• Svar på tråden Placenta Accreta vid missfall någon?
  • ScillaBlå

    Jag drabbades av en Missed Abortion i vecka 12 i december. Gjorde en medicinsk abort då. Blödde mycket. Fortsatte att blöda lite, med klumpar då och då. Fick en störtblödning i januari och åkte in med ambulans. Skrapades då. Fortsatte att blöda lite. Tog HCG-prov i februari, positivt, dvs fortfarande rester kvar. Då gick de upp med kamera och jag fick diagnosen Placenta Accreta. Skrapades igen, men läkaren vågade inte ta bort allt för att inte förstöra slemhinnan. Han sa att kroppen nog skulle ta hand om resten. Nu ska jag dit 12/3 för att kolla om det är borta eller ej.

    Idag har jag börjat Googla och läsa om diagnosen. Hittar bara info om kvinnor som drabbats vid förlossningen och haft fruktansvärda upplevelser och varit nära döden. Det verkar som att de flesta som drabbas tvingas till hysterektomi. Om man "låter kroppen ta hand om det själv" finns risken för blodproppar i lungorna eller störtblödningar. Men jag vet inte om detta gäller när man gått en hel graviditet. Jag antar att jag ska vara tacksam att jag fick missfall...

    Jag vill absolut inte göra en hysterektomi. Jag har två barn, men vill gärna ha ett till.

    Finns här någon med liknande erfarenheter?

  • Ericasan

    Hej,

    jag vet att det var länge sen men går igenom samma situation. Hur gick det för dig? vad hände samt kunde du bli gravid igen? 

Svar på tråden Placenta Accreta vid missfall någon?