• segelvind

Måste man ha socker i sylt?

På min gröt brukar jag slänga på lite frysta jordgubbar, vinbär eller hallon. Osötade. Upptäckte nu att jag har rätt mycket jordgubbar och rabarber i frysen som börjar se rätt tråkiga ut. Tänker att jag kan koka ihop detta till sylt. Men, jag är ju nu van att köra osötat. Kan man koka detta utan socker? Hur håller det sig då? Misstänker att sockret hjälper till att konservera?

Stort tack!

• Svar på tråden Måste man ha socker i sylt?
  • Arbetsvegan

Socker är ett konserveringsmedel ja. Utan socker så har du fyraalternativ:

1. Det möglar på 2 dagar
    2. Ha i så mycket konserveringsmedel att det fungerar. Det ger dock lät en skarp bismak så det rekommenderas inte.
    3. Ha kvar det i frysen och fortsätt som du gör. Är det lufttätt förpackat förstörs det långsammare. Frukt blir sällan oätbart men kan se tråkigt ut.
    4. Torka det, då håller det i flera år. Blir lite halvjobbigt att använda det eftersom det krävs lite mer planering då det behöver blötläggas innan användning.

• segelvind
    Arbetsvegan skrev 2014-03-08 09:49:46 följande:
    Socker är ett konserveringsmedel ja. Utan socker så har du fyraalternativ:

1. Det möglar på 2 dagar
    2. Ha i så mycket konserveringsmedel att det fungerar. Det ger dock lät en skarp bismak så det rekommenderas inte.
    3. Ha kvar det i frysen och fortsätt som du gör. Är det lufttätt förpackat förstörs det långsammare. Frukt blir sällan oätbart men kan se tråkigt ut.
    4. Torka det, då håller det i flera år. Blir lite halvjobbigt att använda det eftersom det krävs lite mer planering då det behöver blötläggas innan användning.
    Tack! Kan jag koka ihop det och förvara det i portionsförpackningar i frysen då tro? Det sköna vore just att få ihop jordgubbarna med rabarbern så att jag slipper göra det varje morgon. Eller så får jag helt enkelt masa mig iväg och köpa syltsocker
  • Crea Diem

Koka ihop och frys, det funkar jättebra. Tillsätt liiitee socker för att öka hållbarheten ytterligare i frysen. Typ en tiondel mot vad det står i recepten!

• segelvind
    Crea Diem skrev 2014-03-08 09:55:50 följande:
    Koka ihop och frys, det funkar jättebra. Tillsätt liiitee socker för att öka hållbarheten ytterligare i frysen. Typ en tiondel mot vad det står i recepten!
    Perfekt, tack! Kan jag använda mig av vanligt socker eller måste det vara syltsocker?
  • Arbetsvegan
    segelvind skrev 2014-03-08 09:58:38 följande:
    Perfekt, tack! Kan jag använda mig av vanligt socker eller måste det vara syltsocker?
    Huvudsaken är att det är socker, sen spelar det inte så stor roll..

Om du äter bara lite mos i taget är istärningar perfekta att använda att frysa in det i. När det är fruset lyfter man över det i någon lufttät förpackning. Sen är det bara att plocka fram de antal tärningar man vill ha.
  • frappa
    segelvind skrev 2014-03-08 09:45:33 följande:
    På min gröt brukar jag slänga på lite frysta jordgubbar, vinbär eller hallon. Osötade. Upptäckte nu att jag har rätt mycket jordgubbar och rabarber i frysen som börjar se rätt tråkiga ut. Tänker att jag kan koka ihop detta till sylt. Men, jag är ju nu van att köra osötat. Kan man koka detta utan socker? Hur håller det sig då? Misstänker att sockret hjälper till att konservera?

Stort tack!

Hjortron och lingon kan du köra utan socker.

Annars är det kört.

Sen kan man ju ha rätt låg sockerhalt mot köpe sylten, som har alldeles för mycket socker i sig.

Man kan klara sig med ca30% socker +konserveringsmedel.

Sen som någon sa, så går ju det bra att frysa in och då mer mot portionsförpackad.

• segelvind

Tack för tips och råd! Kokade ihop det, hade i en skvätt socker och frös in alltihop. Jag hade inga sådana där man gör iskuber i utan frös in det i långpannan. Innan det var helt genomfruset tog jag ut och skar upp i lagom stora bitar. La i lådor och frös in igen. Nu kommer morgongröten om möjligt bli ännu godare

• Madmoiselle
    segelvind skrev 2014-03-08 09:58:38 följande:

Ta vanligt socker, syltsocker innehåller pektin så det enda som händer är att sylten blir fastare.
Svar på tråden Måste man ha socker i sylt?