• Melan81

Valpning....

All information om valpning tack..
    Klarar Tiken ofast av Valpningen själv ?? ( såklart så finns vi till hands om det behövs )
    Har bäddad åt tiken på en avskild plats ca 2x2 meter, e dettta för litet ?!

Blev en "tjuvparning" så detta va inte alls planerat...
    Hon e tjock som en korv nu å har mjölk osv.. Alltså närmar det sig...
    *ska man skratta eller gråta ?!? *

• Svar på tråden Valpning....
  • Bembu

Grattis va kul. kan tyvärr inte ett dryft om valpning men ta kontakt med veterinär klink om du har frågor å funderingar. vet att agria har en fråga veterinären del kn kanske stå nåt där..

Lycka till.

• KickStart

Melan:
    Va kul!!
    Vi gick igenom en valpning för bra precis 8 veckor
    Det var tikens första kull- och det föddes två hanvalpar. Tyvärr dog den ena vid förlossningen.
    Den var stor som ett hus och fastnade illa

Mina tips är att du ska ta kontakt med en veterinär innan valpningen startar. Det kan vara bra att ha någon att ringa till även nattetid OM något går fel. Oftast klarar tiken valpningen galant- men tar det för lång tid ifrån vattenavgång till första valpens ankomst så är det bråttom!
    Man får vara beredd att rycka in om något går galet- men annars så finns bara i närheten.
    Det kan vara bra att ha en våg- så du kan väga valparna och gärna färgade band så du kan skilja dem åt.
    Kolla mun och anus efter födseln och ha gärna en slö sax till hands om du behöver klippa navelsträngen.
    Vad mer?
    Tja kommer inte på något mera
    Men fråga gärna om det är något mer du undrar över.

När är det dags?

• J son

Va roligt ! vad är det för ras/raser på föräldrarna ?

min gamla tik fick 6 valpar, hennes första och sista kull. Hon kunde allt själv men jag fick hjälpa till en gång då en av valpar hade fostervatten i luftrören o kunde inte andas, då fick jag vända honom upp o ner i luften att allt rann ut o då kom andningen i gång. Tycker du ska ta kontakt med en veterinär o fråga om allt du undrar över, och kanske får du hans jour nummer OM något skulle gå snett under valpningen. Låna gärna böcker på bibloteket eller köp en egen. Ta gärna kontakt med någon hunduppfödare,dom har ju lång erfarenhet av det och kanske kunde vara din stödperson under valpningen o hjälpa till om det behövs.

• Melan81

Det blir en HEMSKAN blandning på dessa..
    *bara garvar*
    Mamma Doris e blandning mellan Schäfer, Huskey, Lapphund, och Golden ...
    Pappa Ludde är: Dobermann, Kelpi, Jämthund och Border Collie...

Så hur dom ser ut har jag ingen aninig om...

Tack alla som svarade iaf....
    Gulliga ni !!

• Melan81

NU har dom kommmit..
    5 st små bebisar blev det..
    Allt gick toppen bra å alla mår bra...

• mini97

Man får gratulera till de små.

Ett tips om du inte har doldafel försäkring skaffa det. du är Doldafel ansvarig i tre år efter försäljning enligt konsumentlagen.

• piixelslyna

ohw, grattis till valparna!

• UWO BaraJag

Mitt bästa tips, utan att ha haft valptik själv dock, är att du tempar tiken ett par gånger per dag när det börjar närma sig. Det säger nämligen en del om vad som händer, vilket stadie hon är i.
    Ofta går det ju bra men OM det inte skulle gå bra är tempkurvan bra att ha för veterinären.

• Julie1e

Garttis till valparna ingen dålig blandning de där :) hoppas allt skall gå bra och att du hittar hem till valparna som verkligen klarar av en sån stor och troligen krävande hund med alla raserna.
    Min tik fick kejsarsnitt hon så de är ju svårt att veta hur de ska sluta sen vet man ju nästan inte om tiken är klar om hon föder själv om man inte vet hur många de är i magen :)
    Skönt att hon klara de själv skulle vara roligt att se de små

• Melan81

Jag lägger ut bild på valpisarna på min sidan..
    Kolla gärna

• Silverdraken

Följande gäller för katter men jag kan tänka mig att samma gäller för hundar.

"Jaha.. nu är det snart dags, och du trampar nervöst fram och tillbaka....
    Då är det dags att skaffa fram lite saker du behöver till förlossningen.

* Handdukar
    * Värmedyna/Värmeflaska
    * Extra filt att lägga under efter förlossningen
    * Penna och papper
    * Steriliserad sax
    * Vaselin
    * Hushållsvåg
    * Nummer till veterinär och ev uppfödare
    * Navelklämma (peang)
    * Vatten
    * Modermjölksersättning, pipett eller nappflaska för katt. Glaspipett finns på apoteket.

