöst.
    Vi har tyvärr ingen och lämna henne till. Hon är dessutom fruktansvärt reserverad inför andra människor än familjen. Ingen annan får hålla henne.

    Vi ser inget mönster mer än att hon vaknar konstant. Det är precis som om hon gör det av någon vana och inte kan komma ur det själv.
    Jag har efter 7 månaders nätter kört slut på mig själv helt. Klarar inte ens en fel natt nu. Min man kan ju inte ta nätterna med henne hela tiden.
    Jag kan heller inte sova med henne på dagen, dels så hinner jag inte somna innan hon vaknar, dels har jag ett till barn på 7 år.
    detta känns så ohållbart och så extremt för Att vara "normalt"

  • Plommonben

    Hjälp vad jobbigt det låter! Lider verkligen med er! Vår nu treåriga dotter vaknade och ville äta/snutta oftare än en gång i timmen nattetid, när hon var runt halvåret. Jag blev tillslut som en levande död. INGET kändes roligt. Min räddning blev BVC, som rådde oss till att flytta dottern till ett eget rum och sluta ge henne mat nattetid. Sambon tog henne två nätter. Gav ingen mat på natten och tog inte upp henne ur sängen, utan stod brevid och klappade på henne när hon vaknade. Efter den helgen sov hon helt plötsligt hela nätter och jag fick livslusten tillbaka. Har ni pratat med BVC, vad råder de er till?

  • mammalovis

    Hur går det med den motoriska utvecklingen? Det enda som framgår är att hon kan trivas en stund i gåstolen. Ofta har ju bebisarna fullt upp med att öva motoriska färdigheter på nätterna samtidigt som de har många intryck att bearbeta från dagarna som gör att de sover oroligt på nätterna.

    Kör ni på samma rutiner varje gång, eller ändras t ex belysning och ljud mellan hon somnar och vaknar? Sover hon bättre i eget rum?

    Kan hon vara allergisk mot något annat, som ägg? Någon allergi skulle jag gissa på att det är.

    Funkar magen som den ska? Förstoppning gör vår dotter lite mer grinig tror jag.

    Annars har vi grinigare nätter nu vid snart 9 månader, dock är det enorm skillnad mot syrran som vaknade med 1-3 timmars regelbundenhet större delen av nätterna första året. 5 timmar sammanhängande var fantastiskt. Nu är det ett nederlag med lillasyster som sover bättre.

    Kan det vara så att hon vaknar ungefär var 20 minut då man ändrar vakenhet och olika slags sömn?

    Kräv utredning för allergierna och notera hur ofta hon vaknar innan ni gått och lagt er och se om ni hittar ett mönster.

  • Kb8701

    Hon har alltid sovit "själv" förr. Men när dryg började så blev det samsovning då det kändes som vi då fick något uppvak mindre.
    Hennes motorik är helt som den ska, hon kryper inte än men börjar sätta sig på alla fyra om man håller henne, för att ganska snabbt lägga sig pladask på mage. Hon snurrar åt alla håll o kanter, sitter själv om man är med och fångar åt sidorna. Hon är en otroligt aktiv bebis.

    Vi har matat på nätterna, men definitivt inte alla ggr. Hon vill bara ha 1-2 av de ggr och då äter hon inte mycket. Min man har som ovana att ge henne flaska i tid och otid och har småmatat henne nu när hon vaknat men det sa jag stopp till nu. Så igår sa vi att hon får mat Max 2 ggr, kl 23 och 03. Därefter ska vu successivt ta bort även dem. I och med flaskätandet i tid och otid (även dagtid) så tappar hon ju aptiten och matintaget blir litet och helt ur balans, så likadant idag. Slut med flaska stup i kvarten på dagen. Tror dock inte att det är problemet då hon under 2-3 veckors tid åt Som en häst på dagarna, gröt på morgonen och 3 stora burkar mat på dagen och gröt på kvällen, utan skillnad på natten. Ff dessa uppvak.

    BVC ger jag inte fem öre för. De säger att barn vaknar o att det inte är konstigt och deras enda tips är mata ej på natten. Och mjölktester vägrar de ge oss för de behöver inte visa nåt ändå, säger de. Och "men vi tror inte hon är allergisk, så bara fortsätt och provocera".
    Jag ringde och fick tid på barnläkarmottagningen i Lund. Fick tester, dietist och sömnschema på studs. Väntar nu på provsvaren.
    Magen fungerar som den ska. Både nr 1 och 2.

    Våra dagar består enbart av rutiner. Samma var dag. O samma inför kvällen.
    Mellan 19-22 sover hon själv i vår säng där hon somnar med oss bredvid själv. 22 kommer vi och lägger oss.
    Hon vaknar oftast 4-5 ggr innan 22. Eskalerar runt 22-23. Sover till 2 i bästa fall och fortsätter sen vakna av och till. Inatt sov jag mellan 23-02 tills hon började hålla på från 02-03.30 då orkade jag inte mer och bröt ihop och mannen fick ta över och jag la mig hos sonen.

    Hör och häpna, sovit nu 1.30 h utan uppvak. Jag ligger bredvid sen 22 och inte ett knyst. Makalöst skönt.

    Tack för ni tar er tid och svarar!

  • Pompidus

    Jag har varit i EXAKT samma situation som du! Nu har min dotter blivit 9 månader och det börjar vända! Man tror inte man överlever men man gör det! Jag är ett levande exempel på det! MEN det är extremt jobbigt! 

  • Oscarsmamma84

    Min son har oxå varit en hopplös unge på nätterna. Det e först nu han börjar sova hyfsat sen han föddes för 9 mån sen. Tänkte på att ger ni henne gröt precis innan hon somnar? Vi har märkt en stor skillnad sen vi började ge fullkornsgröt men den är från 8 mån. Hon kanske är för varm? Vad sover hon i? Hon kan tycka det är för tyst? Hon kan vara frustrerad att hon inte kan krypa. Sonen var otroligt gnällig o sov knappt innan han kom på hur man kryper. Förstår att du e slut det e tortyr o inte få sova.

  • Kb8701

    Ja vi har gett henne fasta sömntider och mattider nu i en vecka. Hon är proppmätt innan läggdags.
    Vaknar ändå.
    Inatt har vi rekord som slutade i att hon bara grät. Så vi fick gå upp varva ner o nu är pappa och försöker natta henne.
    Tär på oss. Vi är konstant i luven på varann.

    Igår var en hyfsad natt, dock de vanliga 10 uppvaken. Hon har en period på 30-60 min där hon vaknar, gnyr, gnäller konstant. Varannan sekund.
    O i princip alltid 6 uppvak mellan 19-22. Det enda mönstret jag ser.
    Jag förstår knappt hur man ska kunna överleva detta.
    Nu har jag sovit på nätterna, men är ändå helt slut på dagarna, jag får ju ta morgonarna kl 06.
    Tror det är för lite avslappning. Man är på tårna 06-23.

  • Mrs Bettan

    Vill inte skrämmas, men min son är 2,5 år och har grava sömnstörningar. Har hsft sen har var 4 månader.. sov 20 min i stöten, skrek mer eller mindre hela nätterna,. Jag vet verkligen hur det är att inte få sova.. rådet att sova på dagen funkade inte för oss då han sov max 10-15 min på dagen. Vår räddning blev när vi blev inlagda på sjukhus för att fä lite avlastning. De hittade inga fel på honom men nu äter han medicin som gör att han sover jättebra. Bara ett uppvak och oftast somnar han om. Utan medicin tar det 4-5 nätter och srn slutar han sova. Be om att bli inlagd så du kan få lite hjälp

Svar på tråden 7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!