• Pyspunkan

Kök från Marbodal eller Ballingslöv?

Hej!

Snart är det dags att göra om köket och vi ska handla av Beijer bygg och de har Marbodal,  Ballingslöv och något eget märke som heter Nabis. 

Finns det någon här som har erfarenhet av kök från Marbodal eller Ballingslöv? Hur är de i kvalité, hållbarhet, lätthet att sätta upp, osv.

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Kök från Marbodal eller Ballingslöv?
  • Losan

Har ett Ballingslövkök och är nöjd! Var enkelt att sätta upp då stommarna kommer färdigmonterade. Men hade lika gärna valt Ikea som vi har i tvättstugan. Ballingslöv var dock vad som ingick i husleveransen. Lådornas insidor består av glas, varför kan man ju undra? Och varför betala extra för det? 

• Pyspunkan
    Losan skrev 2014-03-08 21:47:09 följande:
    Har ett Ballingslövkök och är nöjd! Var enkelt att sätta upp då stommarna kommer färdigmonterade. Men hade lika gärna valt Ikea som vi har i tvättstugan. Ballingslöv var dock vad som ingick i husleveransen. Lådornas insidor består av glas, varför kan man ju undra? Och varför betala extra för det? 
    Tack för svar! 

Vi har IKEA nu och är missnöjda med kvalitén. Hur tycker du att Ballingslöv är i jämförelse med IKEA?
  • Losan

Kvalitén på Ballingslöv har jag absolut inget negativt att säga om! IKEA har ju en ny köksserie nu som känns betydligt mer genomarbetad. Det hela handlar ju lite om vad man har för krav och vad man är beredd att betala.

• Pyspunkan
    Losan skrev 2014-03-09 19:18:25 följande:
    Kvalitén på Ballingslöv har jag absolut inget negativt att säga om! IKEA har ju en ny köksserie nu som känns betydligt mer genomarbetad. Det hela handlar ju lite om vad man har för krav och vad man är beredd att betala.
    Har ganska höga krav. Och är beredd att betala
  • Mandel

Vi har Ballingslöv och det beror nog mer på att säljaren på Marbodal inte lyssnade på mig utan ritade som han ville och tyckte att det skulle vara...
    Så gör man inte affärer med mig. Han vägrade ge sig ens när jag påtalade det orimliga i att borra hål i en massa väggar och dra en massa rör i flera andra rum bara för att man minsann skulle ha spisen på snedden i ena hörnet.
    Jag sa redan ifrån början att jag inte ville ha spisen i hörnet och jag visade på min ritning var jag ville ha den för där fanns det redan rör för fläkten, men, men. Varför skulle säljaren lyssna på en blondin för???

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Losan
    Pyspunkan skrev 2014-03-09 19:26:00 följande:
    Har ganska höga krav. Och är beredd att betala
    Då så! Ballingslöv har ju en hel del spännande lösningar i sitt sortiment också! 
  • FruNyfiken

Har kök från Ballingslöv och det var vad som ingick vid husköp. Vi är mycket nöjda med köket!

• SupersurasunkSara

Fick för en tid sedan höra att alla tillverkare köper sina stommar från samma ställe. Så då är det ju bara luckorna som skiljer, och priset.

• Pyspunkan
    SupersurasunkSara skrev 2014-03-09 21:20:52 följande:
    Fick för en tid sedan höra att alla tillverkare köper sina stommar från samma ställe. Så då är det ju bara luckorna som skiljer, och priset.
    Jag har också hört det, men vet inte om det är en skröna eller sanning. Man märker ju skillnad på kvalitén i olika kök tycker jag. 
  • M Y L F

För oss så var det ganska viktigt att det skulle vara Svensktillverkat och det verkar ju både Marbodal och Ballingslöv vara.

Marbodal är även svanenmärkt, men det är säkert Ballingslöv också, så jag hade nog kunnat tänkt mig vilket som.

• SupersurasunkSara
    Pyspunkan skrev 2014-03-10 13:46:10 följande:
    Jag har också hört det, men vet inte om det är en skröna eller sanning. Man märker ju skillnad på kvalitén i olika kök tycker jag. 
    Killen som sa det bygger kök anpassat för handikappade Du vet såna där höj och sänkbara. De köpte Ikeas stommar men så fick kunden välja luckor själva, just för att stommarna ändå var samma.
  • M Y L F
    SupersurasunkSara skrev 2014-03-09 21:20:52 följande:
    Fast jag frågade Marbodal om detta och hon sa att det inte alls var så. Allt hos Marbodal är Svensktillverkat.
    Från Marbodals hemsida: All tillverkning av Marbodals kök är koncentrerad till fabriken i Tidaholm.

• SupersurasunkSara
    M Y L F skrev 2014-03-10 14:37:26 följande:
    Fast jag frågade Marbodal om detta och hon sa att det inte alls var så. Allt hos Marbodal är Svensktillverkat.
    Från Marbodals hemsida: All tillverkning av Marbodals kök är koncentrerad till fabriken i Tidaholm.

Ok
  • Pyspunkan
    M Y L F skrev 2014-03-10 14:37:26 följande:

• Anghammarad

Om du inte låst in dig på att det måste vara svenskt så gör Puustelli, Siematic och Bulthaup kök av riktigt bra kvalitét.

• Pyspunkan
    Anghammarad skrev 2014-03-10 15:04:53 följande:
    Om du inte låst in dig på att det måste vara svenskt så gör Puustelli, Siematic och Bulthaup kök av riktigt bra kvalitét.
    Det behöver inte vara svenskt men måste finnas på Beijer. 
  • Anghammarad

OK. Jag skulle välja Ballingslöv före Marbodal. Har haft båda och har Marbodal idag och det är sådär. 

Svar på tråden Kök från Marbodal eller Ballingslöv?