• Anonym (ångest)

ärendet upp i tingsrätten ang avhysning

känns som jag lever i en bubbla att jag ska vakna ur denna bubbla och inse snart sitter man på gatan vad händer då.

jag blev akut   sjuk i december och i Jan fick bara en halvlön och det täckte inte hyran samt pengarna ifrån Fk drog ut på tiden och sökte då hjälp via socialtjänsten  men fick ett nedlåtande svar varför har du inga pengar fast jag förklarade läget och sen kom jag ingen vart där 

och min hyresvärd ville inte ge mig uppskov  han skickade ärende till kronofogden då hade jag som det stod i  brevet 3 veckor att betala, jag betalade inom denna gräns jag faxade in till min hyresvärd att det var betalt  ett kontoutdrag. som bevisade detta

pratade sen med Kf ang avhysningen utan fick då besked om jag har betalt så måste min hyresvärd gå via tingsrätten för få saken prövat där.

får ett brev ifrån min hyresvärd att dom har mottagit min betalning.

för 1 vecka får jag ett brev ifrån kronofogden att min hyresvärd att skickat ärendet vidare till tingsrätten.

nu känns allt mörkt  jag vet att det var min ansvar att betala hyra i tid och önskar att jag inte hade blivit sjuk  lever på marginalen varje månad  så jag har inte kunnat sparat så har ingen buffert som man borde ha.

men nu  känner jag ångest vad händer nu jag har ordnat ett boende åt min son om det händer då jag vill att han ska ha det tryggt inte behöva flytta runt eller bo på vandrahem och det känns skönt men tufft men han går föra allt annat .

var nere på socialtjänsten och visade upp brevet och undrar vad det är för folk som jobbar där frågade vad händer nu och fick svar vi är ingen bank eller bostadsförmedling.

det vet jag att dom inte är och jag har jobbat sen jag var 14 aldrig begärt pengar men nu när jag hamnade  i en kris då får man kalla handen jag frågade om dom kunde ringa och prata med min hyresvärd för se om jag kunde få bo kvar

jag nu är allt svart  ångest över allt

• Svar på tråden ärendet upp i tingsrätten ang avhysning
  • Grappa

Jag har mkt svårt att tro att de kan vräka dig på bara en enda obetald hyra, spec om du har barn. Testa att ring hyresnämnden imorrn och se om de vet.
    Kram!!

• Anonym (Z)

Varför skall soc ringa din hyresvärd åt dig? Ring själv du som anser dig så duktig men skall ha hjälp ändå enl dig. Soc är ingen bank eller bostadsförmedling eller telefontjänst de har annat på sin arbetsbeskrivning

• Anonym (Z)
    Grappa skrev 2014-03-09 16:23:44 följande:
    Jag har mkt svårt att tro att de kan vräka dig på bara en enda obetald hyra, spec om du har barn. Testa att ring hyresnämnden imorrn och se om de vet. Kram!!

Det görs sällan men enl lag så kan det göras
  • Grappa
    Anonym (Z) skrev 2014-03-09 16:26:13 följande:
    Varför skall soc ringa din hyresvärd åt dig? Ring själv du som anser dig så duktig men skall ha hjälp ändå enl dig. Soc är ingen bank eller bostadsförmedling eller telefontjänst de har annat på sin arbetsbeskrivning
    Vad får du ut av att hoppa på folk som mår dåligt?
  • Anonym (ångest)

jag har pratat med tingsrätten hon som har hand  fallet min hyresvärd vill ha ett dombeslut för kunna avhysa mig och dom har på sig till den 13 mars för komma in med ett yttrade orsak osv sen förmodar jag att jag får yttra mig i fallet

men jag vet inte alls hur sånt här går till frågade om jag behövde en advokat men det sa dom inte att jag behövde  känns rätt förvirrad  allt vet inte vilken fot jag ska stå på längre.

• Grappa
    Anonym (ångest) skrev 2014-03-09 16:32:47 följande:
    jag har pratat med tingsrätten hon som har hand  fallet min hyresvärd vill ha ett dombeslut för kunna avhysa mig och dom har på sig till den 13 mars för komma in med ett yttrade orsak osv sen förmodar jag att jag får yttra mig i fallet

men jag vet inte alls hur sånt här går till frågade om jag behövde en advokat men det sa dom inte att jag behövde  känns rätt förvirrad  allt vet inte vilken fot jag ska stå på längre.
    Har du möjlighet så ska du absolut prata med en jurist som kan ge dig råd! Om du har ont om pengar så har en del universitet gratis rådgivning av juriststudenter.
    Är du med i hyresgästföreningen? De kan hjälpa dig i så fall.
  • Anonym (Z)
    Grappa skrev 2014-03-09 16:32:31 följande:
    Vad får du ut av att hoppa på folk som mår dåligt?

