• gbg77

    Vad kan jag göra?

    Har precis fått ett otroligt ledsamt besked, min bästa väns nyfödda barn är allvarligt sjuk och kommer inte överleva. Vad kan jag göra, vill så gärna skicka något hem till dem och visa min omtanke men jag vet inte vad. Kanske får jag hälsa på dem och då ger jag nåt då, men om inte. De kommer inte vara hemma så mycket just nu så blommor känns inte aktuellt. Det finns ju såklart inget som tröstar.. men bara en tanke i allt det fruktansvärda, ledsamma. Tar tacksamt emot nån idé.

    Tack.

  • Svar på tråden Vad kan jag göra?
  • Tirem
    gbg77 skrev 2014-03-07 11:24:17 följande:

    Har precis fått ett otroligt ledsamt besked, min bästa väns nyfödda barn är allvarligt sjuk och kommer inte överleva. Vad kan jag göra, vill så gärna skicka något hem till dem och visa min omtanke men jag vet inte vad. Kanske får jag hälsa på dem och då ger jag nåt då, men om inte. De kommer inte vara hemma så mycket just nu så blommor känns inte aktuellt. Det finns ju såklart inget som tröstar.. men bara en tanke i allt det fruktansvärda, ledsamma. Tar tacksamt emot nån idé.

    Tack.


    Fråga om de behöver praktisk hjälp med någon!

    Har de äldre barn, erbjud barnpassning.

    Behöver de hjälp med mat och städ, gör goda matlådor och ta en sväng med dammsugaren.

    Om de är på sjukhuset, saknar de något? Kamera, filmkamera!

    Låt dem veta att du ställer upp och finns där...
  • Aquavit

    Det bästa du göra är att bara vara där för henne. Ring då och då, bara för att säga hej och låt henne prata av sig om hon vill, annars bara säga hej och visa att du finns där.

    För oss när vårt nyfödda barn dog var vårt största stöd en vän som bara kom hem till oss och hängde med oss. Liksom deltog i vår sorgliga vardag. Åt middag hos oss, satt och glodde på tv. Det var så skönt att det fanns någon annan där, någon utanför vår bubbla, någon som ändå påminde oss om att det fanns ett liv där utanför. Dessutom någon som också kunde hjälpa oss att vara med storebror. 

    Det var många som frågade om de kunde hjälpa oss med något, men vi kunde aldrig komma på något. Det mesta måste man ändå göra själv. Det som betydde mest var de som vågade fråga och orkade lyssna, som inte blev rädd för sorgen och gråten.
    Säg inte till dem att de är starka, för man känner sig inte så, och man vill inte vara stark. Säger du att de är starka tar du liksom ifrån dem "rätten" att bryta ihop. Det är en sak att säga att de kommer ta sig igenom det, för det gör man, men inte genom att vara stark.

    Vi fick mycket blommor, och de var jättefina, och vi fick också lite andra saker som kändes väldigt värdefulla. Små nallar, änglar, sånt man kan spara som ett minne, men inte för stora grejer.

    I det praktiska antar jag att det är så olika, för mig var vardagssysslorna en terapi, jag ville inte att svärmor skulle städa eller diska eller så. Däremot var det väldigt skönt att någon kom och ägnade tid åt storebror, och om någon sa att vi tar med oss hämtmat och kommer och käkar hos er, utan krav, utan att man måste göra saker, bara hängde med oss så var det jätteskönt. 
    Bara lyssna, var lyhörd, och försök se vad hon vill. Jag är säker på att ditt stöd kommer betyda jättemycket för henne för en lång tid framöver.

    Och för en "present" i nuläget, ge dem en fin enkel ljusstake eller en liten lykta med ett fint ljus till som de kan ha tänt för den lilla. Vi tände en lykta för vår kille när vi kom hem, nu tre år senare tänder vi den fortfarande ofta och tänker på honom.... 

  • Aquavit

    En sak till, jag vet inte hur nära ni är, men om det är din bästa vän, och om du känner att du är okej med det, fråga om du får se bebisen. För oss betydde det oerhört mycket att våra närmaste ville träffa honom, fast han var död. Det kändes på nåt sätt viktigt att det fanns fler som skulle komma ihåg honom, hans fysiska kropp, att han faktiskt fanns där på riktigt och var verklig. 
    Sen frågade vi våra närmaste om de ville, en del sa nej av olika orsaker, men det kändes lite jobbigt faktiskt att de inte ville träffa honom. Men alla är ju inte så bekväma med döden.

    Alla är förmodligen olika här, och såklart finns ju en risk att hon säger nej, och då är det ju bara att acceptera det, men det kan också betyda väldigt mycket. Detta gäller som sagt bara om ni verkligen är bästa vänner och väldigt nära.

  • gbg77

    Tusen tack för era svar, verkligen värdefulla!! Vi bor tyvärr några mil ifrån varandra men jag ska göra mitt bästa för att finnas där på olika sätt.

    Tack igen.

Svar på tråden Vad kan jag göra?