• Engelsman

Privatskolor i Stockholm

Jag är nyfiken på om det finns privatskolor från 7års ålder i Stockholm?
    Har kollat på den i Sigtunaskolan men dem börjar från 13års ålder som jag förstod det. Min sambo är uppvuxen i England och både jag och han ser positivt på deras privatskolor, frågan är om skolorna i Sverige håller samma kvalitét? Då vi bor i Stockholm så är vi endast intresserad av detta område då vi inte vill ha vårt barn på internat :)

Hoppas någon kan ge oss svar.

• Svar på tråden Privatskolor i Stockholm
  • TheNarrator

Frågan är väl inte om en friskola kan erbjuda kvalité åt ditt barn. Frågan är väl om ditt barn erbjuder kvalitén nog att få gå på utvald friskola?

Så sant som det var sagt.
  • Engelsman
    TheNarrator skrev 2014-03-07 18:27:39 följande:
    Frågan är väl inte om en friskola kan erbjuda kvalité åt ditt barn. Frågan är väl om ditt barn erbjuder kvalitén nog att få gå på utvald friskola?
    Och hur menar du att man mäter kvalité på en 7åring då? Är väl snarare duktiga, passionerade lärare som kan ge mitt barn en bra utbildning utan att styras av budgetneddragningar och för stora klasser?
  • Negon

Har ni koll på Carlssons skola? Så vitt jag vet så ska den vara väldigt bra, men det kan nog vara svårt att få plats så nära inpå.

carlssonsskola.se

• puss

" de börjar" heter det. och privatskolor i England håller inte enhällig kvalitet.

*puss puss puss puss*
  • Engelsman
    Negon skrev 2014-03-07 18:58:54 följande:
    Har ni koll på Carlssons skola? Så vitt jag vet så ska den vara väldigt bra, men det kan nog vara svårt att få plats så nära inpå.

carlssonsskola.se
    Ska kika på den :) Vårt barn är inte fött än så vi kikar inför framtiden just nu :)
  • TheNarrator
    Engelsman skrev 2014-03-07 18:38:16 följande:
    Och hur menar du att man mäter kvalité på en 7åring då? Är väl snarare duktiga, passionerade lärare som kan ge mitt barn en bra utbildning utan att styras av budgetneddragningar och för stora klasser?
    Att mäta kvalité på en sju-åring är en icke fråga inom ett fritt samhälle, eller hur?. Fri-skolor har väl aldrig tummat på kvalité före nerdragningar heller? Att vissa skol-koncerner helt plötsligt går i konkurs borde vara självklart för eleverna som lämnas på backen den dagen det sker, samtidigt som de har rätt att få sin lagstadgade utbildning...

Det är bra att fri-skolor drivs av ett eget intresse att utbilda elever. Att vinsten beror på elevens resultat borde göra det helt självklart att vem som helst kan komma in på vilken fri-skola som helst. Det gynnar förmodligen elevens egna resultat också. Bra att du poängterade det för mig.
  • Engelsman
    puss skrev 2014-03-07 19:02:00 följande:
    " de börjar" heter det. och privatskolor i England håller inte enhällig kvalitet.
    Ursäkta mitt stavfel. Nej, det är väl sällan dem håller en enhällig kvalité men skolorna vi varit intresserad av i England och där min sambo och hans syskon gått är fantastiskt bra i alla fall. 
  • puss
    Engelsman skrev 2014-03-07 19:06:55 följande:
    Ursäkta mitt stavfel. Nej, det är väl sällan dem håller en enhällig kvalité men skolorna vi varit intresserad av i England och där min sambo och hans syskon gått är fantastiskt bra i alla fall. 

de erhåller.
    *puss puss puss puss*
  • puss

hur kan du urskilja det?
    *puss puss puss puss*
  • TheNarrator
    Han var lika övertygad om att det som gäller i ett land gäller i ett annat, trots att länderna har helt skilda historier...
Svar på tråden Privatskolor i Stockholm