• Magnolia88

Hur skriver jag ett bra personligt brev?

Jag ska söka jobb som butiksmedarbetare på bland annat djurbutiker.
    Har ni några tips?

Jag har tidigare arbetat i kassan i en matbutik, pluggat företagsekonomi och arbetar nu i vården. Men mina stora intressen här i livet är verkligen djur!
    Min stora dröm här i livet är verkligen att få arbeta i butik och jag har planer på att läsa till butikschef på distans, är det något man kan ta upp i sitt personliga brev?

Jag är tacksam för lite hjälp och feedback! Det var ju så många år sedan jag skrev ett personligt brev..!

• Svar på tråden Hur skriver jag ett bra personligt brev?
  • sötare

Så här skrev jag när jag sökte jobb på ett hunddagis kanske du kan finna någon inspiration i det :)

• Magnolia88

Kan man börja såhär?

Jag älskar djur och det har jag alltid gjort! Mina första djur var katten Gosan och hunden Dixie. Därefter har jag haft flera katter, hundar, hamstrar och hästar. En och en annan fågel har också blivit räddad!

• sötare

Man börjar inte ett personligt brev med jag . De bryr sig inte om vad dina fd djur hette.

Kanske i stil med: Min kärlek för djur får mig att söka arbete hos er. Har stor erfarenhet av djur då jag i många år har bland annat har haft hästar, hundar , hamstrar och katter.

• Magnolia88

Tack för tipsen!
    Jag behöver dem verkligen!  Det var ju säkert 8-10 år sedan jag skrev ett och det känns som när man googlar runt har det hänt en del i personliga brev utvecklingen..

• Magnolia88

Jag måste slipa lite på min inledningsfras, men fortsättningen ser ut såhär!.. Men hade något av detta funkat..? JAg vill mer än gärna ha feedback! Tack!!

Min känsla för att ta hand om kunder startade när jag började arbeta på COOP Forum som kassamedarbetare, där jag fick min kassavana och stresstålighet.  Jag utbildade mig sedan till **** och startade mitt eget företag som hobbyverksamhet som jag sköter helt själv med allt vad det innebär. Det absolut roligaste med mitt företaget är när glada och nöjda kunder lämnar mig med sina varor.

Just nu arbetar jag som **** för ****, ett arbete som också kräver stort engagemang och servicekänsla. En erfarenhet som är obetalbar i alla serviceyrken!

Att få arbeta i er butik hade verkligen varit jobbet för mig! Det hade sammanfört två  otroligt roliga ämnen som jag både älskar och brinner för; djur och butiksarbete! Och eftersom djur är något som både ligger mig varmt om hjärtat och är mitt intresse hade det varit mycket mer än bara ett vanligt arbete för mig.

Jag har även som framtidsplaner att plugga ämnen på distans som skulle gynna min anställning hos er. 

Mina intressen är min hund som jag tränar och precis börjat tävla agility med. Jag har även haft ponny som jag tävlade med i hoppning. Matlagning och bakning är också något som jag tycker är roligt!

Jag hoppas jag fångat ert intresse på samma sätt som ni och er butik fångat mitt, och att vi får möjlighet att ses personligt!

• sötare

här får du en mall

Stycke 1: Min kärlek för djur lockar mig att söka arbete hos er. Att varje dag få ...(skriv något som inspererar dig i arbete med djur) finner jag inspirerande och roligt.

2. Som butiksmedarbetare kommer jag att (skriv det du tycker är viktigt med arbetet i butiken , som ett mål ) lyssna till kundernas behov och önskemål och få fram den bästa lösningen. Kommer även se till så att djuren har det riktig bra.

3. Som det framgår i mitt cv har jag tidigare arbetat med..... Från mina arbetslivserfareheter kommer jag att tillföra följande kompetenser: Lista tre stykna och beskriv på vilket vis du exempel e noggrann men håll det kort.

4. Beskriv väldigt kort hur du ser på dig själv som person

5 avsluta med ex jag hoppas att jag har väckt ert intresse och ser fram ett möte där jag kan berätta lite mer om mig själv och mina kvalifikationer. 

Detta får max vara på en A4-sida

• Irisilse

Hej,

insåg att tråden var lite äldre, men jag tänkte jag skulle kanske dela med mig vad som jag har hittat efter jag sökte också efter lite skrivtips till personligt brev och även CV:t.

Hittade två sidor som jag tycker är väldigt grymt med tips. Den första handlar om vad man ska tänka på, hur man ska skriva osv. i ett personligt brev. Personligtbrev.se heter den.

Den andra heter cv-mall.com och har väldigt fina mallar samt massor med bra tips om hur man lyckas med ett framgångsrikt CV.

Svar på tråden Hur skriver jag ett bra personligt brev?