Hur hanterar man att bli "offentlig person"?
Hej Ni där ute!
Jag är en tjej mellan 21-25 år som skriver här för att jag inte känner att jag har någon att prata med om det här. Jag skulle inte på något sätt kalla mig "känd", men jag arbetar och syns en del i media och genom blogg/modellande, och en del i framför allt min ålder känner till mig. Många av mina vänner tycker det är "lite coolt" när andra känner igen mig, vilket har börjat hända både på stan men framför allt på nätet.
Jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra för jag har märkt att jag börjat bli "rädd" för att gå ut eller synas. Jag har märkt att om folk kontaktat mig via Facebook/Instagram och skrivit att de känner till mig så får jag panik. Jag har börjat bli rädd, jag tänker "Undrar vad de säger om mig?" och det har hänt att jag sett bilder på mig på olika "Snyggast i Sverige"-forum, vilket enligt mig själv bara är väldigt pinsamt. Jag kanske borde känna mig smickrad? Men jag får panik verkligen! Att folk kan sitta och skriva/tycka/döma mig på nätet, att folk kan känna igen mig nu. Och nu har många (främst killar) hört av sig och vill be mig om en dejt eller sådär, och jag har inte samvete nog att tacka nej! Det var en gång jag svarade ganska rakt och tydligt på en sådan kommentar när en person bjöd ut mig på nätet och avslutade med "vad säger du heting?". När jag svarade att jag inte ville gå ut med någon som ser mig som en "heting" och inte ens undrar hur jag mår, så fick jag massa påhopp om att jag var ytlig och dryg, och borde istället känna mig smickrad.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd på kanske hur jag kan bli mer "rakryggad"? För nu känner jag att jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här med att man börjar synas allt mer, och jag har försökt prata med mina vänner om det men de verkar se det som att jag vill skryta om min uppmärksamhet, vilket känns jättejobbigt för mig. Därför tänkte jag skriva här anonymt, och hoppas verkligen att Ni kanske har lite kloka råd? Kanske någon av Er där ute känner igen Er?
Jag tycker självklart det är jättekul att folk börjat "se mig" och ger mig positiv respons över de jobb jag gör, men jag gillar inte den där delen när man börjar bli en "offentlig person" för det märks att folk verkar ha så himla lätt att skriva precis vad som helst om en på nätet, både gällande utseende och personlighet.
Kram på Er!