• Anonym (Femcap)

Femcap!

Hej!

Beställde femcap för ett tag sedan, tror att jag tidigare lyckats få den på plats (?) men känns som att den varit för enkel att ta ur senaste gångerna jag provat (har inte vågat ha sex med den än).
    Trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt eftersom jag har erfarenhet av menskopp tex. Men hur ska jag veta att den sitter rätt och framförallt om jag har rätt storlek? Hur hårt ska den sitta?
    Har aldrig fött barn så tog den minsta. Så svårt att veta om jag har fel storlek eller om jag gör fel.

Tips från någon som använder mottages gärna! :) 

• Svar på tråden Femcap!
  • Anonym (puff)
    Anonym (Femcap) skrev 2014-03-10 13:18:35 följande:
    Hej!

Beställde femcap för ett tag sedan, tror att jag tidigare lyckats få den på plats (?) men känns som att den varit för enkel att ta ur senaste gångerna jag provat (har inte vågat ha sex med den än).
    Trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt eftersom jag har erfarenhet av menskopp tex. Men hur ska jag veta att den sitter rätt och framförallt om jag har rätt storlek? Hur hårt ska den sitta?
    Har aldrig fött barn så tog den minsta. Så svårt att veta om jag har fel storlek eller om jag gör fel.

Tips från någon som använder mottages gärna! :) 
    Jag undrar också, jag beställde min för ett tag sedan men vågar verkligen inte ha sex med den, har ingen aning om den sitter på licmoderhalstappen eller inte, är ju omöjligt att veta om man inte har långa spindelfingrar som kan känna efter. Jag når ju knappt in att peta!
  • Anonym (en till)

Här är en till som undrar samma som övriga, börjar misstänka att det var ett dåligt köp...

• Anonym (puff)
    Anonym (en till) skrev 2014-04-10 10:27:19 följande:
    Här är en till som undrar samma som övriga, börjar misstänka att det var ett dåligt köp...
    Jag funderar nästan på att gå til gynekologen och låta henne kolla på något sätt, men det skäms jag lite för. Dessutom vet jag inte om hon kommer försöka pracka på mig piller istället, inte alla som är ett fan av pessar...
  • Anonym (en till)
    Anonym (puff) skrev 2014-04-10 10:50:36 följande:
    Jag funderar nästan på att gå til gynekologen och låta henne kolla på något sätt, men det skäms jag lite för. Dessutom vet jag inte om hon kommer försöka pracka på mig piller istället, inte alla som är ett fan av pessar...

Ja, det kan man såklart göra, be en gynekolog om hjälp. alltså. Hon måste väl kunna prova och sätta in den så att du kan få känna hur det ska vara när den sitter rätt.  Jag själv ger nog upp, jag har nog för korta fingrar.
  • Rådjur

Jag har använt Femcap i lite mer än 2 år nu - och först och främst vill jag påminna om att:

BYT den efter 2 år. Det är möjligt att silikonet typ blir slappare/den blir mer böjlig när den blivit "gammal" - vilket ger ett sämre skydd.

När den suttit rätt på mig - så ska den sitta fast med vacuum ... Alltså som ifall man sätter ett glas runt munnen och suger ut all luft, så glaset "fastnar" runt munnen. När den sitter rätt - ska den alltså vara så pass fastsugen att den inte släpper om man drar i "handtaget". Den ska endast släppa om man tar in fingret under kanten och släpper på vacuumet - för att kunna få ut den sen.

Tips:

Lägg dig på rygg, i sängen, med benen upp i luften. Vik pessaret, och försök hålla det vikt under införandet. Putta det sedan uppåt-bakåt, så att det hamnar över livmodertappen.

Sätt dig sedan på huk på golvet, och typ tryck ner bäckenbottenmuskulaturen - så livmodertappen med pessaret på, hamnar längre ner. Ta sen ett finger och tryck på pessaret - håll det intryckt - och räkna till typ 10.

Testdra sedan i handtaget. Sitter det bra - så ska det vara så fastsuget att det känns som om livmodertappen typ ska följa med ut om man drar hårdare :pp

Notera: det SKA va svårt att få ut pessaret - för det betyder att det sitter jävligt bra!

• Skrutt 83

Fler som har erfarenheter av Femcap? funderar på att skaffa det då jag ska ta ut min kopparspiral imorgon för att se om det är den som ger mig galen klåda och utslag på hela kroppen. Vill helst inte stoppa i mig hormoner så letar efter ett bra hormonfritt p-medel och hittade då Femcap.

Melvin 2009-01-02 & Meya 2012-09-08
  • Anonym (puff)

Ja alltså nu använder jag den tilsammans med spermiedödande medel och avbrutet samlag, jag "inbillar" mig att den sitter rätt men det känns ju väldigt osäkert att kunna dra en sådan slutsats när man inte kan se det. 

• Anonym (puff)

Näe nu sitter jag med PANIK och får inte ut den. Alltså verkligen panikångest. Sambon är bortrest och jag har grävt efter den så länge att det börjar göra riktigt ont. Rekommenderas inte. =(

• Anonym (lugn)
    Anonym (puff) skrev 2014-05-02 15:31:53 följande:
    Näe nu sitter jag med PANIK och får inte ut den. Alltså verkligen panikångest. Sambon är bortrest och jag har grävt efter den så länge att det börjar göra riktigt ont. Rekommenderas inte. =(

Har du testat att sätta dig på huk och liksom "krysta" nedåt när du försöker ta ut den ?

Livmodertappen åker då längre ner, och du bör lättare få tag i pessaret.

Testat att försöka ta in ett finger under kanten på det så vakuumet släpper innan du försöker dra ut det ?

• Anonym (Femcap)
    Anonym (en till) skrev 2014-04-10 10:27:19 följande:
    Var länge sen jag var inloggad nu märker jag. Bokade tid och lät gynekolog kolla så den satt rätt och det gjorde den. Visade sig att min tapp satt ganska så långt bak och så sa dom att det där vakuumet som gör att det är svinsvårt att få ut den inte finns hos alla. Testade att ha sex med den för första gången igår faktiskt och den höll sig på plats! 

Lättast är väl att köra med kondom några gånger också och sen kolla hur den sitter efteråt.
  • Anonym (Femcap)
    Anonym (puff) skrev 2014-04-10 10:50:36 följande:
    Gick till gynekolog och lät dom kolla, bokade tid hos en som hade erfarenhet av femcap (finns ju i större städer iaf) och det gick galant och dom försökte inte övertala mig till något :) 
Svar på tråden Femcap!