• Anonym (vad göra?)

skolan använder sig av margarin!! mår dåligt över detta.

På mitt barns skola använder dom av min fasa MARGARIN!! Är folk helt okunniga gällande livsmedel? Tycker att kökspersonal ska ha bättre koll på vad som serveras till barnen. Ska jag dom förälder ta upp detta med dom lr vad? Jag vill absolut inte att mitt barn ska äta detta gift!! Är det inte det ena så är det det andra, inte undra på att man håller på att bli tokig ibland :(

• Svar på tråden skolan använder sig av margarin!! mår dåligt över detta.
  • W Goldberg

För ett antal år sedan blev det ramaskri om någon skola använde riktigt smör.
    Nu är det margarinet, som jag förvisso tycker och alltid har tyckt varit äckligt.
    Inom loppet av några år till så ska man nog inte använda smör eller margarin alls för farlighetens skull,. Det blir nog till att äta smörgåsarna naturella kan jag tro.

Jag kommer att fortsätta med mitt smör oavsett nya rön.

• Påven Johanna
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-03-09 12:38:25 följande:
    På mitt barns skola använder dom av min fasa MARGARIN!! Är folk helt okunniga gällande livsmedel? Tycker att kökspersonal ska ha bättre koll på vad som serveras till barnen. Ska jag dom förälder ta upp detta med dom lr vad? Jag vill absolut inte att mitt barn ska äta detta gift!! Är det inte det ena så är det det andra, inte undra på att man håller på att bli tokig ibland :(
    Eller om du redan är…? 

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/
  • Anonym (vad göra?)

Så det är naturligt att ge små barn sånt som framställs på ett sätt som är mer än onaturligt? Tillsatser och kemikalier? Anser du detta vara ok? Isf undrar jag vem som är tokig, du lr jag?

Jag värnar om mina barn och vill inte att dom ska äta skit!!

Påven Johanna skrev 2014-03-09 12:43:40 följande:
    Eller om du redan är?? 

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-smor-och-margarin-i-skolan/

• Anonym (M)

Ekonomin tillåter väl helt enkelt i te bättre råvaror i din kommun

• Anonym (Visa)
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-03-09 12:38:25 följande:
    Hmm

Förklara för en oinvigd.
    Varför är margarin inte " bra " ?
  • beam82

Det handlar garanterat om ekonomi. Om du skulle få dem att börja använda smör kommer de att dra in på något annat istället eftersom det kostar väldigt mycket mer.

• Helly
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-03-09 12:53:12 följande:
    Så det är naturligt att ge små barn sånt som framställs på ett sätt som är mer än onaturligt? Tillsatser och kemikalier? Anser du detta vara ok? Isf undrar jag vem som är tokig, du lr jag?
    Jag värnar om mina barn och vill inte att dom ska äta skit!!
    Men hur naturligt är det med skolkök, tror du sådana växer på träd eller? ;-P

Hur mycket margarin / smör äter dina barn egentligen? Tror du att de minimala tillsatserna spelar någon som helst roll? Ge dem smör hemma om det stör dig, de kommer inte att äta tillräckligt stora mängder margarin i skolan för att det ska spela någon roll.
  • Helly

Livsmedelsverket:

Är tillsatserna i margariner farliga?

Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända. Margarin är lite förenklat en blandning av olja och vatten eller mjölk. För att oljan ska bli bredbar och blanda sig med övriga ingredienser behövs tillsatser, till exempel lecitin som kommer från sojabönor och solrosfrön och har egenskapen att det löser sig i både vatten och fett. I lättmargariner tillsätts också stärkelse och konserveringsmedel för att få en bra konsistens på blandningen och för att förlänga hållbarheten. Det är olyckligt om man av rädsla för tillsatser väljer smör framför margarin, eftersom vi vet att man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom om man ersätter mättat fett och transfett som finns i smör med fleromättat fett från oljor.

• Anonym (M)
    Helly skrev 2014-03-09 15:45:00 följande:
    Men hur naturligt är det med skolkök, tror du sådana växer på träd eller? ;-P Hur mycket margarin / smör äter dina barn egentligen? Tror du att de minimala tillsatserna spelar någon som helst roll? Ge dem smör hemma om det stör dig, de kommer inte att äta tillräckligt stora mängder margarin i skolan för att det ska spela någon roll.

Ts tillhör nog lchf anhängarna som tror smör är bra bara och hellre skippar hälsa och andra roliga saker skolan gör med ungarna
  • Modernmom

Oj oj oj! Mycket okunskap i tråden! Livsmedelsverket har fått ENORM kritik för sin fett-skräck, som forskning visat är bra och inte dåligt. Det är ju på god väg att ändras, det verkar bara som om det är extremt trögt på vägen dit.

Vad gäller framställandet av margarin, så kan de slicka sig bruna i fejjan för att få er att köpa deras argument. Margarin är och förblir framställt på ett förkastligt sätt, allt för att passa plånboken i alla led.

Svar på tråden skolan använder sig av margarin!! mår dåligt över detta.