• Hajpan

Min dotter har ständigt ont i magen

Min dotter, 9 år, har sedan förra sommaren ont i magen väldigt ofta. Flera gånger i veckan ringer dom från skolan och jag får åka och hämta henne. Såklart har jag sökt hjälp på vårdcentralen och där har de tagit prover för födoämnesallergi samt blodstatus, allt u.a.. Vid ett tillfälle fick hon problem med urinläckage och det visade sig bero på förstoppning, hon fick behandling för det. Men magsmärtorna fortsätter. Nu har hon haft ont i 2 dygn, och kräkts vid 2 tillfällen. Hon äter och är relativt pigg. Men jag börjar bli orolig för att det är nåt allvarligt fel=(

• Svar på tråden Min dotter har ständigt ont i magen
  • viseversa

Hur är det i skolan? Har hon vänner där? Ibland KAN det vara så att barnet inte mår så bra i skolan. Kanske utfrusen eller annan form av mobbing? Stressen kan orsaka magont. 

• Hajpan

Hon har vänner i skolan. Det är en liten skola med få elever och jag har haft tät kontakt med skolans personal. Kuratorn är också inkopplad. Jag har såklart haft med i beräkningen att det är ett uttryck för stress/oro då jag och hennes pappa gick isär för 2 1/2 år sedan och det skett en del stora ändringar i hennes liv. Vill inte fastna i det tänkandet utan att ha utrett eventuella fysiska orsaker med. I eftersom hon nu även kräkts? Magont pga stress, orsakar det kräkning? 

• viseversa

Man kan nog kräkas av stor stress också. Ont i magen vet jag att man kan få. Gluten då? Antar att ni testat det också.

• Mandelskorpan
    Hajpan skrev 2014-03-07 09:16:40 följande:
    Tagit glutentest, men inte laktos.

Har ni bara tagit prover för gluten eller har ni gjort en biopsi? Testerna är inte helt tillförlitliga.

Är hon smal? Har hon följt sina kurvor för längd och vikt? Växer håret bra eller är det tunt, växer sakta? Hudutslag, eksem?
  • Hajpan

Hon är smal, följt kurvan ok men med en liten dipp. Inga utslag eller klåda normalt men när hon äter visst godis, ex sega råttor, får hon klåda. Håret är ok, inget jag reagerat på. Allergisk mot viss medicin.

Jag är mest rädd att det skulle vara nåt allvarligt, cancer är ju en tanke som kommit upp några gånger :(

Har tid på vct på måndag, kan jag kräva remiss till kontraströntgen?

• Mandelskorpan

Ok, då kan det ju vara något hon äter.... verkar som hon är känslig? Kanske kan ni prova att skriva matdagbok?

• Hajpan

Ja vi kanske ska testa att skriva upp vad hon äter. Magknipet kommer oftast i samband med skollunchen,

• Mandelskorpan
    Hajpan skrev 2014-03-07 12:59:12 följande:
    Ja vi kanske ska testa att skriva upp vad hon äter. Magknipet kommer oftast i samband med skollunchen,

Har de snålt med tid? Kan ju vara stressande/ge magknip om hon måste äta fort.

Tycker ni borde be om biopsi för gluten om hon haft problem såpass länge. Det är ju livslångt så det är väl bra om det kollas ordentligt..... om inte annat för att utesluta det.

Nära vänners barn har gluten/celiaki, det upptäcktes vid 5 år. Det var då ont ont ont i magen hela tiden, inte bara av gluten utan av det mesta eftersom tarmen inte var ok. Barnet var väldigt smalt, inga ytterligare symtom.
  • Wilmersmamma

Hej, Även med biopsi så visar sin inte alltid gluten. Jo- kanske riktig glutenintolerans men det är väldigt många som är känsliga för gluten utan att det visar på några prover. Ni kan inte lita på några prover oavsett det är gluten eller mjölk. Gluten ger läckande tarm och då sipprar ämnen som inte skall ut i kroppen ut genom tarmen- således reagerar man lätt på andra ämnen tex. godis (som innehåller massa dåligt).

Många är också känsliga för kaseinet i mjölk, dvs- det hjälper inte kroppen att dricka loktosfritt.

Försök undvika allting med e-ämnen, särskilt citronsyra e-330 (tror jag det är)- citronsyra är ju ett naturligt ämne men det som finns som tillsats är det inte- det är framställt av svartmögel. Det är nästan alltid citronsyra + massa färgämnen i godis.

För mig tog det 40 år av olika konstiga symtom innan jag fattade att jag var känslig för mjöl och mjölk.
    Har aldrig fått direkta reaktioner av det.

Om du är intresserad av att läsa mer så tycker jag att dietisten och hälsotjejen Zarah är otroligt duktig på att skriva om forskning mm. på sina olika sidor.

