• Anonym (kontaktproblem)

Kontakt med barnen vid växelvist boende

Är mamma till en kille och bonusmamma till en tjej i mellanstadieåldern som båda bor hos oss (mig och min sambo som då tillika är pappa och bonuspappa) varannan vecka. Den lite äldre bonussonen är här ungefär varannan helg. 
    När min son är hos sin pappa har jag och sonen telefonkontakt 1-4 gånger per vecka, lite grand beroende på om det är något speciellt vi behöver prata om eller inte. Av respekt låter jag de få ha sin tid med varandra utan att "lägga mig i för mycket". Fungerar likaledes utmärkt åt andra hållet, det vill säga pappa har kontakt med sin son 1-3 gånger per vecka när sonen är hos mig. När min bonusdotter är hos sin mamma har min sambo och dottern kontakt på samma vis. Det händer att även jag har kontakt med henne om det är något speciellt vi behöver prata om. Bonussonen och pappa har kontakt någon gång per vecka. 

När bonusdottern är hos oss har hon i regel med vissa undantag kontakt med sin mamma (och i en del fall sin bonuspappa) minst två gånger om dagen, oftast är det mamma som hör av sig. Häromdagen hade de kontakt åtminstone fyra gånger utan att det var något angeläget annat än det vanliga. Bonussonen som alltså var här fre-sön hade kontakt med sin mamma tre gånger under denna tid. 

Det här kan ju tyckas vara ett lyxproblem men eftersom jag och min sambo känner oss ganska irriterade över det faktum att biomamman oavbrutet ringer till sina barn när de är här så tänkte jag höra med er vad ni tycker. 

Såklart ska barnen få ha kontakt med sin mamma och/eller bonuspappa för att t ex säga godnatt eller nåt men när kontakten blir såhär pass frekvent blir det faktiskt lite jobbigt, som om hon måste "kolla av läget" hela tiden. Vad har ni ätit? Vad har ni gjort? Och så vidare. 

Är vår irritation orimlig? Hur funkar det för er? Ska man göra nåt åt det och i så fall vad ska man göra? Eller ska man låta det bara vara? 

• Svar på tråden Kontakt med barnen vid växelvist boende
  • Modernmom

Låt det vara. Barnen säger väl ifrån när det blir för jobbigt. Hur det kan irritera er förstår jag inte riktigt. Hos oss har barnen kontakt 1-2 ggr i veckan, min sambos son har som regel aldrig kontakt med sin mamma. Själv ringer jag mina barn 3-4 ggr per vecka för att säga godnatt när de är hos sin pappa.

• Påven Johanna

Jag tycker att saken och hur man bör hantera den beror på om barnet mår dåligt av kontakten eller inte. Att ni irriterar er över att barnet pratar i telefonen fyra gånger per dag ser jag som oviktigt. Det kan ju vara så att bonusbarnet irriterar sig på att du pratar med din son 1-4 gånger per vecka och det skulle du väl inte ändra på bara för det, antar jag? 

Tycker barnet att det är jobbigt att mamma ringer så får man försöka hjälpa barnet med det. Men om det bara är ni som tycker det är jobbigt så får ni väl gå åt sidan medan de pratar med varandra. Eller stänga till öronen, det brukar många vuxna vara bra på i andra sammanhang. Så bara för att det är biomamman som ringer finns ju ingen anledning att utveckla fladdermushörsel. 

• Anonym (....)

Hur gamla är barnen egentligen? Kan de inte säga ifrån själva om DE inte vill ha så mycket kontakt? Varför stör det dig egentligen?

• Isola80

Lägg dig inte i säger jag! Du kan knappast bestämma hur ofta de ska höras och alla har olika åsikter om vad som är lagom. Lämna deras relation ifred.

• nymedlem
    Isola80 skrev 2014-03-10 08:24:47 följande:
    Lägg dig inte i säger jag! Du kan knappast bestämma hur ofta de ska höras och alla har olika åsikter om vad som är lagom. Lämna deras relation ifred.
    Håller verkligen med här! Finns inget mer att tillägga än detta!

Tack för alla svar! 

Ja, ni har rätt. Det är nog bäst att låta det vara trots att man känner det som att man blir "kontrollerad". Till saken hör att mammans sambo är sådan till naturen och eftersom kontakten med barnen har ökat i frekvens den sista tiden börjar man ju undra. Men barnen är ju tillräckligt gamla för att säga ifrån själva om det skulle vara på det viset.

Brukar knappast lyssna på deras samtal men ibland råkar man ju höra vad barnen svarar och utifrån det kan man ju bilda sig en uppfattning om vilken fråga som ställts och varför mamma måste veta vad vi ätit till middag varje dag är för mig svårt att förstå men jag antar att hon bara vill ha kontakt med barnen och inte har något annat att fråga

Let it be! 

• Anonym (....)
    Anonym (kontaktproblem) skrev 2014-03-10 08:45:24 följande:
    Tack för alla svar! 

Ja, ni har rätt. Det är nog bäst att låta det vara trots att man känner det som att man blir "kontrollerad". Till saken hör att mammans sambo är sådan till naturen och eftersom kontakten med barnen har ökat i frekvens den sista tiden börjar man ju undra. Men barnen är ju tillräckligt gamla för att säga ifrån själva om det skulle vara på det viset.

Brukar knappast lyssna på deras samtal men ibland råkar man ju höra vad barnen svarar och utifrån det kan man ju bilda sig en uppfattning om vilken fråga som ställts och varför mamma måste veta vad vi ätit till middag varje dag är för mig svårt att förstå men jag antar att hon bara vill ha kontakt med barnen och inte har något annat att fråga

Let it be! 
    Inte för att försvara mamman och styvpappan men när jag pratar "löst" med mina barn så pratar vi om hur dagen har varit, vad som har hänt i skolan, vad de ska göra efter, vad de har ätit osv, helt utan baktankar på att det skulle kunna uppfattas som någon slags kontrollbehov.
  • Isola80

Jag frågar mina barn varje dag vad de ätit på förskolan. Inget kontrollerande i det.

• nymedlem
    Anonym (kontaktproblem) skrev 2014-03-10 08:45:24 följande:
    Tack för alla svar! 

Let it be! 
    Om du ser det som kontrollerande så undrar man ju om du har något att dölja? Får dom ingen mat eller vad är problemet med den frågan?

Jag frågar också barnen vad de ätit i skolan och så och jag förstår ju att det inte behöver vara något kontrollerande i att man ställer den frågan. Det är ju bara det att kontakten har ökat, som sagt, senaste tiden och det gör mig lite undrande. Men jag låter det hela bero  

Svar på tråden Kontakt med barnen vid växelvist boende