• Streetlights

Kan jag sköta min sambos papper?

Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig med det här. Min sambo ska starta eget och han har fått veta att jag inte får sköta hans pappersarbete för att jag är närstående. Tyckte det lät konstigt då jag vet flera som sköter sina sambos papper som har företag.

• Svar på tråden Kan jag sköta min sambos papper?
  • Foxtrott

Vem skulle ha rätten att förbjuda dig att sköta din sambos företags pappersarbeten? Det finns vad jag vet inga som helst lagar mot sådant, inte heller någon myndighet som lägger sig i vem som sköter det administrativa. Hur det sköts finns förstås massor med lagar och regler angående och myndigheter som vill ha insyn i, men inte vem som gör det.

Handlar det om någon slags bidragsbaserat företagande så här i uppstarten? Eller vill kanske inte din sambo att du ska göra detta?

• jannej

Visst kan du sköta pappren , men han måste ha revisor o det är ett AB och omsätter mer än 3 milj. i nettoomsättning eller har mer än 3 anställda. Men det löpande kan du sköta .

• Bolaget

Jag tror han blandar ihop det. Är det en enskild firma han har och du är närstående kan han inte betala ut lön till dig, det är kanske det han blandat ihop. Vad ni får göra då är att en del av resultatet förs över till dig och du på såvis också deklarerar inkomst av näringsverksamhet.
    Om du inte är delaktig i själva verksamheten utan bara ska hålla på med det administrativa kan du inte heller ta ett resultat som är större än vad en marknadsmässig lön skulle varit.

Svar på tråden Kan jag sköta min sambos papper?