• N76

Har en 9-månaders och väntar nu tvillingar. Någon annan?

Måste bara skriva av mig då jag har lite smått panik... ;) Hoppas på råd, tips och pepp av andra likasinnade :)

Var på kub-ultraljud i torsdags och fick då veta att vi väntar tvillingar. Är nog fortfarande i chock.. Har en liten tjej på 9 månader redan (+ en på 18 år men han klarar sig ju själv ;)). Hur ska jag hinna med? Hur ska jag orka? Hur ska min lilla tös få sin tid utan att känna sig åsidosatt? Min sambo jobbar dessutom borta så jag kommer att vara ensam med barnen mån-tors.

Visst är det jätteroligt och spännande också men många funderingar som snurrar runt i huvudet...

Bor i Göteborg och vill gärna komma i kontakt med andra i samma situation, eller egentligen tvillingföräldrar över lag :)

• Svar på tråden Har en 9-månaders och väntar nu tvillingar. Någon annan?
  • Masken84

Jag har 17 månader mellan min son och dotter och jag känner att tiden inte räcker till alls. Har jämt dåligt samveteöver att någon av dom får mindre tid. Hade gärna väntat med tvåan :) men nu är hon här!

• tilj75

Spännande! Mitt bästa tips är stenhårda rutiner. Jag hade en ettåring och en tvååring när mina tvillingar kom. Det är tufft men det går. Att synka barnen så de äter och sover samtidigt (även storasyskonet). Sov när du kan och lär dig strunta i saker som kan vänta. Sömn är viktigare än disk och tvätt.
    Grattis!

• N76

Ja det är det jag är rädd för.. men frågan är om barnen känner så eller om det "bara" är du som känner så.. det sägs ju att barnen har stort utbyte av varann när dom är så nära i åldern.. hur gamla är dom nu?

• N76

Åh ditt svar missade jag tilj75 :) Oj, TVÅ små när tvillingarna kom.. känns skönt att höra att du fixade det för då gör ju jag också det :) Hur gamla är dom idag?

Du känner inte av det konstanta dåliga samvetet av att inte hinna med alla barn? Jag kan börja gråta när jag tänker på att min älskade lilla sessa inte kommer att kunna få all min tid. Att "dom här nya" ska komma och typ putta undan henne. Knäppa tankar kanske men... Det kommer ju säkert att gå bra, det måste ju gå bra för man har ju inget annat val men..

• Masken84

Sonen fyller 2 på tisdag och dottern blir 7 månader. Det är full rulle här hemma. Hade inte klarat av det utan min underbara sambo och mina föräldrar. Har och mår dåligt har börjat äta antidepressiva då jag har skuldkänslor då jag märket att sonen fårmindre tid och gör ALLT för att få uppmärksamhet. Vissa dagar är jobbigare än andra. Det blir lättare och lättare!

• tilj75

N76, idag är killarna 4, 4, 5 och 6 år, och lillan fyller ett om några dagar.
    Vi har syskonkärlek på hög nivå här hemma. De bråkar och slåss men är de bästaste vänner.
    Visst har jag väl haft dåligt samvete ibland men inte så mycket som jag tror andra kan ha. Jag gör det bästa av situationen och det bästa jag kan och jag tror vår familj och barnen mår bra.

Svar på tråden Har en 9-månaders och väntar nu tvillingar. Någon annan?