• miriam1

Vilken Häst?

Hej FL! Jag har en tonåring som vi ska köpa en häst till men vi vet inte vilken ras. Hon är 167 cm lång och väger 70 kg. Hon har ridit förut men det var nåt år sedan så hon är väl lite smårostig. Hon vill rida mest ute i skogen och lite hoppträning.
    Vilken ras passar henne tror ni? 

• Svar på tråden Vilken Häst?
  • FannyN

Det handlar mer om individ än om ras. Ett äldre halvblod kan passa liksom ett varmblod med rätt inställning. Eller en islänning fjärdingsmän eller nordis. Det vettigaste tycker jag är att börja på ridskola eller som medryttare och känna efter vad hon vill med ridningen just nu.

• Citruskakan

Jag skulle säga att det är mer hästens personlighet ni ska kolla på en hästens ras. Glad

• Majsan70

En välutbildad något äldre häst som är snäll att  hantera och trevlig till sättet. Ras är fel att börja leta efter om man inte är ute efter nåt speciellt. 

• moafeliciaa

Jag säger precis som ovanstående. Vettigast om hon inte har så mycket erfarenhet vore att låta henne börja på ridskola eller skaffa medryttarhäst. Risken om ni köper en häst åt henne nu är att hon tröttnar och sen står ni där med alla dyra kostnader till ingen nytta. 
    Jag är 19 år och har 12 år erfarenhet av hästar (alla typer) och det är först nu en egen häst kom på tal.  
    Jag säger inte att man ska ha 12 års erfarenhet innan man skaffar häst men några års erfarenhet är att rekommendera om ni föräldrar inte har någon hästkunskap.
    Om ni nu bestämmer er för att köpa häst till henne i vilket fall så rekommenderar jag att ni tittar efter en större nordsvensk eller fjording som har några år på nacken och som är erfaren. De är främst till för skogsridning men kan även hoppa mindre hinder ibland. 
    Se till att hon får en instruktör att rida för minst en gång i veckan så att hon kan fortsätta utvecklas och bli en bättre ryttare. 

• PaRa

Håller helt med att kolla efter en individ, och inte en ras. Finns så många bra hästar i så många olika raser. 

Ska jag dock föreslå en ras så föreslår jag nordsvensken. Finns i lite olika storlekar, min första var ett sto på 152 cm i mkh, min nuvarande en valack på 161 cm i mkh. 

Underbart temperament, och verkligen allround hästar. Dressyr, hoppning, fälttävlan, tornerspel, körning, distans, listan kan göras lång. Även här så klart anpassat på individ. 

Svar på tråden Vilken Häst?