Händer det idag?

* Mjölkproduktionen ökar
    * Kroppstemperaturen sjunker en grad (38.5 grader) normalt 39,5 grader, ta gärna tempen på din katt de sista dagarna.
    * Magen blir mjuk och sjunker
    * Katten tvättar sig ofta i stjärten
    * Katten blir orolig och du kan se de första värkarna genom lätta sammandragningar

En katthona ska föda sina ungar efter 58:e dygnet och före 71:a dygnet - för tidigt eller för sent födda kattungar har mycket svårt att överleva.
    De flesta honkatter föder själva, men vill att matte eller husse "håller tass"
    Kattungar kan födas både med svansen först och med huvudet först.

Förlossningen » se bildserie nedan
    Det finns flera skeden under en förlossning och den första kan ta flera timmar och kallas för öppningsskedet.
    Honan får sina första sammandragningar och letar upp sin födsloplats.
    Honan lägger sig i lådan och kan byta plats allteftersom värkarna kulminerar. Hon andas häftigt och ofta med öppen mun.
    Honor brukar spinna under förlossningen. Ansiktsuttycket är karaktäristiskt för födande honor, koncentrerat och frånvarande.
    Vid slutet kommer det klar eller lätt blodig vätska från slidan.
    Nästa stadium, utdrivningstadiet, bör inte vara längre än 90 minuter och det är nu de riktiga krystvärkarna kommer. En stark sådan gör så att man kan
    se en grumlig grå blåsa - fosterblåsan - det är de hinnor som omger kattungen. Ett par krystvärkar till och kattungen är född.
    Efterbördsstadiet är när honan föder fram moderkakan - det är den som kattungen har levt av under sina 9 veckor i sin mors mage.
    Honan brukar äta upp denna, låt henne göra det, den innehåller näring. Denna ger dock din hona en lätt diarré.
    Antalet efterbörder ska stämma med antal kattungar - om honan inte föder fram alla efterbörder, kontakta veterinär.
    Om du känner att din hona har ungar kvar i magen och värkarna har avtagit - försök att få igång mjölken hos henne genom att klämma på brösten - detta stimulerar sammandragningar.
    När en kattunge är född brukar mamman slicka rent den och bita av navelstängen, förstagångsmammor kan behöva lite hjälp med att klippa av navelsträngen och ta bort alla hinnor från kattungens ansikte. Det är viktigt att kattungens andningsvägar är fria.

Kattungar har kommit
    Notera kön om möjligt, vikt och födslotid, så kan du dels hålla ordning på om kattungarna äter ordentligt och dels hur långt det är mellan kattungarna. Kattungar kan ta tid på sig, innan dom hittar "sin" tutte.
    Om en kattunge har svårt att andas, måste du slunga den tills den andas själv.
    Håll ungen från dig, håll huvudet mellan dina tummar och kroppen mellan händerna. Höj armarna och slunga kattungen med en jämn och bestämd rörelse.
    När den andas normalt lägger du den till modern..

Du bör ge honan något stärkande - vatten med druvsocker eller Anderssons Välling
    När hela kullen är född, bör modern ligga och vila sig medan ungarna tålmodigt diar.

När något är fel under födseln och du bör kontakta veterinär.

* Då honan krystat mer än 2 timmar utan att föda fram någon kattunge
    * Då krystvärkarna ej återkommer efter 2 timmar och honan har kattungar kvar i magen.
    * Honan är utmattad och har kattungar kvar i magen. Kattungar kvar i magen innebär en säker död om du inte tar honan till veterinär.
    * Då en kattunge verkar ha fastnat i kanalen och du inte kommer åt att dra ut den själv

När något är fel efter födseln och du bör kontakta veterinär

* När honan blöder kraftigt - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar, Ev kan livmodern brista
    * Om honan får illaluktande flytningar - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
    * Om honan verkar apatisk och slö - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
    * Om honan får feber - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
    * Honan saknar aptit - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.
    * Om honan inte tar hand om kattungarna - En förstföderska vill oftast att man "håller tass" första dygnet.
    * Om honan inte fått ut alla moderkakor - Kontakta veterinär för ev penicillinkur
    "

• Silverdraken

Hihi, jag såg inte att de redan kommit! :) Grattis!!!

• Silverdraken

Vad söööta de är!! :)

• Melan81

Haha...Tack iaf för all fakta...*L*
    Ja nog e dom söta alltid...
    Synd man itne kan ha kvar alla...*skrattar*

4 tikar 1 hane blev det iaf...

• Melan81

Till er som e nyfis på valparna..
    Jag har lagt ut bilder på sidan...*L*
    Kolla gärna...

Svar på tråden Valpning....