• madonna82

    SNÄLLA HJÄLP! Köte en XC60 för en vecka sen och redan problem!

    Snälla hjälp!

    Vi köpte en XC60 för en månad sedan och hämtade den på Bilia i Kungsbacka för exakt en vecka sedan. 

    Vi har 2 års garanti.

    Nu har vi upptäckt att det läcker vatten på insidan av bilen, under mattorna där man har sina fötter samt i bagaget under "mattan". Under mattorna vid fötterna är det fuktigt och i bagaget är det som en liten "pöl" vatten.

    Vi köpte bilen för 240 000:- !!!

    vi är nu jätteoroliga... kommer garantin täcka detta problem? Någon som vet! 

    Har ringt Bilia idag, men tyvärr stängt.

    Tacksam för svar om någon vet!

  • Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP! Köte en XC60 för en vecka sen och redan problem!
  • mia1234

    Häv köpet derekt. Ni kommer bara ha fel med denna bil. Läcker de in så kommer elen strula snart med.

  • amor1

    Garantin BÖR täcka det, dock kan det uppstå en diskussion huruvida problemet var där när ni köpte bilen eller ej men det borde verkligen inte vara några problem.

    Lycka till

  • Amarillo
    Ta reda på om Bilia är ansluten till MRF garanti, vilket bara gäller trafiksäkerhets detaljer - (MRF:s garanti är ett frivilligt åtagande som bara gäller företag som är anslutna till just MRF). Det är mycket riktigt KKL (konsumentköplagen) som gäller fullt ut.

    Dom onormala fel varan uppenbarligen hade när du köpte bilen ska åtgärdas, det som pajar inom 6 månader brukar räknas som att varan hade felet redan innan.

    Om du inte genast får gehör för ditt klagomål ska du reklamera skriftligt. Behåll en kopia av reklamationen. Då kan du i efterhand visa när du reklamerat och vad du har klagat på. Om säljaren inte vill beakta dina klagomål kan det finnas anledning att skicka reklamationen som ESS-brev. I många fall är det bra att låta testa bilen hos en teststation. Då får man svart på vitt på vilka fel som finns på den.

    Hålla inne betalning, det finns speciellt konto där man kan "lagra" pengarna, du betalar dit men pengarna stannar där tills ni är överens.

    Har du köpt på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett krediten med dina krav. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att, som ett påtryckningsmedel, hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte ger dig rättelse. Du får bara hålla inne så stor del som du uppskattar täcker din fordran.
    Du bör emellertid vara medveten om att du kan bli skyldig att betala bland annat dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalning och det senare visar sig att reklamationen var oberättigad.7

    Själv har jag inte handlat någon bil i Kba, kan rekommendera bra verkstäder om du/ni skulle behöva.

    Kanske är det någon annan som har mer info.

    Lycka Till =)

  • George 1

    Jag hade sålt bilen direkt !
    Den är troligen krockad eller justerad efter en smäll.
    Bilen är inte rak och då tätar inte listerna .

    Jag hade kört in bilen i en snabb tvätt och lagt papper där ni vet det är vatten.
    Se ifall det läcker in, då har ni ett STORT problem framför er.

  • zZzZz

    Låter som värmepaketet läcker, sitter iallafall på v70 mellan förare och passagerare bakom konsollen, då blir det blött på golvet och imma på rutorna, har ni garanti hos bilhandlarn så fixar dom det där :) 

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP! Köte en XC60 för en vecka sen och redan problem!