• MammaEoA

Pengar från försäkringsbolaget

Vi har en fråga. Våran son gick när han va bebis epilepsi men diagnosen sattes när han va 1år. Nu är han 2 år och detta året har varit tufft på många olika sätt. Vi har bråkat med försäkringsbolaget angående någon slags ersättning men fick ingen hjälp fram till jag kontaktade försäkringskassan och blev godkänd via dom. Då betalar försäkringsbolaget ut en engångssumma till våran son på ganska mycket pengar. Vi undrar lite nu hur andra föräldrar hade gjort med dessa pengar. Vi har öppnat ett sparkonto till han ich tänkte sätt in alla pengar men sen sa ett par till oss att ska inte ni göra nåt för familjen efter allt ni varit med om nu. Vad skulle ni gjort??

• Svar på tråden Pengar från försäkringsbolaget
  • W Goldberg

Tycker nog att ni gör rätt som sparar åt pojken, men beroende på hur stor summa ni fick kan ni ju kanske ta lite av summan och göra något trevligt tilsammans för att få må bra ihop. 

• solskenstjejen

Nu är vi inte riktigt i samma situation.

Vi fick pengar från försäkringsbolagen efter att vårt barn dog. De pengarna har vi använt att resa och göra annat kul med övriga i familjen.

Men er pojk finns ju kvar hos er så jag hade nog sparat större delen i hans namn.

En liten del (beroende på hur hög ersättningen var) skulle jag lagt på en rolig familjeaktivitet.

• pigglet

Vi har sparat pengarna till sonen. Tänker det som en liten ersättning för de merkostnader som han ev kommer att ha när han blir vuxen, eller om han inte kommer kunna jobba heltid tex och därför får mindre pengar att röra sig med.
    Vi har just varit i tankarna att använda pengarna redan nu, för en sak som han behöver men som ingen vill bekosta.

• Majsan70

Vår dotter har fått en kronisk sjukdom och  förhoppningsvis faller det ut ersättning till henne genom försäkringsbolaget. De pengarna kommer att delvis placeras till henne och delvis att användas till sånt hon behöver nu och kanske går en del till en resa som gagnar oss som familj och framför allt hennes sjukdom. 

Men först får vi se om de tänker betala ut nåt alls för just nu krånglar de konstant och vi får inte ens ersättning för VB delen vi får från FK.  

Svar på tråden Pengar från försäkringsbolaget