• Vickisen

Snabb viktminskning - räkna kalorier

Hej!

Har läst runt på lite bloggar och forum om folk som gått ner de där sista trivselkilona relativt snabbt med hjälp av kaloriräkning så jag tänker testa detta under en 12-veckors period.
    Någon som är sugen att hänga på? Jag startar redan idag!

Tänker börja med att enbart fokusera på energiintaget de första 4 veckorna, sen kommer jag öka lite på kalorierna och börja promenera/jogga och träna yoga/pilates de resterande 8 veckorna!

Om någon testat detta får ni gärna dela med er av era resultat, vilken kalorinivå ni legat på, träning m.m. :)

• Svar på tråden Snabb viktminskning - räkna kalorier
  • Vickisen

Nu har det snart gått en vecka och jag har tappat 5kg!! Kommer förhoppningsvis inte fortsätta i samma takt ner, men tror jag kommer i form lagom till sommaren iallafall.

• oraklet från delphi
    Vickisen skrev 2014-03-15 09:56:44 följande:
    Nu har det snart gått en vecka och jag har tappat 5kg!! Kommer förhoppningsvis inte fortsätta i samma takt ner, men tror jag kommer i form lagom till sommaren iallafall.

Grattis Vad äter du under en dag?:)
  • Flisan79

5 kg på en vecka??

Har du möjligen lite mer än "trivselkilon" att gå ner? . För mig är nämligen ca 5 kg just "trivselkg".

För övrigt har jag själv räknat kcal för att gå ner i vikt efter barnen och det har fungerar bra.

• Vickisen
    oraklet från delphi skrev 2014-03-15 10:11:38 följande:

Grattis Vad äter du under en dag?:)
    Tack, blev väldigt paff själv när jag tjuvvägde mig imorse!
    Jag äter ung som jag gjorde förut, men räknar kalorierna så det blir mindre mängd pasta/ris/bröd och mer grönsaker. Har åkt ner någon chokladbit ibland också, beror ju lite på vad man äter under dagen. Lax med potatis blir väldigt kaloririkt eller hemmagjorda hamburgare, men äter man linsgryta med pasta så kommer man knappt upp i 250 kcal/portion. Äter ofta 4ggr/dag, ibland 5 (när man är hungrig).
    Ligger på runt 1000 kcal vilket inte är mycket, men när jag har gått ner allt så ska jag börja öka mängden långsamt för att stabilisera vikten och börja träna (rör mig väldigt lite just nu..). Dricker mycket vatten! Tycker det funkat bra hittills, får uppdatera nästa vecka igen.
  • Vickisen
    Flisan79 skrev 2014-03-15 10:16:09 följande:
    5 kg på en vecka??

Har du möjligen lite mer än "trivselkilon" att gå ner? . För mig är nämligen ca 5 kg just "trivselkg".

För övrigt har jag själv räknat kcal för att gå ner i vikt efter barnen och det har fungerar bra.
    Ja, det kanske jag har :) Skulle gärna vilja gå ner typ 10kg iallafall. Vägde 62,2 i söndags och idag 57,2.

Vad kul att höra att kaloriräkning fungerat bra för dig :) Jag tycker det är så enkelt när man kan äta det som övriga familjen också äter!

• gudsfurste

5 kg på en vecka är inte en hälsosam viktnedgång om du vill behålla vikten sen och må bra under tiden.

• Vickisen
    gudsfurste skrev 2014-03-15 10:35:47 följande:
    5 kg på en vecka är inte en hälsosam viktnedgång om du vill behålla vikten sen och må bra under tiden.
    Det var ju inte direkt meningen att gå ner så mycket, lite svårt att styra över kroppen. Måste haft väldigt mycket vatten i kroppen. För mig funkar det nog bättre att gå ner relativt snabbt och sen stabilisera vikten under en period än att gå ner väldigt långsamt för då tröttnar jag. Får se hur det går fortsättningsvis :) Ser det lite som en VLCD-period men med riktig mat istället för typ pulver. Äter en multivitamin varje dag också och mycket färgglada grönsaker/kål.
  • gudsfurste
    Vickisen skrev 2014-03-15 10:41:49 följande:
    Det var ju inte direkt meningen att gå ner så mycket, lite svårt att styra över kroppen. Måste haft väldigt mycket vatten i kroppen. För mig funkar det nog bättre att gå ner relativt snabbt och sen stabilisera vikten under en period än att gå ner väldigt långsamt för då tröttnar jag. Får se hur det går fortsättningsvis :) Ser det lite som en VLCD-period men med riktig mat istället för typ pulver. Äter en multivitamin varje dag också och mycket färgglada grönsaker/kål.
    Så länge du mår bra och är nöjd är det huvudsaken :)
Svar på tråden Snabb viktminskning - räkna kalorier