Jag har använt Femcap i lite mer än 2 år nu - och först och främst vill jag påminna om att:
BYT den efter 2 år. Det är möjligt att silikonet typ blir slappare/den blir mer böjlig när den blivit "gammal" - vilket ger ett sämre skydd.
När den suttit rätt på mig - så ska den sitta fast med vacuum ... Alltså som ifall man sätter ett glas runt munnen och suger ut all luft, så glaset "fastnar" runt munnen. När den sitter rätt - ska den alltså vara så pass fastsugen att den inte släpper om man drar i "handtaget". Den ska endast släppa om man tar in fingret under kanten och släpper på vacuumet - för att kunna få ut den sen.
Tips:
Lägg dig på rygg, i sängen, med benen upp i luften. Vik pessaret, och försök hålla det vikt under införandet. Putta det sedan uppåt-bakåt, så att det hamnar över livmodertappen.
Sätt dig sedan på huk på golvet, och typ tryck ner bäckenbottenmuskulaturen - så livmodertappen med pessaret på, hamnar längre ner. Ta sen ett finger och tryck på pessaret - håll det intryckt - och räkna till typ 10.
Testdra sedan i handtaget. Sitter det bra - så ska det vara så fastsuget att det känns som om livmodertappen typ ska följa med ut om man drar hårdare :pp
Notera: det SKA va svårt att få ut pessaret - för det betyder att det sitter jävligt bra!