Nej jag hoppar inte på folk talar bara om vad som gäller och det är en viss skillnad
    Anonym (ångest) skrev 2014-03-09 16:32:47 följande:
    jag har pratat med tingsrätten hon som har hand  fallet min hyresvärd vill ha ett dombeslut för kunna avhysa mig och dom har på sig till den 13 mars för komma in med ett yttrade orsak osv sen förmodar jag att jag får yttra mig i fallet men jag vet inte alls hur sånt här går till frågade om jag behövde en advokat men det sa dom inte att jag behövde  känns rätt förvirrad  allt vet inte vilken fot jag ska stå på längre.

Du kommer få prata för dig men är du inte van så råder jag dig att prata med ett ombud imorgon
  • Anonym (ångest)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-09 16:26:13 följande:
    jag har ringt Min hyresvärd men jag når inte fram till dom för komma fram till en lösning men därför frågade jag dom om kanske kunde ringa för dom har mer pondus än vad jag har och på så vis kanske kunnat kommit fram till en lösning

och sen anser jag mig inte så jäkla duktig om du tror  det att jag ser INTE  ner på folk som går försörjningsstöd så där  har du fel men jag har aldrig behövt gått på det jag har haft tur och haft ett arbete men då har jag tagit vilket arbete som helst bara jag har haft ett arbete  det finns händelse i livet som gör att man behöver hjälp så enkelt är det jag dömer ingen
  • Grappa
    Anonym (Z) skrev 2014-03-09 16:40:01 följande:

Nej jag hoppar inte på folk talar bara om vad som gäller och det är en viss skillnad
    Du talade om något som TS redan skrivit att hon känner till, plus hoppar på. Så, vad får du ut av det?
  • Anonym (Z)
    Anonym (ångest) skrev 2014-03-09 16:42:20 följande:
    jag har ringt Min hyresvärd men jag når inte fram till dom för komma fram till en lösning men därför frågade jag dom om kanske kunde ringa för dom har mer pondus än vad jag har och på så vis kanske kunnat kommit fram till en lösning och sen anser jag mig inte så jäkla duktig om du tror  det att jag ser INTE  ner på folk som går försörjningsstöd så där  har du fel men jag har aldrig behövt gått på det jag har haft tur och haft ett arbete men då har jag tagit vilket arbete som helst bara jag har haft ett arbete  det finns händelse i livet som gör att man behöver hjälp så enkelt är det jag dömer ingen

Så är det och ändå är det inte soc sak att förlika eller hitta lösningar åt dig det är din uppgift eller de privatpersoner i din nörhet om du ber dem om hjälp, myndigheter gör inte sånt även om du anser de kan göra så pga pondus
  • Moderno
    Anonym (Z) skrev 2014-03-09 16:59:39 följande:
    Så är det och ändå är det inte soc sak att förlika eller hitta lösningar åt dig det är din uppgift eller de privatpersoner i din nörhet om du ber dem om hjälp, myndigheter gör inte sånt även om du anser de kan göra så pga pondus

Kan inte riktigt hålla med detta. Sociala myndigheter finns till för just dessa situationer, och ts har rätt att få hjälp av dem. Faktiskt så har hyresvärden en skyldighet att kontakta soc innan vräkning och självklart har soc ett mycket stort ansvar att t se till att ts och ts barn inteblir hemlösa. Just på grund av att soc inte bedriver någon bostadsförmedling ska den se till att utsatta ska få behålla sina bostäder i största möjliga utsträckning. Ts bör ta en förnyad kontakt med soc, som tex bör kunna garantera att hyran kommer att betalas i fortsättningen. Hoppas att situationen löser sig.
  • Anonym (Z)
    Moderno skrev 2014-03-09 19:29:41 följande:
    Kan inte riktigt hålla med detta. Sociala myndigheter finns till för just dessa situationer, och ts har rätt att få hjälp av dem. Faktiskt så har hyresvärden en skyldighet att kontakta soc innan vräkning och självklart har soc ett mycket stort ansvar att t se till att ts och ts barn inteblir hemlösa. Just på grund av att soc inte bedriver någon bostadsförmedling ska den se till att utsatta ska få behålla sina bostäder i största möjliga utsträckning. Ts bör ta en förnyad kontakt med soc, som tex bör kunna garantera att hyran kommer att betalas i fortsättningen. Hoppas att situationen löser sig.

