Ta reda på om Bilia är ansluten till MRF garanti, vilket bara gäller trafiksäkerhets detaljer - (MRF:s garanti är ett frivilligt åtagande som bara gäller företag som är anslutna till just MRF). Det är mycket riktigt KKL (konsumentköplagen) som gäller fullt ut.
Dom onormala fel varan uppenbarligen hade när du köpte bilen ska åtgärdas, det som pajar inom 6 månader brukar räknas som att varan hade felet redan innan.
Om du inte genast får gehör för ditt klagomål ska du reklamera skriftligt. Behåll en kopia av reklamationen. Då kan du i efterhand visa när du reklamerat och vad du har klagat på. Om säljaren inte vill beakta dina klagomål kan det finnas anledning att skicka reklamationen som ESS-brev. I många fall är det bra att låta testa bilen hos en teststation. Då får man svart på vitt på vilka fel som finns på den.
Hålla inne betalning, det finns speciellt konto där man kan "lagra" pengarna, du betalar dit men pengarna stannar där tills ni är överens.
Har du köpt på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett krediten med dina krav. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att, som ett påtryckningsmedel, hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte ger dig rättelse. Du får bara hålla inne så stor del som du uppskattar täcker din fordran.
Du bör emellertid vara medveten om att du kan bli skyldig att betala bland annat dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalning och det senare visar sig att reklamationen var oberättigad.7
Själv har jag inte handlat någon bil i Kba, kan rekommendera bra verkstäder om du/ni skulle behöva.
Kanske är det någon annan som har mer info.
Lycka Till =)