Hur söka jobb/få jobb via kontakter (LinkedIn)?
Jag flyttade från min gamla hemstad för några år sedan. Nu vill jag flytta tillbaka igen, men då måste det ju också klaffa med nytt jobb och bostad. Det är svårt att få jobb i min bransch. Nu har ett drömjobb dykt upp på ett företag jag hade ett grav.vik på för snart 10 år sedan. Ett par av mina gamla kollegor från den tiden, plus min före detta chef, är jag "connectad" med via LinkedIn. Jag borde ju använda mig av detta på något sätt. Hur gör jag detta på bästa sätt? En av kollegorna jobbar med samma typ av tjänst som den utannonserade, så hon har nog koll, men det kan ju också vara så att hon själv är sugen på tjänsten. - ska jag skicka ett meddelande till alla via LinkedIn? - ska jag ta reda på telefonnummer och ringa någon/några utvalda - vad ska jag säga? Jag har ju inte pratat med dem på 10 år. Jag har som sagt jobbat på företaget innan och då var de nöjda. Jag fick min anställning något förlängd och min chef hade helst vetat ha mig kvar men fick inte pga besparingskrav. Då hade jag en mer administrativ tjänst. Sedan dess har jag utvecklats och jag har haft jobb liknande det jag söker, men jag är rädd för att de fortfarande ser mig som "assistenten".