• Anonym (åka tåg)

Tycker ni att det är okej att en person som arbetar som tågvärd åker tåg gratis på sin fritid ensam eller med sin partner?

Tycker ni att det är okej att en person som arbetar som tågvärd åker tåg gratis på sin fritid ensam eller med sin partner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-08 15:34
    Jag varken stör mig eller är avundsjuk på löneförmåner.
    Jag är bara allmänt nyfiken på vad som gäller i de olika branscherna och vad ni själva anser.

• Svar på tråden Tycker ni att det är okej att en person som arbetar som tågvärd åker tåg gratis på sin fritid ensam eller med sin partner?
  • Defeateris

Jag ser inga problem med att det skulle vara en jobbförmån. Om det däremot inte är en jobbförmån, utan tågvärden "plankar" är det lika fel som om vem som helst gör det..

• W Goldberg

Har inga problem med det.
    Det är ju knappast så att tåget blir överfyllt av gratisåkande tågpersonal.

• Arbetsvegan

Jag tycker aldrig att det är ok att åka tåg.

• segelvind

Om det är en förmån så är det helt ok och då även något som de förmånsbeskattar för antar jag. Så helt "gratis" blir det ju inte. Att planka är aldrig ok. 

• Anonym (s)

Tycker tågvärden borde få åka gratis på fritiden absolut. Skulle vara jättekonstigt om denne var tvungen att betala, snålt då det ju är personens arbetsplats som personen viger sitt liv åt.
    Däremot vet jag inte hur det är med ngn annan tex partnern. Det får väl företaget se vad de har råd med. Man kanske skulle kunna ge rabatt till partnern om det är så att de åker tillsammans...

• sextiotalist

Jag hade den förmånen på ett f.d. arbete, fick skatta för den. Men en helt ok förmån, som funnits inom branschen sedan väldigt länge.

• Anonym (åka tåg)

Att jag ställde frågan beror på att det är en person i nära relation till mig som arbetar som tågvärd och åker ibland på sin fritid tåg gratis ner till t.ex Göteborg med sin partner.

• korralin

Tycker det är okej att alla åker gratis, tågvärdar och deras familjer är inget undantag. 

• sextiotalist
    Anonym (åka tåg) skrev 2014-03-08 12:29:22 följande:
    Att jag ställde frågan beror på att det är en person i nära relation till mig som arbetar som tågvärd och åker ibland på sin fritid tåg gratis ner till t.ex Göteborg med sin partner.

och du har problem med detta för att? Det är inte helt ovanligt att man får förmåner via sitt arbete. Förmånerna var generösare förut. De som arbetar på sas har mycket stor rabatt på flygresor
  • Cornellia

Det är väl en sak mellan arbetsgivaren och tågvärden. 

Det är väl inte helt ovanligt med förmåner från sin arbetsgivare?
    Tex att man som säljare ofta har bra rabatt på produkterna man säljer, och om man jobbar med tillverkning är det inte helt ovanligt att man kan få eller få köpa produkterna man tillverkar osv osv. 

I dagarna kommer jag att köpa vitvaror till ett helt kök till inköpspris, just genom en sådan förmån. Inga konstigheter. 

Svar på tråden Tycker ni att det är okej att en person som arbetar som tågvärd åker tåg gratis på sin fritid ensam eller med sin partner?