• Anonym (fan)

Råkade backa på en parkerad bil, 2,5 cm märke.

Vad händer? Jag backa på en parkerad bil nu ikväll, skadan är 2,5 cm märke. Det är en svart bil, så jag säger till föraren att han ska ta mina uppgifter och sånt. Hans morsa säger att det knappt syns... men iaf.. Kommer jag få betala någonting? Det kan väl inte kosta mycket att bara lackera lite?? 

• Svar på tråden Råkade backa på en parkerad bil, 2,5 cm märke.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 19:40:28 följande:
    Vad händer? Jag backa på en parkerad bil nu ikväll, skadan är 2,5 cm märke. Det är en svart bil, så jag säger till föraren att han ska ta mina uppgifter och sånt. Hans morsa säger att det knappt syns... men iaf.. Kommer jag få betala någonting? Det kan väl inte kosta mycket att bara lackera lite?? 
    Din försäkring täcker skadan på den andra bilen. Ge personen ditt försäkringsnummer bara. Eventuell skada på din egen bil täcks bara om du har helförsäkring tror jag.
  • Anonym (självrisk)

Det kostar sannolikt ganska mycket, men det som händer är att ditt försäkringsbolag får betala för skadan. Ibland fungerar det inte att bara lacka, utan man måste byta stora plåtdelar, även om skadan i sig inte är så stor. En verkstad gör en skadebesiktning och bestämmer vad som behöver göras.
    Hur som helst är det du som betalar självrisken. Hur stor självrisken är beror på vilket bolag du har och vilka villkor för just din försäkring. Kan bli någon/några tusenlappar.

• Rakad Apa
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 19:40:28 följande:

Självrisk på minst 3000 kr får du nog räkna med om de begär ersättning.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (fan)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 19:46:48 följande:

Fan måste kolla upp detta, läste runt lite att en lackskada kan gå på ca 1500 kr... om självrisken är detsamma så spelar det ju ingen roll. Skickade mess till bilens ägare och frågade om han inte kunde kolla upp va de kostar att fixa skadan på en verkstad och jag kan betala det istället för att blanda in försäkringsbolaget. Vi får se vad han säger men han verkar rätt så irriterad. Ingen humor alls... 
  • Rakad Apa
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 19:51:35 följande:
    Fan måste kolla upp detta, läste runt lite att en lackskada kan gå på ca 1500 kr... om självrisken är detsamma så spelar det ju ingen roll. Skickade mess till bilens ägare och frågade om han inte kunde kolla upp va de kostar att fixa skadan på en verkstad och jag kan betala det istället för att blanda in försäkringsbolaget. Vi får se vad han säger men han verkar rätt så irriterad. Ingen humor alls... 

Visst, om det är billigare att ta det privat så behöver du inte blanda in försäkringsbolaget. Men lackeringsfirmor brukar ta rätt mycket betalt. Är det dock en liten repa så går det oftast att polera/rubba bort, och då blir det inte dyrt alls. Men det beror på om repan går ända in i plåten genom grundfärgen.
  • Anonym (fan)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 19:56:40 följande:

Visst, om det är billigare att ta det privat så behöver du inte blanda in försäkringsbolaget. Men lackeringsfirmor brukar ta rätt mycket betalt. Är det dock en liten repa så går det oftast att polera/rubba bort, och då blir det inte dyrt alls. Men det beror på om repan går ända in i plåten genom grundfärgen.
    Jo man kunde se vita lacken på hans bil. Så då kanske de blir dyrt?
  • Anonym (-0-0-0-)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 19:46:48 följande:

Det beror på hur försäkringen ser ut. Jag fick betala 1000 kr när jag backade in i en bil. Vagnskada på min egen bil skulle kosta 5000:-.
  • Fanny b
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 19:51:35 följande:

Skulle du se något komiskt i om någon körde in i din bil?  Han kanske tycker annorlunda men för egen del skulle jag i hans ställe inte vilja lösa detta privat, för om det är så att man bokar tid hos verkstad för att fixa detta privat finns risken att den som orsakade repan inte betalar. Nu menar jag inte att du är sådan dock. Men om det sker via försäkringsbolaget så tar det hand om detta.
  • zZzZz

Det kan även gå på din trafikförsäkringsdel, dvs din bil lagas inte och du behöver inte betala någon självrisk...

Hände mig en gång, var påväg från mitt garage, vintertid, var en dold 90graders kurva med spegel, upp för backen kommer en gubbe i sin pegga 607 eller något sånt, han bränner på rejält upp för backen, jag försöker bromsa men är halt så det slutar med att min kofångare på 855:an trycker in hans framskärm+dörr, jag fick bara en minimal blessyr, iallafall så skickade dom in papper, och jag med, men jag ansåg inte min bil vara skadad för den var en gammal bil och syntes ingenting, gick på min trafikförsäkringsdel och jag slapp självrisk, tror dom fick byta både framskärm och dörr plus lack...

dock lärde sig inte den där gubben att man kanske ska ta hänsyn till väglag och andra, för vad jag vet så hände det igen....

• Anonym (fan)
    zZzZz skrev 2014-03-07 19:59:24 följande:
    Det kan även gå på din trafikförsäkringsdel, dvs din bil lagas inte och du behöver inte betala någon självrisk...

