• Anonym (osäker)

Blir det tvist nu?

Jag och mitt ex har ett barn på sex år ihop. Då hennes pappa är instabil och har haft en svår depression valde jag att när jag lämnade honom låta barnet bo hos honom eftersom jag inte ville sätta igång ett bråk. Jag visste att han skulle bli helt galen om jag insisterade på att hon skulle bo hos mig eftersom han ser hela skilsmässan som mitt fel då det var jag som bestämde mig för att lämna honom. 
    Barnet bor sedan i somras hos mig på helgerna. Tidigare hade vi varannan vecka.

Det hela har gått ganska bra, med vissa kontroverser, men då jag ganska tidigt valde att kontakta familjeenheten i kommunen för att få stöd så har vi haft god hjälp av dem.

Det sista året har det blivit värre och värre. Han har hela tiden haft svårt för att jag funnit en ny man, men när han flyttade ihop med min gamla vän tänkte jag att nu borde det lugna ner sig. Det gjorde det inte. Båda två har i flera år (och hon i många, många år) ätit mediciner mot depression och ångest, och när de flyttade ihop slutade de båda med dessa utan läkarens rekommendationer för att de inte tyckte att de gjorde nytta. Istället började de meditera. Fine, för mig är det ok att byta en behandling mot en annan som fungerar, men jag känner ju dessa personer väl och visste att meditera är jobbigare än att tugga tabletter så jag undrade hur länge de skulle orka. De höll på i ca ett halvår. 

Den senaste tiden vill mitt ex att hans respektive är med på alla samtal, och nu vill han ha med henne till familjeenheten när vi ska ha ett samarbetssamtal igen. Varför? Jo, för att hans nya sambo är den som har ansvaret över barnet och då vill inte han sitta där själv. 

Nu ska vi in på samtal då hans sambo bestämt att de dagar som han jobbar borta (varannan vecka) och hon således är ensam med vårt barn så vill inte hon att jag som mamma ringer till barnet eftersom barnet bli ledset och börjar längta efter mig. Jag känner att det är jobbigt för barnet att varannan vecka inte träffa sin pappa och inte få prata med sin mamma.

Jag vill att det bara är vi två eftersom det är vi som är föräldrar. Han menar att hen har två familjer och därför ska alla vara med. Han har därför sagt att han inte ställer upp på ett samarbetssamtal där vi inte är alla fyra. 

Hur gör jag nu? Det blir ju bara att vi står och stampar. 

• Svar på tråden Blir det tvist nu?
  • Orkide

Jag fattar inte. Du valde att låta ditt barn bo med ditt ex som är instabil och äter piller utan hejd?

• MajaVira

Hur mår barnet hos pappan? Det låter inte som någon vidare ide att ha större delen av boendet hos någon som är instabil, deprimerad och med ytterligare en deprimerad vuxen i samma hem.

• Anonym (osäker)

Han är svår att samarbeta med men skadar inte barnet. Därför valde jag att göra som jag gjorde. Risken för att han skulle bli sämre om jag inte lät honom vara med barnet var en faktor jag var tvungen att väga in för att kunna bedöma hur skadligt för barnet det är att bo hos honom kontra mig. Och i den situationen som var så hade det blivit sämre för barnet om jag hade krävt att ha boendet hos mig. 

• slutatsnusa

dags för varannan veckas boende nu låter det som
    om pappan inte är hemma och tar ansvar för sitt barn så är det hög tid för dig att kliva in och ta ditt ansvar
    inget att tjafsa om att hans sambo vill vara med vid samtal
    kanske lika bra då det torde framkomma att även hon är en labil person?

• Anonym (osäker)
    MajaVira skrev 2014-03-07 09:47:46 följande:
    Hur mår barnet hos pappan? Det låter inte som någon vidare ide att ha större delen av boendet hos någon som är instabil, deprimerad och med ytterligare en deprimerad vuxen i samma hem.
    Hen har mått bra, därför har jag int bråkat. Men nu det sista har mitt ex börjat att sätta upp egna regler för umgänge och börjat att skälla mycket både på mig och barnet, därför har jag nu reagerat. 
    Barnet säger att pappa skäller alltid och jag har märkt att hen i vissa situationer blir osäker och rädd att man ska bli arg på hen, vilket för mig är främmande. 
  • Anonym (fel!)

hon har inget där och göra, för som du säger så är det du och pappan som är föräldrar!

Dock har jag svårt att se varför du lät flickan bo hos sin pappa? och nu är det inte ens han som tar hand om henne?

Mitt ex är ungefär som ditt x, och jag visste också att han skulle bli sämre om jag tog barnet "ifrån" honom,men jag gjorde det ändå... han är ansvarig för sitt eget välmående.... inte jag.

Hoppas det går bra för er! 

• Orkide

Jag skulle inte ha mitt barn hos pappan som är deprimerad av den anledningen att det lugnar pappan.

Lämnar tråden då jag inte kan hjälpa dig med just din fråga då jag inte förstår ditt resonemang om barnets boende.

Tar tillbaka det jag jag skrev "äter piller utan hejd" läste lite snabbt och såg nu att han slutat ta medicinen.

• Anonym (Förstår inte)

Jag förstår inte hur du kan låta barnet bo hos en instabil människa. Jag hade låtit barnet bo hos mig och tagit stöd av familjenenheten. Det är inte ditt ansvar hur han kommer bete sig utan det är hans eget ansvar.

• slutatsnusa

dessutom anser jag att ert barn bor hos sin pappa för HANS skull och inte för SIN skull
    fel fel fel
    dags för tvist nu!

• Anonym (stå på dig)

Jag kan förstå hur du resonerat och gjort är gjort. Men nu går det ju att ta tag i det och få till en bra lösning. Pappan får inte sätta upp egna regler för umgänge utan det är den överenskommelse ni har som gäller inget annat. Har ni ingen bra överrenskommelse så ta upp det med familjerätten, visst kan det vara bra att ens nya är med någon gång men det är du och pappan som är vårdnadshavare och kan bestämma inte de respektive. 

Jag pratade med familjrätten för ett par dagar sedan om mitt ärende och då sa de att ofta så ligger det någon annan bakom och pressar på och vill bestämma så därför vill de ha möten själva med bara vårdnadshavarna. Är troligen så för mig att exet har andra som tycker och tänker. Klart du ska kunna ringa ditt barn om du inte är skadlig för barnet. 

Svar på tråden Blir det tvist nu?