• BIPBOP
    Äldre 7 Mar 18:52
    7342 visningar
    20 svar
    20
    7342

    Vill/ville du ha en ultraljudsbild när du gjorde/gör abort?

    Jag ska göra abort. Under ultraljudsundersökningen frågade jag om jag kunde få en ultraljudsbild, dels för att jag anser att det skulle hjälpa mig att bearbeta min abort men också för att visa min pojkvän, har en känsla av att det blir mer verkligt för honom då och jag vill att han ska känna sig så involverad som möjligt. Men även om jag frågade så blev svaret nej och dessutom vände dem bort skärmen så jag inte ens fick se mitt barn. 

    Jag vill bara kolla hur stort intresse det är för att få en ultraljudsbild även om man gör abort. Vill även att de som har gjort en abort svarar om de fick en ultraljudsbild. Tack i förhand!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill/ville du ha en ultraljudsbild när du gjorde/gör abort?
  • Äldre 7 Mar 18:56
    #1

    Jag fick inte heller se skärmen när jag gjorde VUL inför abort (gjorde abort i v.14+1. Var i v.13+3 när VUL gjordes).


    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Mamori
    Äldre 7 Mar 19:01
    #2

    Jag fick se skärmen. Vågade inte fråga om en bild men hade väldigt gärna velat ha en om det hade varit möjligt.

  • BIPBOP
    Äldre 7 Mar 19:02
    #3

    På det sjukhuset som jag gick till så har dem en policy som säger att man inte får se barnet eller får en ultraljudsbild. De anser att det finns undersökningar som visar att man inte mår bra att se det. Men jag tycker att det är elakt, varför får jag inte bestämma hur jag ska hantera min abort? Det är därför jag kollar om det är fler som tänker som jag, så jag inte är ensam. 

  • Mamori
    Äldre 7 Mar 19:35
    #4
    BIPBOP skrev 2014-03-07 19:02:23 följande:
    På det sjukhuset som jag gick till så har dem en policy som säger att man inte får se barnet eller får en ultraljudsbild. De anser att det finns undersökningar som visar att man inte mår bra att se det. Men jag tycker att det är elakt, varför får jag inte bestämma hur jag ska hantera min abort? Det är därför jag kollar om det är fler som tänker som jag, så jag inte är ensam. 
    Jag tycker också att det är elakt och omyndigförklarande. Alla fungerar ju olika. Jag är jätteglad att både jag och min kille fick se skärmen och det har hjälpt mig att bearbeta det. Hade jag haft en bild hade det gått ännu bättre.
  • Äldre 7 Mar 19:45
    #5

    Jag fick inte se skärmen men jag fick en bild utskriven. Gjorde vul i 14+1

  • BIPBOP
    Äldre 7 Mar 21:45
    #6
    whydoyoucare skrev 2014-03-07 19:45:50 följande:
    Jag fick inte se skärmen men jag fick en bild utskriven. Gjorde vul i 14+1
    Jag är så avundsjuk att du fick en bild. Gick du till ett privatsjukhus? Fick du betala för bilden eller gav dem det bara till dig?
  • Mnisa
    Äldre 7 Mar 21:48
    #7

    Ja jag fick bild båda aborterna. Olika sjukhus. Inga problem.

  • BIPBOP
    Äldre 7 Mar 22:20
    #8
    Mamori skrev 2014-03-07 19:35:44 följande:
    Jag tycker också att det är elakt och omyndigförklarande. Alla fungerar ju olika. Jag är jätteglad att både jag och min kille fick se skärmen och det har hjälpt mig att bearbeta det. Hade jag haft en bild hade det gått ännu bättre.
    Ja precis! Det borde vara valfritt!
  • Äldre 8 Mar 05:26
    #9

    Jag ville inte se men blev tillfrågad

  • BIPBOP
    Äldre 8 Mar 12:21
    #10
    amiofo skrev 2014-03-08 05:26:22 följande:
    Jag ville inte se men blev tillfrågad
    ah du fick i alla fall välja :)
  • Äldre 8 Mar 14:02
    #11
    BIPBOP skrev 2014-03-07 21:45:32 följande:
    Jag är så avundsjuk att du fick en bild. Gick du till ett privatsjukhus? Fick du betala för bilden eller gav dem det bara till dig?
    Jag var på Danderyds sjukhus. Jag behövde inte betala för bilden. Det känns skönt att ha den faktiskt. Fostret är kremerat och utspritt på minneslunden i Danderyds kyrkogård, så jag kan gå dit och tända ljus när jag känner för det. Så jag har även en plats dit jag kan gå för att visa hur stor betydelse det barnet faktiskt hade/har för mig! 
  • Äldre 9 Mar 13:05
    #12
    whydoyoucare skrev 2014-03-08 14:02:12 följande:
    Fostret är kremerat och utspritt på minneslunden i Danderyds kyrkogård, så jag kan gå dit och tända ljus när jag känner för det. Så jag har även en plats dit jag kan gå för att visa hur stor betydelse det barnet faktiskt hade/har för mig! 
    Det är likadant för mig, fast minneslunden Falu kyrkogård. Jag besöker minneslunden några gånger per år. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Mnisa
    Äldre 9 Mar 13:16
    #13
    Thotis90 skrev 2014-03-07 18:56:09 följande:
    Jag fick inte heller se skärmen när jag gjorde VUL inför abort (gjorde abort i v.14+1. Var i v.13+3 när VUL gjordes).