Hände mig en gång, var påväg från mitt garage, vintertid, var en dold 90graders kurva med spegel, upp för backen kommer en gubbe i sin pegga 607 eller något sånt, han bränner på rejält upp för backen, jag försöker bromsa men är halt så det slutar med att min kofångare på 855:an trycker in hans framskärm+dörr, jag fick bara en minimal blessyr, iallafall så skickade dom in papper, och jag med, men jag ansåg inte min bil vara skadad för den var en gammal bil och syntes ingenting, gick på min trafikförsäkringsdel och jag slapp självrisk, tror dom fick byta både framskärm och dörr plus lack...

dock lärde sig inte den där gubben att man kanske ska ta hänsyn till väglag och andra, för vad jag vet så hände det igen....
    Ush aa,,, nej jag tänker inte skicka in min bil för lagning för repan är som sagt 2,5 cm och jag kan bara måla över den, som tur är min bil silverfärgad så syns knappt... Så jag hoppas att jag slipper kostnader.... =) 
  • Rakad Apa
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 19:57:33 följande:
    Jo man kunde se vita lacken på hans bil. Så då kanske de blir dyrt?

Då har repan endast gått ned till grundfärgen och inte igenom den. Vilket är bra. Frågan är hur bred repan är, ju smalare repa desto lättare. När man rubbar lack på en bil så blir lacken varm och flyter ut och täpper igen repor, men då får inte repan vara för bred.
  • Anonym (fan)
    Fanny b skrev 2014-03-07 19:58:38 följande:

Skulle du se något komiskt i om någon körde in i din bil?  Han kanske tycker annorlunda men för egen del skulle jag i hans ställe inte vilja lösa detta privat, för om det är så att man bokar tid hos verkstad för att fixa detta privat finns risken att den som orsakade repan inte betalar. Nu menar jag inte att du är sådan dock. Men om det sker via försäkringsbolaget så tar det hand om detta.
    Jag har varit med om det en gång,, då var det min ex bil, det blev en liten repa men vi skrattade bara åt det och föraren åkte iväg glad... Hade det däremot lossnat delar så hade det inte varit lika roligt.... 
  • Anonym (fan)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 20:03:52 följande:

Då har repan endast gått ned till grundfärgen och inte igenom den. Vilket är bra. Frågan är hur bred repan är, ju smalare repa desto lättare. När man rubbar lack på en bil så blir lacken varm och flyter ut och täpper igen repor, men då får inte repan vara för bred.
    Ok, han ägaren skrev nu att det inte går att laga och att stötfångaren måste bytas? trots att det inte fans andra synliga fel på bilen? kan det verkligen stämma? Jag sa iaf att jag ville ta det genom försäkringsbolaget då det känns som han försöker blåsa mig =)
  • Rakad Apa
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2014-03-07 19:57:43 följande:
    Det beror på hur försäkringen ser ut. Jag fick betala 1000 kr när jag backade in i en bil. Vagnskada på min egen bil skulle kosta 5000:-.

Okej, där ser man. nu har jag inte bott i Sverige på 6 år men min självrisk var på 3000 kr oavsett skada om jag minns rätt.
  • Anonym (självrisk 2)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 20:09:29 följande:

Okej, där ser man. nu har jag inte bott i Sverige på 6 år men min självrisk var på 3000 kr oavsett skada om jag minns rätt.
    Självrisken är 3000 till 5000 beroende på vilken självrisk du valt på din försäkring (dyrare självrisk billigare försäkring och tvärtom)

Om du krockar och behöver laga din egna bil och motpartens så får du betala självrisk typ 3000, då täcker det din vagnskada och motpartens bil, men om du inte behöver reparera din bil, utan enbart motpartens så kan det gå en tusenlapp till ingenting (tas på trafikförsäkringsdelen) beroende på din försäkring och dina villkor...
  • Rakad Apa
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 20:06:48 följande:
    Ok, han ägaren skrev nu att det inte går att laga och att stötfångaren måste bytas? trots att det inte fans andra synliga fel på bilen? kan det verkligen stämma? Jag sa iaf att jag ville ta det genom försäkringsbolaget då det känns som han försöker blåsa mig =)

Det tror jag är bullshit. De byter vanligtvis inte stötfångare för ytliga repor. Du fotograferade inte skadan som bevis?
  • Anonym (fan)
    Rakad Apa skrev 2014-03-07 20:16:17 följande:

Det tror jag är bullshit. De byter vanligtvis inte stötfångare för ytliga repor. Du fotograferade inte skadan som bevis?
    Nej det var mörkt, borde kanske gjort det. Men jag har samma skada på min bil :) Han verkade vilja blåsa mig haha när jag sa att vi inte ska blanda in försäkringsbolaget :) 
  • Mars 976

Om han inte vill försöka lösa det smidigt så ta det via försäkringsbolaget. Beroende på hur smidiga dom är så kan det mycket väl bli så att repertinskostanden blir billigare så kommer du undan med det. Tänk oxå på att du riskerar att få en högre premie om du drar det via försäkringsbolaget. Men det kan vara värt det om han är tjurig. Då slipper du ha hä i hasorna.

• GentleManiac

Strax innan jul så var det en annan bil som touchade våran.
    Blev en knappt synlig buckla samt lite repor vid skärmkanten.

Åkte till plåtverkstaden för att besikta skadan och det skulle kosta ca 6500:- att laga, så det fick bli via försäkringsbolaget.
    Detta var då för en plåtskada som knappt var synlig med blotta ögat, det som kostade var lakeringsjobbet.

Men tyvärr så blir det oftast billigast att ta det via försäkringsbolaget.

• Anonym (självrisk)
    Anonym (fan) skrev 2014-03-07 20:06:48 följande:
    Jag har två gånger råkat ut för små repor på framskärmen och verkstaden har bytt hela skärmen. Det har kostat ca 6000 kr, men jag har sluppit undan eftersom det gått på försäkringen. Kanske är det lackeringsfirmorna som blåser försäkringsbolagen, men det låter i alla fall inte otroligt att ägaren fått detta besked av verkstaden.
Svar på tråden Råkade backa på en parkerad bil, 2,5 cm märke.