• Mamori

Hur bra syn måste man ha för att kunna ta körkort?

Funderade på att göra det men blev osäker nu. Jag opererade mina ögon med laser för ca 10 år sedan. Har nog mer eller mindre perfekt syn på ena ögat men inte på andra. Jag vet inte riktigt vad som är fel med det, men text och sånt blir dubbelt och det gör att jag har svårt att läsa text på en cm storlek på kanske 2-3 meters håll.
    Det är dock ingenting jag märker av i det dagliga livet då det andra ögat kompenserar.

Vill absolut inte ha glasögon/linser så krävs det så skippar jag nog att ta körkort men annars vill jag gärna

Undrar också om man får ta körkort om man är blind på ena ögat?

• Svar på tråden Hur bra syn måste man ha för att kunna ta körkort?
  • Eleonor01

Kravet är att man binokulärt har 0.5. Någon som förlorat synen på ena ögat får lov att köra efter 6 månader för kroppen lär sig att kompensera. Föreslår att du går till en optiker eller en trafikskola å testar din syn. Tycker dock att du är väldigt löjlig i din åsikt. Om din syn nu är så dålig så du behöver glasögon så blir inte bara bilkörningen möjlig utan din vardag i allmänhet blir lättare! Lycka till

• Fröken K

Jag är i princip blind på ett öga, medfött fel, och det var inga problem med att ta körkort.

• Mamori
    Eleonor01 skrev 2014-03-10 05:59:50 följande:
    Kravet är att man binokulärt har 0.5. Någon som förlorat synen på ena ögat får lov att köra efter 6 månader för kroppen lär sig att kompensera. Föreslår att du går till en optiker eller en trafikskola å testar din syn. Tycker dock att du är väldigt löjlig i din åsikt. Om din syn nu är så dålig så du behöver glasögon så blir inte bara bilkörningen möjlig utan din vardag i allmänhet blir lättare! Lycka till
    Alltså, jag har haft glasögon i 20 år och är så fruktansvärt less på det, det är därför jag inte vill ha det. Kändes som en helt ny värld öppnade sig när jag slapp dem. Kan inte ha linser. Så det är inte för att jag tycker att det är fult eller ngt, tycker det är jättejobbigt att ha ngt i ansiktet bara. Har inte ens solglasögon liksom.

Men om de som bara har syn på ett öga får köra så borde det ju vara lugnt. Jag var orolig att de skulle mäta ögonen var för sig. Har mest troligt perfekt syn på ena ögat så då går det ju bra Jag märker inte på ngt sätt av i vardagen att synen är sämre på ena ögat. Just efter operationen så såg jag dubbelt i en vecka men det gick över när hjärnan lärde sig kompensera.
    Fröken K skrev 2014-03-10 06:14:35 följande:
    Jag är i princip blind på ett öga, medfött fel, och det var inga problem med att ta körkort.
    Tack, vad skönt att höra!

Svar på tråden Hur bra syn måste man ha för att kunna ta körkort?