• Anonym (Studielån)

Kan studielån påverka framtida lån?

Tanken är att jag ska studera till hösten, förhoppningsvis så kommer jag in i staden där jag bor så jag fortfarande kan bo hemma. Men det kan också bli så att jag inte gör det och i så fall måste flytta, och enda chansen jag har råd med det är att ta studielån.

Men det jag tänker på hur mycket påverkar studielånet om man i framtiden vill ta andra lån, tex för boende? Kommer man kunna få kredit, köpa på avbetalning, abonnemang och liknande, förstår att det handlar om inkomst och räknar väl med att få en inkomstlön på 20-23k när jag har studerat klart. Men det jag vill veta är alltså hur mycket det påverkar framtiden mer än man måste betala tillbaka pengarna.

Om någon förstår hur jag menar.

• Svar på tråden Kan studielån påverka framtida lån?
  • Anonym (Student)

Du kan ta studielån med gott samvete. Du kommer inte att förstöra dina möjligheter att ta lån i framtiden. Om det påverkas alls? När det gäller bostadslån så får banken endast låna ut så mycket pengar som de kan tänkas få tillbaka, så självklart kommer studielånen att vara med i beräkningen. Men de kommer inte att förstöra dina framtida möjligheter att ta lån för att köpa bostad eller liknande. 

• Åttiotalist

Studielån är det vettigaste lånet man kan ta om man läser en utbildning som leder till något bra. Ta maxlån hos CSN för att läsa strökurser i ett antal år är bara ren och skär dumhet. Du kan ta studielån med gott samvete och tänk på att räntan är mycket förmånlig!

• Lucius Vorenus

Det förstör inte möjligheterna till framtida lån. Men månadsavgiften räknas in i kalkylen för bostadslån.

Svar på tråden Kan studielån påverka framtida lån?