Det är ingenting skadligt med att utesluta mjölk och mjöl så hade jag varit du så hade jag genast gjort det- kan nästan garantera att du kommer att märka skillnad. Mjölk man ta minst 8 veckor innan det är ute ur kroppen, samma med gluten- tar tid innan tarmarna börjar läka igen men det brukar visa resultat ganska snabbt.

Sedan skall du självklart söka vidare läkarkontakt om du är orolig. Tyvärr går läkarna bara på det som de kan se i tester och läsa i undersökningar och tänker inte så mycket utanför ramarna- de är tyvärr inte så duktiga när det kommer till kosten och hur den skadar vår kropp (de läser väl 8 timmar kost på sina 5 år vad jag hört så det säger ju endel- och det är ju helt sjukt för maten vi äter är ju bränslet i vår kropp, som att det inte skulle påverka hur vi mår). Ingen som tjänar pengar på att forska i hur födan påverkar oss- de tjänar pengar på att utveckla medicin när vi äter föda som skadar våra kroppar.

Här är några bra länkar:

• Wilmersmamma

Sorry, här kommer lite bra länkar:

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=3437
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2176
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2176&print=1
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1622

http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/varf%C3%B6r_t%C3%A5l_vi_inte_mj%C3%B6lk

Sarahs sida pigga barn: http://www.piggabarn.se/

Kommer det ofta vid lunchen på skolan men inte hemma? Min son har svårt för att äta i skolan just nu och ont i magen pga. det. Han blir stressad av alla runtomkring och just nu har han lite svårt att svälja så för honom är det lite psykiskt.. och, då är han lite rädd redan på morgonen eftersom han vet att han skall äta i skolan. Han är 8 år.
    Usch- det är inte lätt! Alltid lättare att tipsa andra

Vi håller nere på gluten och dricker inte mjölk. Vi äter bara feta produkter som smör och grädde.
    Använder dinkel (fortfarande gluten men många klarar det bättre då det inte är lika förädlat som vete).
    Vi varvar med glutenfri pasta, ris och potatis. Vi äter eko/krav i den mängd det går och försöker äta mat utan massa tillsater och onaturliga ingredienser.

Skall köra gluten och mjölkfritt till sommaren och se om vi ser någon skillnad!

• lillisson

Är hon testad för parasiter? Dientamöba fragilis är en parasit som är en vanlig orsak till sådana magbesvär som du beskriver. Går att behandla med antibiotika.

• Hallonbåt02

Nu har jag inte läst hela tråden men antar att ni har testat om hon är laktosintolerant, det låter väldigt likt min dotters magbesvär innan vi visste om att hon vr laktosintolerant, inte ens en liten bit mjölkchoklad kan hon äta.

• Hajpan

Inte tagit några prover för laktosintolerans, men däremot gluten och det var ua. För 1 1/2 v sedan var hon så förstoppad att hon kräktes. Fick ge henne mikrolax, trots att hon äter Movicol x2...

• Anna09

Hej TS

jag är 22 år gammal och har haft ont i min mage sedan jag var 8a år gammal. 
    Dem har letat efter allt i min mage men hittar inget. Jag har alltid haft vänner i skolan 
    men blev undermedvetet stressad i skolan p.g.a allt lärarna, föräldrar, kompisar etc, skall tycka. 
    Även fast man som förälder inte försöker trycka på i skolan så vill man som barn alltid att ens föräldrar skall vara nöjda. sedan kan kompisar stressa upp varandra med olika saker även i dem små åldrarna. 

Jag kräktes inte utan blev väldigt lös i magen i stället och sprang på toa och jag blev hämtad väldigt ofta i skolan.

Jag har haft liknande problem när jag äter sega råtter, då sätts magen igång som in i den, även idag. 
    Jag kan heller inte äta LÖK eller för gräddig mat och jag har inte laktos eller gluten.

har nu precis gjort en gastoctopi men dem hittade inget på mig och skall snart göra en liknade fast analt. 
    Hoppas på att dem skall hitta något. 

Hoppas det löser sig för din dotter.

• Hallonbåt02
    Hajpan skrev 2014-03-17 19:28:33 följande:
    Inte tagit några prover för laktosintolerans, men däremot gluten och det var ua. För 1 1/2 v sedan var hon så förstoppad att hon kräktes. Fick ge henne mikrolax, trots att hon äter Movicol x2...
    Men usch, hoppas att ni hittar vad det kan vara {#emotions_dlg.flower}
  • marmik

Tester är tyvärr inte svaret på allt, som någon nämnt tidigare kan man vara känslig utan att få positiva tester, det bästa sättet att få reda på om det är t ex laktosintolerans är att helt enkelt utesluta mjölkprodukter ett tag och se om det hjälper.

Svar på tråden Min dotter har ständigt ont i magen