Njursten som ska tas bort genom stötvågsbehandling
Jag har nu haft njursten i flera månader som har gjort så himla ont men varit hanterbart tack vare värktabletter. Nu, efter en del provtagningar och röntgen, har man bestämts sig för att "knacka" sönder stenen med stötvågsbehandling. Jag har kollat runt lite på nätet om det finns någon information om hur det exakt går till, gör det ont, hur går det efter behandlingen när stenen ska ut osv. Den information som jag har hittat verkar det som om det är en rätt smärtsam procedur, både själva stötvågsbehandlingen samt när de krossade fragmenten ska ut. Jag är mest rädd för att jag ska ligga där i 45-50 min och ha ont och få panikattack eller bli tvungen att avbryta behandlingen för att jag inte klarar av det och då kanske det har gjort mer skada än nytta??! Dessutom som småbarnsförälder är jag rädd att få ett nytt njurstensanfall när jag hämtar/lämnar barnen eller är ensam med barnen. Som jag har förstått så finns det en risk att man kan få nytt/nya anfall efter behandlingen då fragmenten ska passera ut....
Hur går det till när man ska göra stötvågsbehandlingen?? Finns någon som har varit med om detta och kan berätta för mig hur det verkligen känns?? Är det så jobbigt och smärtsamt som jag inbillar mig? Borde jag begära att de tar ut stenen via titthålskirurgi???
Jag är så orolig och uppskattar verkligen all info jag kan få om detta...