    Då var det nog för att du var så långt gånget kanske?
  • Äldre 9 Mar 13:21
    #14

    Vi fick se och fick en bild andra gången.

    Första gången hade jag precis fyllt 18 och INGen stöttade oss.

    Tom kuratorn övertalade oss till att göra abort ;(

    Vi har fått en ursäkt nu nästan 10 år senare.

    2 aborten gjordes bara 6 månader senare också i v.13 pga att jag fått en allvarlig lunginflammation som innebar lång tid på sjukhus med mycket medicin.

    Läkarna sa att barnet kunde ha skadats allvarligt och jag fick gå igenom ännu en abort :(

    Dessa två aborter mår jag fortfarande dåligt över än idag men jag är glad över alla vul och det vi fick se :)

  • Äldre 9 Mar 16:18
    #15
    Mnisa skrev 2014-03-09 13:16:02 följande:

    Då var det nog för att du var så långt gånget kanske?
    Ja jag tror det också. Fostret var ju så pass utvecklat så tror inte dom vill visa skärmen då. Jag fick dock möjligheten till att se fostret efter aborten, men jag tackade nej. Hade aldrig klarat av det... 
  • Äldre 9 Mar 16:19
    #16
    Thotis90 skrev 2014-03-09 13:05:58 följande:
    Det är likadant för mig, fast minneslunden Falu kyrkogård. Jag besöker minneslunden några gånger per år. 
    Jag tycker det känns bra att ha en plats att gå till, det blir på något sätt mer symboliskt om du förstår vad jag menar. Svårt att förklara :P 
  • Äldre 9 Mar 17:12
    #17
    whydoyoucare skrev 2014-03-09 16:19:30 följande:
    Jag tycker det känns bra att ha en plats att gå till, det blir på något sätt mer symboliskt om du förstår vad jag menar. Svårt att förklara :P 
    Jag förstår precis vad du menar För mig är det en tröst att ha en plats man kan gå till om man känner för att sörja. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Äldre 30 Jun 09:13
    #18

    Jag bad att få titta första gången, och fick ett bryskt "varför vill du det?!" tillbaka. Men barnmorskan vände till slut på skärmen och jag fick se ett litet pyre som var stilla i en sekund och sedan sprattlade till (tror jag var i vecka sju eller åtta) och för mig har det betytt så otroligt mycket. Sorgligt förstås, men ändå nyttigt. Vid den andra aborten vågade jag inte fråga, men ångrar det idag. Det har gått ett antal år sedan dess, jag var väldigt ung och vet att det var rätt beslut för mig just då. Nu är vi gravida (jag och min fästman) och ska på läkarbesök imorgon. Det lutar åt abort eftersom vi inte känner att det passar just nu rent ekonomiskt. Jag vill att han tittar för jag tror som någon ovan skrev, att det är svårt nog att förstå allt som hände som man, och att det är nyttigt att se att det faktiskt är ett litet liv. 


    Att längta men ändå välja bort
  • Äldre 1 Jul 20:29
    #19

    Jag gjorde abort i v.6 och läkaren frågade om jag ville titta på skärmen eller inte medan han gjorde ultraljud. Jag visste att jag var 100% säker på att göra abort och att det på skärmen inte skulle påverka min inställning så jag valde att titta. Jag var inte intresserad av att ha en bild eftersom jag avskyr barn och graviditeten var ett misstag pga rubbade hormoner efter en äggdonation.

  • Äldre 1 Jul 20:39
    #20

    Tycker man ska få välja själv. Kände en som de lät se fast hon skulle göra abort. Så elakt, det blev värre än vad det var.

    Jag skulle inte vilja se vad jag tar bort. Såg min son i v 10 ungefär och man såg hjärtat och de små fingrarna och tårna som små prickar. Jättegulligt. Skulle aldrig klara att ta bort något så otroligt.

    Ifall jag fick för mig att göra abort skulle jag förneka in i det längsta.

    Men alla är olika så vill man se borde man få! Samma med bild. Vågade tyvärr inte fråga då på vul...

Svar på tråden Vill/ville du ha en ultraljudsbild när du gjorde/gör abort?