• Anonym (Love)

Hur många kan man älska under en livstid?

Hur många personer tror du att man kan älska under en livstid? Jag menar inte vänner, barn och släktingar utan en partner och livskamrat, man eller hustru? Vissa gifter ju om sig tio gånger om men älskar dom verkligen så många? Jag tror att man kan älska två, kanske tre, personer helt och fullt under en livstid och att om man har fler sambos/män/fruar än så så är det inte djup kärlek utan något annat som vänskap och varma känslor kanske men inte äkta kärlek. Vad tror du?

• Svar på tråden Hur många kan man älska under en livstid?
  • Baby Firefly

Jag tror att det är väldigt individuellt. Vissa har lätt att bli kära och att älska någon. 

Andra är mer som jag, rätt kräsen och har svårt att fatta tycke för någon. Så jag kommer nog inte att älska särskilt många fler om min man och jag går ifrån varandra. Jag tror till och med att jag inte skulle skaffa någon ny partner om jag vart singel igen. Ett par kk:s klarar jag mig fin fint med. 

• HäckHäxan

Jag tror man kan älska många, anser även att man kan älska flera samtidigt. Däremot tror jag allt det där är individuellt. Själv har jag svårt att bli kär, att älska någon, kunde önska det vore lättare. Att bli milt förälskad och tillfälligt berusad av någon kan jag dock bli, inte så ofta det heller, men att få det till att djupna till att verkligen vara kär och sen verkligen älska någon, det är svårare för min del då.

Dock är förmågan att kunna älska fantastiskt och jag hoppas att jag någon gång mer kommer få uppleva den glädjen att faktiskt göra det Solig

Canis meus id comedit
  • Mamori

Det är väldigt individuellt. Vissa kan bara älska en person, andra en hel del...

• Modernmom

Min sambo sa alltid;

Man har en första kärlek, en stor kärlek och en evig kärlek. Tycker jag är ett fint sätt att se på det. Jag är den eviga kärleken, sämjan ska gifta sig med i sommar! ❤️

• nyans

Teoretiskt tror jag inte att det finns någon begränsning i hur många partners man kan älska. Livslång monogami och "den stora kärleken" är en kulturell konstruktion. Men det klart att det finns någon slags rimlighetsgräns. När det gäller "extremt" seriemonogama personer, undrar jag om de verkligen älskar alla sina partners eller om det är annat som driver dem. "Kär i kärleken" har man ju också hört talas om.

Jag är dock övertygad om att man kan älska mer än en gång, kanske t om mer än 2-3 ggr. Det beror på.

Svar på tråden Hur många kan man älska under en livstid?