• Körsbär

Bila ner till Italien/Frankrike med 1åring

Hej! 

Vi ska bila ner i sommar till min mans familj i Italien och sen åka vidare på en liten mini semester till Nice. Vi kommer vara borta sammanlagt ca 4 veckor.

Vår dotter fyller 1 i mitten av maj. Vad kan vara bra att tänka på? Som jag har förstått så krävs det en hel del planering.

• Svar på tråden Bila ner till Italien/Frankrike med 1åring
  • sillap82

Vi bilade ! Oslo båt till Tyskland vidare med bil till Italien med en 1 åring gick helt super, våran son var då van att åka en del bil och de hjälpte till . Sedan hade vi dvd i baksätet  barn skivor med musik och sagor, ramsor. Han grina inte en gång! En ipad hade nog varit bra lycka till

• StarC

Vi bilade förra sommaren till Österike, stannade en vecka och sedan tillbaka med vår 1 åring och hund. Gick super bra!

Det man kan tänka på är att inte planera för mycket utan ta dagen som den kommer - blir mindre stress och trevligare.

Vi försökte köra när hon ändå skulle sova. Sedan gäller det att ha stegvis mer och mer intressanta saker att göra i bilen (ex börja med att sjunga, övergå till små leksaker, till leksaker som låter och till slut kanske ipad) för att dra ut på tålamodet och kunna köra lite längre. Vi bokade inget boende på vägen utan körde så långt det var möjligt utan att det blev för jobbigt varje dag och letade sedan upp läpmligt boende. Vi tog 4 dagar på oss från Stockholm ner till Österike, men då stannade vi längre på nåt ställe på vägen ner för att kunna njuta av vädret.

Lycka till!

• Körsbär

Tack så mycket för era svar!

Har precis köpt en ipad just för resan så nu ska jag sätta in lite barnfilmer och sånger. Vi bokar inget hotell utan tar det som det kommer, blir en hel del pauser,lekar osv. vattenkokare med uttag till bilen har jag också köpt. Ser så fram emot semestern :) 

• Dixie
    Körsbär skrev 2014-04-03 10:05:06 följande:
    Tack så mycket för era svar! Har precis köpt en ipad just för resan så nu ska jag sätta in lite barnfilmer och sånger. Vi bokar inget hotell utan tar det som det kommer, blir en hel del pauser,lekar osv. vattenkokare med uttag till bilen har jag också köpt. Ser så fram emot semestern :) 

Har ni rest samma väg innan? Är det lätt att hitta hotell på vägen? Jag hade ju inte velat behöva leta hotell varje kväll med en trött och hungrig 1 åring mitt i semestertider......
  • Körsbär

Jag kommer självklart att kolla upp lite alternativa hotell innan vi åker, exempelvis iTyskland och skriva ner så att jag har koll. I Italien bor min mans familj så vi bor hos dom.

• Sade

Jag kan varmt rekommendera biltåg. Vi åkte biltåg förra sommaren med vårt  barn som var 1 år och 5 månader och det gick jätte bra. Tåget gick från Hamburg till Bolzano i norra Italien. Sen behövde vi bara köra bil typ 50 mil för att komma till huset som vi hyrt. Det var så skönt att slippa sitta dagar och timmar i bilen med en liten. Vi åkte även färja från Göteborg till Kiel för att minska bilåkandet ytterligare. 

Svar på tråden Bila ner till Italien/Frankrike med 1åring