Ändå är det så att soc ringer inga privata ärenden om lösningar åt en vuxen människa det får man göra själv, sen att ts kanske är berättigad försörjningsstöd om ts ansöker om det, det är en annan fråga som jag inte sett ts ta upp klart och direkt!
  • Anonym (ångest)

nu har jag vart kontakt med Tingsrätten och min hyresvärd har dragit tillbaka om avhysning  jag ska bara stå för en kostnad på 1215 kr  och inget jag tänker att bråka om  även om jag redan egentligen har betalt men nu får det vara så så slipper det det gå till rättegång.

jag anser att socialtjänsten är till för att hjälpa utsatta människor det är en del av deras jobb  och jag var utsatt  jag var nära hamna på gatan med ett barn på 8 år, och det var omständigheter så gjorde att jag hamnade där  och mitt fall en sjukdom som gjorde att jag inte kunde arbeta och försäkringskassan drog ut på tiden osv. 

men i mitt fall så löste det sig men finns många som kanske inte gör det och jag kände inte riktig att jag fick nån hjälp av soc  och jag var nere där många gånger även om inte hade förväntat att dom kan dra upp ny lägenhet åt en och det var inte ens min tanke utan faktisk att få hjälp att få behålla Min  då i första skedet när jag pratade med min hyresvärd inte villiga utan jag ska avhysas. man kan säga mycket med ibland  är det bra att en myndighet tar den kontakten oftast lyssnar dom  mer och är med samarbetsvilliga.

• Nenne666
    Anonym (ångest) skrev 2014-03-09 16:20:48 följande:
    känns som jag lever i en bubbla att jag ska vakna ur denna bubbla och inse snart sitter man på gatan vad händer då.

jag blev akut   sjuk i december och i Jan fick bara en halvlön och det täckte inte hyran samt pengarna ifrån Fk drog ut på tiden och sökte då hjälp via socialtjänsten  men fick ett nedlåtande svar varför har du inga pengar fast jag förklarade läget och sen kom jag ingen vart där 

och min hyresvärd ville inte ge mig uppskov  han skickade ärende till kronofogden då hade jag som det stod i  brevet 3 veckor att betala, jag betalade inom denna gräns jag faxade in till min hyresvärd att det var betalt  ett kontoutdrag. som bevisade detta

pratade sen med Kf ang avhysningen utan fick då besked om jag har betalt så måste min hyresvärd gå via tingsrätten för få saken prövat där.

får ett brev ifrån min hyresvärd att dom har mottagit min betalning.

för 1 vecka får jag ett brev ifrån kronofogden att min hyresvärd att skickat ärendet vidare till tingsrätten.

nu känns allt mörkt  jag vet att det var min ansvar att betala hyra i tid och önskar att jag inte hade blivit sjuk  lever på marginalen varje månad  så jag har inte kunnat sparat så har ingen buffert som man borde ha.

men nu  känner jag ångest vad händer nu jag har ordnat ett boende åt min son om det händer då jag vill att han ska ha det tryggt inte behöva flytta runt eller bo på vandrahem och det känns skönt men tufft men han går föra allt annat .

var nere på socialtjänsten och visade upp brevet och undrar vad det är för folk som jobbar där frågade vad händer nu och fick svar vi är ingen bank eller bostadsförmedling.

det vet jag att dom inte är och jag har jobbat sen jag var 14 aldrig begärt pengar men nu när jag hamnade  i en kris då får man kalla handen jag frågade om dom kunde ringa och prata med min hyresvärd för se om jag kunde få bo kvar

jag nu är allt svart  ångest över allt

Oavsett så är detta det samhället vi är på väg mot. Rätt eller fel, det blir kallare och kallare . Soctanterna verkar inte för folket längre, utan för politiker och siffror. Jag beklagar stort och tänker inte ifrågasätta dig eller finna anledningar att trycka ner dig. Vi alla kan hamna i en svacka som kostar skjortan , för lång framtid om det vill sig tillräckligt illa. Ta hand om dig och hoppas du tar dig igenom det här.
Svar på tråden ärendet upp i tingsrätten ang avhysning